Pizza Hut slaví ve své novodobé historii na českém trhu dva roky. V současnosti má 13 poboček, tu nejnovější otevřela koncem října na Masarykově nádraží v Praze. V příštím roce by chtěla dosáhnout v Česku počtu 25 poboček a následně rozjet spolupráci s franšízanty. „Z pohledu regionálních měst máme v hledáčku obce nad 100 tisíc obyvatel a s rozvojem naší značky budeme v budoucnu vstupovat i do menších měst,“ říká Market Prezident Pizza Hut pro český, slovenský a maďarský trh Josef Vavrinec.
Až poté, co si vybuduje pizzový řetězec dostatečnou dostupnost, začne více investovat do marketingu. „Zatím náš rozpočet alokujeme jinde, protože podporovat nadlinkově pár restaurací by nedávalo smysl,“ vysvětluje Josef Vavrinec. Více o plánech značky z portfolia společnosti AmRest, jež v Česku rozvíjí například i Starbucks, KFC nebo Burger King, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Pizza Hut na trh se vrátila před dvěma roky. Jak první dva roky působení, nově pod hlavičkou společnosti AmRest, hodnotíte?
Nebyly to zrovna nejlehčí roky. Pokaždé, když budujete novou značku na novém trhu, zažíváte malá vítězství i prohry. Strategii stále přizpůsobujeme podmínkám a vývoji místního trhu. Zákazníci si u nás mohou vybírat z různorodé nabídky pizzerií, které se liší kvalitou produktů i cenovou politikou. Na jedné straně si můžete dát pizzu za stovku s levnějšími ingrediencemi, na straně druhé za 200 korun s kvalitními ingrediencemi. Navíc je zde silný segment mražených pizz, které stojí 60 korun. Lidé u nás tak zatím příliš nevnímají rozdíl mezi kvalitnější a méně kvalitní pizzou.
Mají tedy u vás zákazníci problém s cenou?
Zpočátku se jim naše pizza zdá drahá, ale když ji ochutnají, většinou se k nám vrátí. Kromě ceny zákazníci často řeší také velikost, a proto jsme na jaře do našich restaurací přidali druhou větší velikost pizzy. Lidé jsou v České republice naučení dát si pizzu o průměru 50 cm za stovku, ale mnohdy s méně kvalitnějšími surovinami. Orientace na velikost pizzy však není jen lokální záležitostí, týká se to celé východní Evropy.
Kolik obsloužíte měsíčně zákazníků?
Je to v řádu tisícovek zákazníků.
Nyní se soustředíme především na rozvoj naší sítě, abychom byli dostupní pro co největší počet zákazníků. Až poté se více pustíme v marketingové komunikaci do nadlinkových aktivit.
Jakým způsobem budete značku Pizza Hut na českém trhu dále rozvíjet?
Nyní se soustředíme především na rozvoj naší sítě, abychom byli dostupní pro co největší počet zákazníků. Až poté se více pustíme v marketingové komunikaci do nadlinkových aktivit. Dnes máme 13 poboček, do konce roku otevřeme ještě další čtyři. V příštím roce bychom chtěli dosáhnout celkového počtu 25. Zároveň také finalizujeme balíček pro franšízanty a prostřednictvím spolupráce s partnery s regionálním know-how chceme vstupovat do dalších měst.
Kromě Prahy jste dnes přítomni také v Brně, Ústí nad Labem a Liberci. Na jaké lokality se při expanzi budete soustředit?
V prosinci otevřeme další čtyři restaurace – na pražském letišti, mimo Prahu pak v Mladé Boleslavi, Plzni a Ostravě. V Praze jsme se doposud zaměřili na frekventovaná místa, jako jsou obchodní centra a dopravní uzly. A dále se soustředíme na lokality, které nám umožní většinové pokrytí službou rozvoz.
Z pohledu regionálních měst máme v hledáčku města nad 100 tisíc, ale spolu s tím, jak se bude naše značka rozvíjet, budeme vstupovat i do menších měst.
Jsem přesvědčen, že pro úspěch celého řetězce je důležité vlastnit přímo alespoň polovinu sítě.
A stále platí ten cíl, který jste uváděli při vstupu na český trh, že do roku 2022 chcete otevřít 70 poboček?
Stále tento cíl máme. Nyní budujeme vlastní pobočky, příští rok začneme hledat franšízové partnery. Jsem přesvědčen, že pro úspěch celého řetězce je důležité vlastnit přímo alespoň polovinu sítě. Ve světě je zvykem, že si značky drží jen pět poboček ze sta, ale v takovém případě nejste schopni vysledovat regionální, procesní ani kvalitativní rozdíly. Díky tomu, že budeme mít tolik poboček pod vlastní správou, se naučíme, jak se zákazníci chovají v místě, kde jsou jiné průměrné útraty a jiná nezaměstnanost než v Praze. Stejnou strategii budeme uplatňovat nejen na českém trhu, ale i na Slovensku a v Maďarsku.
Jak se liší od Prahy menší města jako třeba Ústí nad Labem?
Jedním ze zásadních rozdílů je, že v menších městech není tak velký počet turistů, kteří například v pražském Palladiu tvoří až 50 % klientely. Ve městech s nižší kupní silou lépe fungují speciální nabídky a časové omezené akce.
Neuvažujete o lokalitách i podél dálničních a silničních tahů, kde je velmi aktivní další značka z vaší skupiny – KFC?
Mohu prozradit, že příští rok s nejmenovaným partnerem otestujeme dvě takové lokality. Hodně přemýšlíme o tom, co zákazník od stravování na dálnici očekává, jak moc rychle jídlo potřebuje a zda jsme schopni očekávání a potřeby zákazníků naplnit.
Do konce roku spustíme první testovací verzi mobilní aplikace, kterou bychom chtěli od ledna plošně rozšířit.
V oblasti rychlého či casual občerstvení jsou také v poslední době oblíbené samoobslužné kiosky či aplikace. Máte nějaké plány v této oblasti?
Do konce roku spustíme první testovací verzi mobilní aplikace, kterou bychom chtěli od ledna plošně rozšířit. Jednou z jejích funkcionalit bude například i možnost objednat si pizzu dopředu na konkrétní čas a v konkrétní restauraci a vyzvednout si ji třeba při cestě z práce bez čekání.
V současnosti nabízíte rozvoz ve třech lokalitách v Praze. Budete tuto službu dále rozšiřovat?
Určitě, už v únoru chceme rozvozem pokrýt dalších 30 % Prahy. Zatím jsme tuto službu plošně nekomunikovali, ale s expanzí sítě jde ruku v ruce i rozšíření rozvozových zón, a tím i možnost oslovit hromadně zákazníky v Praze. Pro nás je prioritou udržet za každou cenu kvalitu produktu, v tomto ohledu nechceme dělat kompromisy. Proto máme dojezd striktně nastaven jen do osmi minut, čímž dokážeme i při dopravní špičce garantovat doručení pizzy zákazníkovi do 30 minut, a zachovat tak čerstvost a teplotu pizzy, jako když si ji objednáte v restauraci.
Kdy tedy plánujete nadlinkovou komunikaci na podporu značky?
Dnes komunikujeme primárně na sociálních sítích, v digitálu a také využíváme lokální navigaci v outdooru. Zatím náš rozpočet alokujeme jinde, protože podporovat nadlinkově pár restaurací by nedávalo smysl.
Na koho s Pizza Hut primárně cílíte?
Primární skupinu tvoří single professionals, rodiny a všichni, kteří nechtějí dělat kompromis v kvalitě. Těsto ve všech našich restauracích připravujeme denně čerstvé a s těmi nejkvalitnějšími ingrediencemi.
Všimla jsem si, že máte v nabídce i vegetariánskou pizzu. Neuvažujete i o pizze veganské nebo bezlepkové?
V dohledné době tyto varianty neplánujeme, protože je to z provozních důvodů velmi složité. Už nyní máme veganské těsto, ale pizza bez sýru není pizza. V provozu je velmi náročné oddělit přípravu veganské pizzy od pizzy standardní, a ještě těžší je to provozně zajistit u bezlepkové pizzy.
V nabídce mě zaujala kuřecí křídla, která bych u pizzerie nečekala…
I pro nás je překvapením, jaký mají naše kuřecí křídla ohlas. Nejprve jsme je uvedli jen v rámci naší rozvozové nabídky, nyní je kvůli velké oblibě zařazujeme do všech našich restaurací.
Co dalšího za novinky plánujete?
Z novinek můžeme zmínit nové těsto ve stylu San Francisco, které je na bázi kvásku, a díky jeho receptuře je pizza lehčí a křupavější. Pizza Hut je přítomna ve 113 zemích světa a Česká republika představuje jeden z prvních pěti trhů, kde bylo toto inovované těsto představeno.
Josef Vavrinec, Market Prezident Pizza Hut pro ČR, Slovensko a Maďarsko
Řetězec Pizza Hut vede v České republice od letošního ledna. Se společností AmRest je však spojen posledních 11 let, kde se věnoval rozvoji značky KFC. Šest let pro tuto značku pracoval na českém trhu, čtyři roky pak v Polsku. Zkušenosti má i z Velké Británie, kde působil v hotelnictví.