Knižní trh loni rostl o 3 %, dařilo se audioknihám i e-knihám

pátek, 6. prosince 2019, 07:30 Tisk MediaGuru

Svaz českých knihkupců a nakladatelů vydal svou pravidelnou roční zprávu o vývoji knižního trhu.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Český knižní trh loni rostl o 3 %. Ještě větší růst zaznamenaly oblasti e-knih (+12 %) a audioknih (+16 %), které však rostou z nízké základny, a tak jejich dopad na celkový růst knižního trhu není významný. Odhad celkového objemu českého knižního trhu představuje za sledované období asi 8,3 mld. korun. Vyplývá to z roční zprávy Svazu českých knihkupců a nakladatelů 2018/2019.

Celkový počet vydaných titulů meziročně vzrostl. Celkem vyšlo zhruba 15 500 titulů s vročením 2018, tedy přibližně o 200 více než v předcházejícím roce. „Dobrou zprávou je i to, že po roce stagnace se k výraznému růstu počtu titulů, a tím i celkového procentuálního zastoupení vrátily dětské knihy. Naopak ne zcela příznivou zprávou je, že vzrostl podíl překladových titulů (o 4 %) na úkor původních českých titulů,“ píše v úvodu zprávy Martin Vopěnka, předseda SČKN, s tím, že propad i nadále pokračuje v oblasti odborné literatury a vysokoškolských učebnic.

„Pokračujícím trendem je koncentrace, tedy posilování tržního podílu největších firem,“ popisuje Vopěnka. Nejsilnějším nakladatelstvím podle počtu vydaných titulů je Albatros Media, které vydalo 1505 titulů. Za ním se nachází Euromedia (775) a Moravská Bastei – Moba (373).

* Pod tímto subjektem se v roce 2018 sdružovaly nakladatelské značky: Albatros, CooBoo, Plus, Motto, XYZ, Edika, BizBooks, CPress, Computer Press, Management Press, B4U Publishing, Fragment, Egmont, Kniha Zlín. Novými akvizicemi společnosti v roce 2018 jsou firmy Vyšehrad a Panteon.  ** Pod touto značkou se v roce 2017 sdružovala nakladatelství: Knižní klub, Odeon, Ikar, Universum, Yoli, Esence, Pragma a Pikola. Do portfolia přibyly značky: Listen, Laser a Brána a Knižní klub začal používat název Kalibr.  *** Pod tímto nakladatelským subjektem se sdružují nakladatelské značky: Grada, Cosmopolis, Bambook a Alferia. Od roku 2018 do portfolia přibyla firma Metafora. Zdroj: Zpráva Českých knihkupců a nakladatelů 2018/2019.

* Pod tímto subjektem se v roce 2018 sdružovaly nakladatelské značky: Albatros, CooBoo, Plus, Motto, XYZ, Edika, BizBooks, CPress, Computer Press, Management Press, B4U Publishing, Fragment, Egmont, Kniha Zlín. Novými akvizicemi společnosti v roce 2018 jsou firmy Vyšehrad a Panteon. ** Pod touto značkou se v roce 2017 sdružovala nakladatelství: Knižní klub, Odeon, Ikar, Universum, Yoli, Esence, Pragma a Pikola. Do portfolia přibyly značky: Listen, Laser a Brána a Knižní klub začal používat název Kalibr. *** Pod tímto nakladatelským subjektem se sdružují nakladatelské značky: Grada, Cosmopolis, Bambook a Alferia. Od roku 2018 do portfolia přibyla firma Metafora. Zdroj: Zpráva Českých knihkupců a nakladatelů 2018/2019.

Maloobchod přichází o nezávislá knihkupectví

V České republice existuje přibližně 540 „kamenných“ knihkupectví se všeobecnou nabídkou, z toho 187 v rámci největších knihkupeckých řetězců. „Jednoznačně špatná zpráva přichází z maloobchodu: Za posledních 5 let Česká republika zchudla o 130 nezávislých knihkupectví, a beze změny přístupu státu, krajů a měst nebudeme umět tento trend zastavit,“ upozorňuje Vopěnka.

Největším knihkupeckým řetězcem podle počtu prodejen je stále Kanzelsberger. Pod touto značkou provozuje stejnojmenná společnost 65 prodejen. Druhým největším řetězcem je síť Levné knihy (60), o třetí místo se dělí Luxor, Knihy Dobrovský a Kosmas (po 34).

Zdroj: Zpráva Českých knihkupců a nakladatelů 2018/2019

Zdroj: Zpráva Českých knihkupců a nakladatelů 2018/2019

Současně roste podíl internetových knihkupectví na celkovém obratu knižního trhu.

E-knihy a audioknihy rostou

Celkový prodej e-knih v roce 2018 nadále rostl, a to rychleji než prodej fyzických knih. Meziroční růst činil 12 %. Prodáno bylo více než milion kusů e-knih. Obrat za prodej e-knih zahrnuje i prodej zahraničním zákazníkům, především slovenským, což tvoří 5–10 % z celkového obratu.

Nejprodávanějším žánrem u e-knih jsou nadále „detektivky a napětí“, následuje „sci-fi a fantasy“ „romány pro ženy“. Z naučné literatury byl největší zájem o e-knihy o osobním rozvoji.

Mezi významné prodejce e-knih patří specializované e-knižní obchody jako eReading, Palmknihy, obecné e-shopy jako Alza.cz, tradiční on-line knihkupectví jako Kosmas.cz, Knihcentrum.cz, Martinus.cz nebo nakladatelské weby jako Flexibooks.cz a Grada.cz.

Hodnota trhu s audioknihami činila v loňském roce 148,4 mil. korun, což je proti roku 2017 nárůst o 16,2 %. Prodalo se necelých 300 tisíc fyzických nosičů audioknih a mluveného slova, které tvořili 56,1 % z celkového objemu audioknih. I když podíl digitálního prodeje stále roste, tempo růstu se proti roku 2017 výrazně zpomalilo.

Mezi žánry novinek se na první místo dostaly detektivky a thrillery, následované obecnou beletrií a audioknihami pro děti a mládež.

Třemi nejsilnějšími vydavateli audioknih a mluveného slova byli v roce 2018 Tympanum (20,41 %), OneHotBook (20,05 %) a Supraphon (19,16 %). Výrazně je zastoupen ještě Radioservis (14,78 %) a Albatros Media (13,59 %).

Podíly na trhu audioknih, zdroj: Zpráva Českých knihkupců a nakladatelů 2018/2019

Podíly na trhu audioknih, zdroj: Zpráva Českých knihkupců a nakladatelů 2018/2019

V roce 2019 byla přijata novela zákona o DPH, která zařadí e-knihy a audioknihy do druhé snížené sazby od 1. 5. 2020.

Celou zprávu si můžete přečíst v dokumentu níže.

-stk-