Mezi Facebookem a Googlem už jdou přesouvat data uživatelů

neděle, 8. prosince 2019, 08:20 Internet & Mobil MediaGuru

Digitální obři začínají spolupracovat v rámci projektu, který má uživatelům umožnit transfer dat napříč platformami.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Největší sociální síť světa mění svůj přístup k uchovávání a přesouvání dat. V rámci toho, co Facebook na svém blogu označuje za první krůček, budou moci jeho uživatelé de facto jedním klikem přesunout své fotografie a videa na konkurenční platformu. V tomto případě z Facebooku na službu Google Photos. Novinka je zatím v testovacím režimu dostupná jen irským občanům, v první polovině příštího roku však společnost Marka Zuckerberga počítá s jejím globálním rozšířením. Součástí iniciativy s názvem Data Transfer Project, jejíž náplní je právě zajistit uživatelům svobodnější nakládání se „svými“ daty, jsou kromě Facebooku i další velké technologické společnosti. Jmenovitě Apple, Microsoft a Twitter. Ty si přitom z povahy svých obchodních modelů konkurují. Portál Social Media Today označuje krok Facebooku jako gesto dobré vůle přicházejících po dlouholetých snahách firmy naopak veškeré uživatelské informace držet před všemi ostatními službami přísně pod zámkem.

„Ve Facebooku věříme, že pokud sdílíte svá data s nějakou digitální platformou, měli byste mít možnost je přesunout jinam. To je princip datových transferů přinášející lidem svobodu rozhodování a zároveň možnosti kontroly. Kromě toho jde o opatření, které podporuje rozvoj inovací,“ uvedl za sociální síť Steve Satterfield, šéf sekce zaměřené na problematiku soukromí.

K novince se uživatelé, pro něž je dostupná, mohou dostat ve stejné podsekci záložky Nastavení, odkud lze stáhnout vlastní uživatelská data. Facebook tvrdí, že soukromí a kyberbezpečnost pojal mezi své priority, a tedy přenášené informace budou šifrované. Z toho plyne i nutnost před samotným přenosem opětovně zadat přihlašovací heslo.

Aktivita sociální sítě v oblasti datové přenositelnosti však má i další než altruistické souvislosti. Social Media Today připomíná vytrvalý apel od redaktora TechCrunch.com Joshe Constinea. Ten dlouho upozorňoval na to, že podle jeho mínění se Facebook snažil ze všech ostatních platforem vysát co nejvíce dat, zatímco přístup k těm „jeho“ ztěžoval. Důvodem byla údajně právě obava z konkurence. Constine proto v květnu vyzval americkou obchodní komisi (FTC) ke zvážení opatření, jež by na Facebooku měla informační přenositelnost vynucovat. „To by vám umožnilo snadno se spojit s vašimi blízkými na dalších platformách. V praxi byste tak mohli opustit Facebook ve prospěch jiné služby bez obav z toho, že na své přátele ztratíte kontakt. A kdyby se sociální sítě více bály toho, že je uživatelé opustí ve prospěch konkurence, vedlo by to k mnohem většímu úsilí ze strany platforem lépe chránit majitele digitálních účtů, respektive celou společnost,“ argumentoval Constine.

Facebook a spol. jsou ovšem terčem pozornosti regulátorů už delší dobu. Bez ohledu na Constineovy výzvy čelí velké technologické firmy ve Spojených státech řadě šetření ze strany FTC kvůli možnému zneužívání dominantního postavení. Organizace ve svém snažení nepolevuje, navíc se rozhodla zaměřit už i na cloudové služby společnosti Amazon, jak tento týden informovala agentura Bloomberg. V tomto ohledu ale nové možnosti pro uživatele v podobě svobodného nakládání s daty technologickým společnostem jen sotva uškodí.

-riv-