Google Chrome se chystá skoncovat s cookies
Provozovatel internetového prohlížeče Chrome upřesnil, že chce nejpozději do dvou let upustit od podpory souborů cookies třetích stran.
Událost, která má potenciál výrazně ovlivnit reklamní a mediální trh, dostala svůj harmonogram. Očekávaný konec podpory takzvaných cookies v prohlížeči Chrome má nastat do 24 měsíců, uvedl vedoucí inženýr Google Chrome Justin Schuh. Už příští měsíc navíc Chrome začne vyžadovat, aby tyto soubory třetích stran byly dostupné pouze přes zabezpečený protokol HTTPS. Na cookies, které napomáhají sledování uživatelských aktivit napříč weby, digitální reklamní platformy zásadní měrou spoléhají. Google ale slibuje, že přijde s vlastním řešením problematiky, které by pořád umožňovalo zadavatelům zobrazovat personalizovanou reklamu, ovšem s využitím co nejmenšího množství dat o uživatelích a historii jejich internetového surfování. S testováním nového modelu chce Google začít ke konci letošního roku.
Technologický portál TechCrunch v této souvislosti připomíná, že samotný Google představuje důležitou složku marketingového ekosystému, a tak je i v jeho finančním zájmu nastavit nový přístup ke cookies co nejlépe. „Potlačení role těchto souborů je však v zájmu Googlu a podobných ohraničených platforem, které mají k dispozici dostatek uživatelských dat k využití pro potřeby zadavatelů,“ tvrdí pro server AdWeek pod podmínkou anonymity zdroje obeznámené se situací ve firmě. Podle nich ale nechce Google nic uspěchat kvůli tomu, aby nevzbudil pozornost antimonopolních úřadů.
Alphabet, majitel Googlu, společně s Facebookem mají v oblasti trhu s online reklamou de facto duopol. „Nebudu tvrdit, že se všem naše návrhy zamlouvají,“ přiznal Schuh. Podle šéfa poradenské společnosti The Programmatic Advisory Wayne Blodwela ale nepředstavuje odhalení plánů Googlu žádné překvapení, neboť prý celková společenská nálada si změnu přístupu k soukromí uživatelů vyžaduje. „Pravda je, že často dochází ke zneužívání dat třetích stran,“ dodal Blodwel.
Už nyní ale tvůrci některých dalších internetových prohlížečů razí neméně radikální přístup ke cookies. Například Mozilla Firefox některé z nich už jednoduše blokuje. To je nicméně podle Googlu příliš zjednodušený přístup, který údajně webovému prostředí škodí a jen nutí marketéry hledat skuliny v takto tvrdém postoji.
Na očekávanou změnu podmínek na trhu ale už teď reagují i vydavatelé. Jak připomíná server AdWeek, v souvislosti se spekulacemi o konci nynější podoby cookies už přijal americký mediální dům Vox Media preventivní opatření. Spustil svou vlastní reklamní platformu, která láká inzerenty na data z první ruky o 125 milionech uživatelů, kteří každý měsíc navštěvují online tituly z produkce vydavatelství Vox (jde například o technologický portál The Verge). Jak ale změny dopadnou na tituly s řádově nižší návštěvností, zůstává jednou z mnoha nevyjasněných otázek ohledně měnícího se přístupu ke cookies.
-riv-