Nejoblíbenější reklamu na českém YouTube měla loni Axe
Společnost Google ČR opět sestavila žebříček nejoblíbenějších reklam na českém YouTube.
Na čele pořadí nejoblíbenějších reklam na českém YouTube se za loňský rok umístily kampaně pro Axe, Penny a Billu. Vyplývá to z žebříčku 2019 CZ Ads Leaderboard, který sestavuje společnost Google ČR. Žebříček, který se vyhlašuje už popáté, zohledňuje celkovou sledovanost reklamy (počet zhlédnutí) a také míru interakce a zapojení publika. „Jde o kampaně, které jsou jak sledované, tak se o nich hodně mluví,“ přibližuje Petr Houzar z Googlu.
Nejúspěšnější reklamy, které loni zasáhly na platformě YouTube téměř 80 % české populace, mají několik společných rysů. Patří k nim hudební složka, zapojení celebrity nebo humor. „Obliba humoru v reklamách je v českém prostředí specifická. Například v západní Evropě fungují více emoce,“ říká dále Petr Houzar. Dodává ale, že poprvé se v aktuálním českém žebříčku objevuje i jedna emotivní reklama, konkrétně vánoční spot Penny Marketu.
„Z minulých ročníků víme, že míru zhlédnutí reklam, jejich zapamatovatelnost a pozitivní vliv na značku či produkt nejvíce ovlivňuje obsazení hlavních rolí. Globální výzkum Google Insights týmu na téměř 20 000 kampaní prozrazuje, že dobře fungují celebrity, děti a animované postavy,“ popisuje Houzar.
Axe využilo pro svou česko-slovenskou kampaň nejslavnějšího lokálního tvůrce na YouTube GoGoMana, který má velmi silnou fanouškovskou základnu v obou zemích. Ten se podílel i na scénáři a tvorbě reklamy, která tak využívá všech aktuálních trendů na platformě YouTube. Rexona naopak vsadila na rappera Rytmuse, který patří dlouhodobě mezi lokálně nejsledovanější umělce. České dráhy obsadily Ondřeje Vetchého a Magnesia Kláru Melíškovou. S dětmi v úsměvných situacích zase pracuje ve svém spotu Česká spořitelna.
Letos je také podle Houzara pozorovatelný nástup nového typu reklam. Stále častěji se mezi nejoblíbenějšími reklamami objevují dlouhodobé obsahové projekty, tj. například upoutávky na obsah na brandových kanálech nebo seriály. Dlouhodobě úspěšnou kampaň Make up in the City letos doplnil velmi úspěšný obsahový projekt agentury Bubble pro McDonald's, který v dlouhodobé kampani přibližuje značku a produkty své cílové skupině v jejím přirozeném prostředí. Jak Maybelline, tak McDonald's pracují s reklamními videi v délce okolo 5 minut.
TOP 10 reklam v žebříčku 2019 CZ Ads Leaderboard
pořadí | reklama | zadavatel | reklamní agentura | mediální agentura | spot |
1. | GOGO feat. AXE – Alkosebavedomie | Axe | Zaraguza | Mindshare | https://www.youtube.com/watch?v=vOgPhfV00kU |
2. | Penny - Znovu dítětem | Penny Market | Hullabaloo | PHD | https://www.youtube.com/watch?v=hOHlMILwVqA |
3. | Farma Banda – posbírej všechny plyšáky a zábava může začít | Billa | McCann Prague | MarketUP | https://www.youtube.com/watch?v=2z1cejIyWDI |
4. | Rexona: Město je tvoje fitko | Rexona | Zaraguza | Mindshare | https://www.youtube.com/watch?v=GH12jW464rI |
5. | První Happy Meal v životě: Jak důchodcům chutná Mekáč? | McDonald's | Bubble | Bubble | https://www.youtube.com/watch?v=ILaokBW7uYk |
6. | Nočním vlakem na Slovensko? | České dráhy | Havas Prague | H1.cz | https://www.youtube.com/watch?v=GBg4xmf-dmU |
7. | Samsung Galaxy: Budoucnost | Samsung | Cheil | Performics | https://www.youtube.com/watch?v=mskGQ3N4lwc |
8. | Česká spořitelna – Učíme školáky rozumět penězům tak, že je to baví | Česká spořitelna | VMLY&R | Wavemaker | https://www.youtube.com/watch?v=OquHq9b5NS0 |
9. | „Zpěv České lvice“ | Magnesia | Magnesia | MilanoPraha & Havas Prague | Red Media | https://www.youtube.com/watch?v=hBUHxHfED9I |
10. | Lipstick challenge: kolo rtěnek | Maybelline Make-up in the City S03 E04 | Maybelline | McCann Prague | Wavemaker | https://www.youtube.com/watch?v=zqJQ7W74SDw |
Pohledem Michala Pastiera
„Keď sme zakladali Zaraguzu, našou filozofiou bolo robiť kampane, ktoré neotravujú a predávajú. Žiaľ, stále žijeme v dobe, kedy sa marketéri viac spoliehajú na otravovanie zákazníkov a zaplatenie si pozornosti. O to viac ma teší, keď majú naši klienti odvahu bojovať proti tejto ortodoxii a dávajú nám príležitosť využívať platformu Youtube v plnej miere. Aj vďaka tomu sa naše kampane pravideľne umiestňujú v tomto prestížnom rebríčku. Youtube je práve to prostredie, ktoré vám dá úprimný feedback, či reklama u spotrebiteľov rezonuje, alebo sa musí spoliehať na veľký mediálny rozpočet.”
-mav-