Netflix očekává zpomalení, Disney+ expanduje
Netflix v prvním čtvrtletí předpovídá horší výsledky. Disney+ se v březnu rozšíří na několik evropských trhů.
Zájem o streamovací videoslužby po celém světě roste. V posledním čtvrtletí loňského roku zaznamenal Netflix, jenž je dostupný ve více než 190 zemích, včetně Česka, nárůst. Ve čtvrtém čtvrtletí zvýšil tvůrce seriálů Narcos či Stranger Things čistý zisk meziročně o 338 procent na 587 milionů dolarů (13,3 mld. korun). Výrazně navýšil i počet uživatelů ve světě, naopak na svém domovském trhu v USA růst zklamal.
V aktuálním dopise akcionářům Netflix předjímá obtížný začátek letošního roku – očekává, že v prvním čtvrtletí přidá jen sedm milion nových předplatitelů, což je o 1,8 milionu pod odhadem analytiků společnosti Refinitiv a o 2,6 milionu méně než ve stejném období loni.
Netflix počítá do budoucna se ztrátou klíčových pořadů, jako je seriál Přátelé či Kancl, s příchodem nových hráčů a větším nástupem rivalů v podobě služeb Disney+ a Apple TV+, které byly obě spuštěny v listopadu loňského roku v USA.
Disney+, jež je nyní dostupná i v Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě, plánuje na 24. března expanzi na evropský kontinent. Své služby nabídne ve Velké Británii, Francii, Německu, Itálii, Irsku, Španělsku, Rakousku a Švýcarsku. Apple TV+ je dnes možné si pustit ve více než 100 zemích. V Americe si Disney+, jež v den spuštění dosáhla 10 milionů registrovaných uživatelů, účtuje za měsíc 7 dolarů a za balíček s ESPN+ a Hulu 13 dolarů. Apple TV+ stojí 5 dolarů za měsíc a je zdarma k nákupu některého z Apple zařízení.
Na trh má v květnu navíc přibýt další hráč – HBO Max, jejímž vlastníkem je telekomunikační gigant AT&T (majitel WarnerMedia). Nastoupit má s cenou 15 dolarů za měsíc, a to i s programovou nabídkou obsahující stále populární seriál Přátelé. Jiný tahák Netflixu, jenž si účtuje 13 dolarů (199 korun) měsíčně, seriál Kancl, se v příštím roce přesune na streamovací službu Peacock společnosti NBCUniversal. Podle analytiků Wedbush se pořady původem od konkurenčních firem (Disney či Warner Bros) podílely na zhlédnutých hodinách na Netflixu z více než poloviny.
Z tohoto důvodu Netflix významně investuje do vlastní tvorby, a to i do neanglicky mluvených pořadů, aby podpořil zájem o své služby v zahraničí. Na českém trhu spustil 11. října loňského roku lokalizovanou verzi, na které mohou uživatelé sledovat pořady s českými titulky i dabingem.
-stk-, -čtk-