Ochota připustit vliv reklamy na nákupní chování u Čechů roste. Nákup na základě reklamy přiznává o 12 pb více respondentů než v loňském roce. Vyplývá to z 37. vlny studie Češi a reklama, za kterou stojí Česká marketingová společnosti, POPAI CE a České sdružení pro značkové výrobky.
„Dlouhodobě platí, že lidí, kteří se zdráhají přiznat ovlivnění reklamou, je více než těch, kdo se k němu přiznávají. Zastoupení obou skupin od roku 2010 do loňského šetření oscilovalo na stejné hladině, v letošním roce se zvýšil podíl těch, kteří nákup na základě reklamy přiznávají na 48 %,“ podotýká autorka a zakladatelka výzkumu Jitka Vysekalová.
Informace z reklamy velmi pomáhají 8 % dotázaných a spíše pomáhají 40 %. Výrazněji se cítí být ovlivněny ženy, mladí lidé a obyvatelé menších měst. Více než polovina respondentů (54 %) navíc uznává, že reklama jim pomáhá zorientovat se v nabídce produktů a služeb na trhu. Na druhou stranu až 87 % je zároveň přesvědčeno, že manipuluje lidmi.
Reklamy, které ovlivnily nákup, se nejčastěji týkaly potravin, kosmetiky a drogerie, elektroniky a spotřebičů. Konkrétně byly jmenovány značky Kaufland, Lidl, Nivea, iPhone (od Apple), Phillips, Kofola a Coca-cola. Reklamní sdělení bylo nejčastěji zaznamenáno na internetu, v televizi, letácích, sociálních sítích.
Nejvíce Čechy obtěžuje intenzita reklamy na komerčních televizních stanicích, internetu a sociálních sítích. Nejkladněji je přijímána reklama v místě prodeje, zvláště pokud jde o ochutnávky a různé prezentace. Tyto postoje se v čase příliš nemění.
Stále nejvíce negativních reakcí vyvolává reklama na cigarety. Větší toleranci vzbuzuje reklama na alkoholické nápoje, přičemž největší panuje směrem k pivu. Pobouření a naprostý zákaz u reklam s erotickými či sexuálními motivy se opět projevily u minimální části populace (4 %).
Celou studii si můžete stáhnout níže.
-stk-