
Zdroj: Lidl
Desítka nejvýdělečnějších retailových hráčů na světě se v loňském roce nezměnila. Žebříčku, který sestavuje v rámci studie Global Powers of Retailing 2020 společnost Deloitte, stále dominují američtí giganti. Doplňují je dva německé a jeden britský. Pouze dva operují i v Česku – majitel Lidlu a Kauflandu, společnost Schwarz Group, si polepšila o jednu příčku a je čtvrtá, Tesco je stabilně desáté.
Dle studie dosáhlo 250 největších prodejců světa celkového příjmu 4,74 bilionu amerických dolarů, což je růst o 4,1 %. Ahold vlastnící v ČR Albert je dvanáctý, REWE, majitel prodejen Billa a Penny, je dvacátý. Evropských prodejců je jich v top 250 nejvíce, konkrétně 88. Růstu Schwarz Group v posledních letech pomáhá rozvoj na trzích na východ od Německa, včetně Česka.
„Evropští maloobchodníci zůstávají nejvíce globálně aktivní, protože stále hledají příležitosti i mimo své domácí trhy. Velká konkurence a nasycení trhu je zároveň nutí zaměřit se na co největší pohodlí koncového zákazníka. Samoobslužné pokladny a prodej prostřednictvím internetu se tak stávají novým standardem prostředí zemí střední Evropy,“ říká Michal Černý, Director v oddělení Auditu Deloitte.
Na vzestupu je e-commerce
Na přední pozici se pomalu dere Amazon, který je prozatím na třetím místě. Ve fiskálním roce 2018 se stal skokanem roku s růstem tržeb o 18 %. Nyní plánuje rozšířit svou leteckou flotilu a rozvíjí prodej potravin online, k čemuž přistupují i i tradiční „kamenní“ prodejci.
Největší boom nicméně zažívají e-shopy s oblečením. Německé Zalando, které působí i v Česku, zaznamenalo meziroční nárůst tržeb o 6 % a je jednou z nejrychleji rostoucí společností. Celkově je na 166. místě.
„Čeští zákazníci pokračují v přechodu na online nakupování. Pomáhají tomu i doprovodné služby, které obchodníci nabízejí, a lepší zážitek z doručování jako například Balíkovna od České pošty nebo Zásilkovna. Velkou roli také hraje i technologická základna a moderní architektura IT,“ říká Pavel Špryňar z Consultingu Deloitte.
Úspěch e-commerce přitom závisí ve velké míře na kvalitní logistice. „V posledních pár letech začali obchodníci skutečně využívat síly datové analytiky v různých oblastech svého businessu. Od personalizovaného marketingu, přes cenotvorbu a promoce, až po logistiku a řízení dodavatelského řetězce. Dalším evolučním krokem je nyní tyto oblasti efektivně propojit tak, aby se marketingová nebo promoční aktivita směrem ke klientovi automaticky promítla do plánování a optimalizace na straně nákupu a logistiky,“ doplňuje Tervel Šopov z týmu Analytics & Cognitive Deloitte.
Studii Deloitte Global Powers of Retailing 2020 naleznete zde.
-stk-