Facebook a Amazon mažou reklamy na koronavirové „léky“
Na digitálních platformách se začaly objevovat inzeráty slibující léky na nebezpečnou chorobu. Facebook a Amazon jejich zadávaní zakázaly.
Největší sociální síť Facebook přitvrdila svůj přístup k příspěvkům na téma koronaviru. Její provozovatel podle serveru Business Insider uvedl, že začne mazat lživé reklamy na léčbu či předcházení nemoci. Stejně tak prý hodlá společnost potírat „tvrzení, která matou veřejnost o dostupnosti zdravotnických potřeb“. Typickými příklady je rada, že prevencí nákazy je pití bělidla. Problematická je podle Facebooku také třeba informace ve znění, že uživatelé mají poslední šanci nakoupit žádané zdravotnické pomůcky, neboť v opačném případě hrozí jejich vyprodání. Stejný postoj hodlá uplatňovat i v případě své bazarové sekce Tržiště, kam lze zadávat inzeráty i bez placení. V její české mutaci se například objevily nabídky na prodej obřího balení roušek za cenu v řádu stovek tisíc korun.
S podobným krokem přichází i největší internetový obchod na světě. Prodejci nebudou moci na Amazonu vystavovat zboží, které slibuje obranu proti koronaviru. V nabídce e-shopu se objevovaly běžné dezinfekční přípravky či ochranné pomůcky, které měly mít údajně schopnost nebezpečný virus „zabít“. Někteří inzerenti se ani neváhali zaštiťovat zavedenými institucemi, jako je například Světová zdravotnická organizace, uvádí CNBC.
Podvodné reklamy navíc měly v posledních dnech větší šanci na digitální platformě vyniknout, jelikož těch poctivých bylo zadáno méně. Podle společnosti Quartile Digital, která spravuje propagaci na Amazonu více než dvěma tisícovkám firem, obchodníci za poslední dva týdny utratili za reklamu meziročně o šest procent méně prostředků. Důvodem jsou prý tenčící se zásoby zboží mnoha prodejců kvůli omezené výrobě v Číně, uvádí agentura Bloomberg.
Facebook se nicméně podle svého vyjádření začal virtuálně potýkat s koronavirem už dříve. Zhruba před měsícem měl začít omezovat šíření „dezinformací a škodlivého obsahu o viru“. Závadné byly konspirační teorie či lži, na které upozornily světové zdravotnické organizace a lokální instituce. K podobným krokům tou dobou přistoupily i další digitální platformy. Vyhledávač Google začal na dotazy na téma koronaviru na prvním místě zobrazovat odkazy na stránky Světové zdravotnické organizace či ministerstva zdravotnictví. Alphabet, provozovatel Googlu, podobným způsobem vyladil i algoritmy YouTube. Videoportál by tak měl nabízet uživatelům v první řadě obsah od důvěryhodných zdrojů, tedy odborníků, seriózních médií a zdravotnických organizací. Fungování třídicích algoritmů revidoval kvůli epidemii také Twitter.
Účinnost některých těchto opatření se ale minimálně v domácím kontextu jeví jen jako omezená. Na YouTube například nasbíral stovky tisíc zhlédnutí český videoblog prezentující domněnku, že koronavirus je americkým obchodním projektem. Obdobný obsah z produkce takzvaných alternativních webů navíc po tisícovkách sdílejí čeští uživatelé Facebooku. Provozovatel sociální sítě tak má příležitost pořádně otestovat svůj v Česku a na Slovensku nedávno spuštěný program prověřování pravdivosti zpráv.
-riv-