IAC: Internet loni rostl o 20 %, programatik má většinu

čtvrtek, 13. února 2020, 12:45 Internet & Mobil MediaGuru

Internetová reklama měla loni dosáhnout 34,4 mld. Kč, údaj byl zveřejněn na internetové konferenci IAC 2020.

Předseda výkonné rady SPIR Michal Hanák na konferenci IAC 2020, zdroj: SPIR

Předseda výkonné rady SPIR Michal Hanák na konferenci IAC 2020, zdroj: SPIR

Výdaje do internetové reklamy v loňském roce rostly na českém trhu o 20 % a oproti roku 2018 přidaly dalších 5,8 mld. Kč. Celkově se tak objem internetové reklamy loni vyšplhal na 34,4 mld. Kč. Na úvod letošní konference IAC 2020 to uvedl předseda výkonné rady SPIR Michal Hanák.

Odhad internetových investic každoročně zveřejňuje profesní sdružení SPIR, které vychází jak z monitorovaných investic (display reklama a video reklama), tak z průzkumu čistých internetových investic mezi zadavateli reklamy.

Nejvyšší objem internetových investic je stále směřován do display reklamy, jejíž objem měl loni představovat 24,2 mld. Kč a ve srovnání s rokem 2018 se zvýšit o 20 %. Investice do internetové reklamy ve vyhledávání, která je objemově druhá nejvýznamnější, představovaly 9 mld. Kč (meziročně +23 %).

Podíl programatické display reklamy na celkových investicích display reklamy se měl loni zvýšit o dva procentní body na 64 %. 64 % displeje je tak nakoupeno automatizovaně.

Zdroj: SPIR, IAC 2020

Zdroj: SPIR, IAC 2020

Klasický a programatický display v mld. Kč a procentuální podíl na display investicích. Zdroj: SPIR, IAC 2020

Klasický a programatický display v mld. Kč a procentuální podíl na display investicích. Zdroj: SPIR, IAC 2020

Michal Hanák se rovněž vyjádřil k připravenému zavedení digitální daně. Dani ve výši 7 % by měly podle návrhu podléhat internetové firmy s globálním obratem nad 750 milionů eur (19,1 miliardy Kč), které budou mít na území Česka roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 100 milionů korun.

„SPIR podporuje digitální daň, i když to není ideální řešení. Myslíme si ale, že pokud tady někdo podniká, měl by tu platit daně. Návrh, který se ve sněmovně projednává, může být dobrým kompromisem, který nám může pomoct,“ uvedl.

Další vývoj na internetu ovlivní také otázka cílení, které Hanák označuje za největší přednost internetu ve srovnání s jinými mediatypy. Zatím ale není jasné, jak se na schopnosti cílit reklamu odrazí postoj vyhledávače Chrome, jehož podíl na vyhledávání představuje 70 % a který chce nejpozději do dvou let upustit od podpory souborů cookies třetích stran.

-mav-