Prodej českých deníků loni klesl o osm procent
Trend prodeje tuzemských deníků se nemění, v loňském roce se v průměru snížil o osm procent.
Souhrnný prodaný náklad tuzemských deníků se v loňském roce těsně udržel nad hranicí 600 tisíc kusů denně (600 244) a ve srovnání s předešlým rokem se snížil o osm procent. V průměru se tak každý den prodalo o téměř 54 tisíc kusů deníků méně než v roce 2018. Tempo snižování prodaných nákladů tištěných deníků se tak v posledním desetiletí nemění.
Nejprodávanějším tuzemským deníkem zůstává Blesk (Czech News Center), následují MF Dnes (Mafra) a Deník (VLM). Žádnému deníku se ale v loňském roce nepodařilo prodaný náklad navýšit.
Také vývoj pultového prodeje a předplatného je v zásadě totožný. V obou případech se loni meziročně snížil o osm procent. Zpravodajským deníkům přitom pultový prodej klesá dvouciferně. Deníky Blesk, Aha! a Sport si v pultovém prodeji vedou lépe než deníky zpravodajské. Deníkům ze skupiny CNC se také daří navyšovat počty předplatitelů (především to platí o Aha! a Blesku), jejich objem je ale v poměru k jejich souhrnným prodejům nízký. V případě deníku Blesk je celkové snížení prodeje způsobené snížením počtu výtisků distribuovaných pomocí elektronické verze (EV), vývoj pultového prodeje a předplatného je totiž příznivější, než je celkový průměr poklesu deníku.
Průměrný prodaný náklad deníků v roce 2019 (ks)
prodaný náklad | I-XII/2019 | meziroční změna (%) |
Blesk | 186 534 | -9,0 |
MF Dnes | 110 401 | -8,1 |
Deník | 99 750 | -10,9 |
Právo | 66 047 | -7,4 |
Aha! | 42 581 | -4,5 |
Lidové noviny | 32 407 | -8,6 |
Hospodářské noviny | 32 219 | -0,9 |
Sport | 30 305 | -8,5 |
celkem | 600 244 | -8,2 |
Pultový prodej deníků v roce 2019 (ks)
pultový prodej | I-XII/2019 | meziroční změna (%) |
Blesk | 149 404 | -7,1 |
Aha! | 40 259 | -4,9 |
Právo | 36 160 | -9,3 |
MF Dnes | 34 331 | -11,0 |
Deník | 25 183 | -12,3 |
Sport | 22 324 | -3,2 |
Lidové noviny | 7 803 | -11,7 |
Hospodářské noviny | 2 525 | -13,6 |
celkem | 317 988 | -7,9 |
Předplatné deníků v roce 2019 (ks)
předplatné | I-XII/2019 | meziroční změna (%) |
Deník | 67 370 | -10,1 |
MF Dnes | 60 994 | -8,1 |
Právo | 26 104 | -5,4 |
Hospodářské noviny | 16 138 | -8,3 |
Lidové noviny | 14 779 | -9,0 |
Blesk | 9 283 | 2,6 |
Sport | 3 076 | -2,5 |
Aha! | 568 | 8,7 |
celkem | 198 311 | -8,0 |
Za posledních deset let se průměrný prodaný náklad českých deníků snížil o polovinu. V roce 2010 se v průměru každý den prodávalo 1,2 mil. výtisků novin.
Vývoj prodaného nákladu deníků 2015-2019 (ks)
Nejsilnějším vydavatelstvím podle podílu prodaných kusů novin zůstává Czech News Center před skupinami Mafra a Vltava Labe Media.
Podíl vydavatelství na prodaném nákladu tištěných deníků (%), 2019
-mav-