Prodej českých deníků loni klesl o osm procent

pondělí, 10. února 2020, 11:30 Tisk MediaGuru

Trend prodeje tuzemských deníků se nemění, v loňském roce se v průměru snížil o osm procent.

Zdroj: MediaGuru.cz

Zdroj: MediaGuru.cz

Souhrnný prodaný náklad tuzemských deníků se v loňském roce těsně udržel nad hranicí 600 tisíc kusů denně (600 244) a ve srovnání s předešlým rokem se snížil o osm procent. V průměru se tak každý den prodalo o téměř 54 tisíc kusů deníků méně než v roce 2018. Tempo snižování prodaných nákladů tištěných deníků se tak v posledním desetiletí nemění.

Nejprodávanějším tuzemským deníkem zůstává Blesk (Czech News Center), následují MF Dnes (Mafra) a Deník (VLM). Žádnému deníku se ale v loňském roce nepodařilo prodaný náklad navýšit.

Také vývoj pultového prodeje a předplatného je v zásadě totožný. V obou případech se loni meziročně snížil o osm procent. Zpravodajským deníkům přitom pultový prodej klesá dvouciferně. Deníky Blesk, Aha! a Sport si v pultovém prodeji vedou lépe než deníky zpravodajské. Deníkům ze skupiny CNC se také daří navyšovat počty předplatitelů (především to platí o Aha! a Blesku), jejich objem je ale v poměru k jejich souhrnným prodejům nízký. V případě deníku Blesk je celkové snížení prodeje způsobené snížením počtu výtisků distribuovaných pomocí elektronické verze (EV), vývoj pultového prodeje a předplatného je totiž příznivější, než je celkový průměr poklesu deníku.

Průměrný prodaný náklad deníků v roce 2019 (ks)

prodaný náklad I-XII/2019 meziroční změna (%)
Blesk                   186 534    -9,0
MF Dnes                   110 401    -8,1
Deník                     99 750    -10,9
Právo                     66 047    -7,4
Aha!                     42 581    -4,5
Lidové noviny                     32 407    -8,6
Hospodářské noviny                     32 219    -0,9
Sport                     30 305    -8,5
celkem                   600 244    -8,2

Pultový prodej deníků v roce 2019 (ks)

pultový prodej I-XII/2019 meziroční změna (%)
Blesk                   149 404    -7,1
Aha!                     40 259    -4,9
Právo                     36 160    -9,3
MF Dnes                     34 331    -11,0
Deník                     25 183    -12,3
Sport                     22 324    -3,2
Lidové noviny                        7 803    -11,7
Hospodářské noviny                        2 525    -13,6
celkem                   317 988    -7,9

Předplatné deníků v roce 2019 (ks)

předplatné I-XII/2019 meziroční změna (%)
Deník                     67 370    -10,1
MF Dnes                     60 994    -8,1
Právo                     26 104    -5,4
Hospodářské noviny                     16 138    -8,3
Lidové noviny                     14 779    -9,0
Blesk                        9 283    2,6
Sport                        3 076    -2,5
Aha!                           568    8,7
celkem                   198 311    -8,0

Zdroj dat: ABC ČR

Za posledních deset let se průměrný prodaný náklad českých deníků snížil o polovinu. V roce 2010 se v průměru každý den prodávalo 1,2 mil. výtisků novin.

Vývoj prodaného nákladu deníků 2015-2019 (ks)

ABC ČR, hodnoty se zobrazí najetím na sloupec

Nejsilnějším vydavatelstvím podle podílu prodaných kusů novin zůstává Czech News Center před skupinami Mafra a Vltava Labe Media.

Podíl vydavatelství na prodaném nákladu tištěných deníků (%), 2019

Zdroj: ABC ČR

-mav-