adMeter: Lidé i další týden víc sledovali TV, rádio i weby
Také další data výzkumu adMeter ukazují, že v týdnu od 16. března se sledovanost médií v Česku zvýšila.
Za poslední týden naměřila výzkumná společnost Median v projektu adMeter další změny v mediální konzumaci způsobené epidemií koronaviru. V týdnu od 16.3. do 22.3. 2020 Češi věnovali v průměru ve všední den 9 hodin a 20 minut svého času sledování televize, poslechu rádia, návštěvě internetu a mobilních aplikací dohromady, o víkendu pak téměř 10 hodin.
Téměř 100 % Čechů denně alespoň na chvíli přišlo do kontaktu s TV, rozhlasem, webovými stránkami či mobilními aplikacemi. Oproti předminulému týdnu posilují všechny měřené mediatypy.
Přes tři hodiny (3:22) v průměru lidé věnují sledování televize za den. Téměř tři hodiny (2:58) věnují lidé v průměru denně návštěvám webu. Poslechu rádia lidé věnují asi hodinu (1:03). Tři čtvrtiny hodiny času (0:46) zaberou aplikace.
Multiscreening, kdy lidé jsou v prostředí, kde vysílá televize a současně si prohlížejí nějaké webové stránky zabírá cca 0:53 hodiny času. Podobný souběh poslechu rádia a návštěvy webu, neboli multitasking vyplní čtvrt hodinu času lidí (0:14).
Všem hlavním televizním stanicím se zvyšuje sledovanost, především sledovanost doma, ale i přes karanténu posiluje také sledovanost televize i mimo domov. Rovněž posiluje návštěvnost televizních webů.
Největší nárůst sledovanosti byl naměřen u stanice ČT24, která ve srovnání s únorem posílila téměř 4,5krát v případě lineární sledovanosti a 5,5krát v případě sledovanosti online.
Podobně jako u televize je patrný nárůst poslechovosti i pro rozhlasové stanice. Rádiový trh táhnou vzhůru stanice ČRo Radiožurnál, Impuls, ČRo Dvojka, ČRo Plus, Evropa 2, Frekvence 1 a Country Rádio.
V týdnu od 16.3. do 22.3. posilují oproti týdnu od 9.3. do 15.3. v ukazateli ATS – celková poslechovost např. Rádio Impuls, ČRo Dvojka a Country Rádio.
O víkendu roste v minulém týdnu poslechovost Evropy 2, Frekvence 1, Impulsu, ČRo Dvojky, Kiss i Country rádia.
Při porovnání celkových březnových dat s únorovými čísly roste čas strávený poslechem ČRo plus (o 6 %), Radiožurnál (o 8 %) a Evropa 2 (o 7 %).
Nárůst v týdenním zásahu je viditelný u ČRo Radiožurnálu, ale také webu irozhlas.cz a aplikace Českého rozhlasu v porovnání března s únorem.
V případě internetu v porovnání s předchozím týdnem navýšily mírně svůj denní zásah v týdnu 16.3. - 22.3. nejen hlavní online platformy Google, YouTube, Facebook i Seznam, ale také většina zpravodajských webů (např. novinky.cz, seznamzpravy.cz, denik.cz, či aktualne.cz). U většiny těchto zpravodajských platforem roste nejen zásah, ale i čas strávený čtením či sledováním zpráv.
Výrazně se projevuje především nárůst času stráveného sledováním videí na YouTube. Během dvou týdnů narostl tento čas o zhruba 40 %.
Nadále posiluje i využívání sociálních sítí. Kromě již zmiňovaného Facebooku používá denně o 10 % více Čechů Twitter a na komunikačních platformách Messenger, nebo WhatsApp, strávíme o 25-45 % více času.
Situace kolem epidemie způsobila i výrazný nárůst zájmu o nákupy přes internet, mnohem více Čechů objednává potraviny přes kosik.cz, rohlik.cz nebo další zboží na mall.cz a alza.cz.
Mezi tzv. „on demand“ audio a video službami posilují kromě již zmiňovaných YouTube a webů hlavních televizí především televizeseznam.cz a DVTV s mezi-týdenním nárůstem stráveného času o 3-3,5násobek a Češi si rovněž mnohem více stahují rozličný video a audio obsah na uloz.to nebo hellspy.cz.
-mav-