Až 62 % vydavatelů pociťuje pokles příjmů z reklamy
Podle průzkumu Mezinárodní asociace zpravodajských médií až 62 % vydavatelů zaznamenalo v důsledku koronaviru náhlý pokles příjmů z reklamy.
Jak už to u krize bývá, nevyhne se ani reklamě a médiím, které z ní více či méně žijí. Firmy v důsledku pandemie koronaviru již omezují své reklamní výdaje, což podle průzkumu Mezinárodní asociace zpravodajských médií (INMA) pocítilo většina dotázaných vydavatelů.
Reklamní zadavatelé tlumí výdaje
Až 62 % vydavatelů hlásí náhlý pokles příjmů z reklamy, přičemž nejvíce se projevil v placeném obsahu, eventech a programatiku a také od zadavatelů z oblasti cestování a turistiky.
Kromě cestovního ruchu a dopravních společností lze však očekávat, že své marketingové výdaje utlumí i automobilky, které pozastavují po celém světě svou výrobu. Jen na českém trhu k tomuto kroku přistoupily Škoda Auto, Toyota Peugeot Citroën Automobile a Hyundai. Přerušení se však v Evropě týká i celého koncernu Volkswagen či BMW. Se snižováním výdajů se počítá také u elektroniky, jejíž výroba je ochromena výpadkem dodávek z postižených zemí, a luxusního segmentu. Naopak více peněz nyní investují společnosti vyrábějící a prodávající potraviny či drogerii.
Z českého trhu mluví veřejná data zatím o snižování investic do reklamy u e-commerce hráčů – podle konzultační společnosti Acomware se jejich výdaje do výkonnostního marketingu začátkem tohoto týdne snížily o 42 %. V následujících týdnech to může být až o 65 %. Méně investují nejen společnosti, kterým se nedaří, ale i ty, jejichž prodeje vyrostly, a poptávku už tak nechtějí dále podporovat.
Osekávání reklamních výdajích výrazně ovlivní také odložení evropského fotbalového šampionátu nebo i letní olympiády v Tokiu, o jejímž konání panují pochybnosti. Dopad mají na investice i odložené premiéry dlouho očekávaných snímků, jako je nová bondovka Není čas zemřít, Mulan nebo Rychle a zběsile 9.
Předplatné se zatím neruší
Média, která se ve svém obchodní strategii více spoléhají na příjmy z reklamy, jsou v současné chvíli ohroženější než ta, která sázejí především na předplatné. Z dat INMA vyplývá, že svá předplatné zatím čtenáři neruší.
V době krize naopak konzumace médií roste, což dokládají i data z českého trhu, kde zpravodajské weby za uplynulý týden téměř zdvojnásobily návštěvnost. Zvyšuje se i podíl kanálu ČT24 na sledovanosti – za minulý týden (od 9. do 15. března) dosáhla veřejnoprávní zpravodajská stanice podílu 12,07 % (15+, celý den).
Polovina vydavatelů nebyla na krizi připravena
Průzkum INMA rovněž ukazuje, že polovina vydavatelů na právě probíhající krizi nebyla připravena. Náhle musí řešit bezpečnost svých zaměstnanců, jejich práci z domova, ruší zahraniční cesty a zároveň i obchodní záležitosti, což má dopad na obrat společnosti. Na důležitosti získává v práci video, ať už při interních či obchodních schůzkách, nebo u novinářských rozhovorů.
Zatímco asijští vydavatelé už mohli stavět na zkušenostech z předchozí epidemie SARS, jiní se musí na nastalou situaci rychle adaptovat. Kromě tvorby obsahu, příjmů z reklamy je výzvou také samotné doručení tištěných novin a časopisů. V této otázce mnozí hráči spoléhají na stávající model distribuce (v ČR podle PNS funguje bez problémů), na poštu, ale i na zvyšování digitálních předplatných.
-stk-