Češi tráví s médii stále více denního času

pondělí, 9. března 2020, 07:35 Výzkum MediaGuru

Růst času, který médiím věnujeme, souvisí s rozšiřováním elektronických zařízení v populaci, ukazují data Nielsen Admosphere.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Průměrný denní čas, kteří Češi tráví s médii, vystoupal loni na 7:14 hodin a ve srovnání s předcházejícím rokem se zvýšil o 14 minut. Do celkového mediálního času se započítává i souběžné sledování médií (např. brouzdání na internetu při sledování TV). Vyplývá to z dat Nielsen Admosphere, která na sobotní konferenci New Media Inspiration 2020 přiblížila Hana Friedlaenderová z této agentury.

Největší část z uvedeného denního času připadá stále na sledování televize. Následuje konzumace médií na zařízeních, jakými jsou počítače, mobily a tablety. Třetím z pohledu stráveného času je rádio a pět procent denního mediálního času věnujeme tištěným médiím.

Konzumace médií - podíl mediatypů (%), průměrný den, 15+

Zdroj: Nielsen Admsophere, rok 2019

Zvyšující se zastoupení elektronických zařízení v české populaci, především růst chytrých telefonů, chytrých TV přijímačů a televizí připojených k internetu (má už zhruba třetina domácností), se odráží i na zvyšujícím se času odloženého televizního sledování (time-shift). V loňském roce představovalo v průměru 14:21 minut denně, což je 6 % z celkové televizní sledovanosti. I přes zvyšující se čas odloženého sledování, se tak drtivá většina televizního sledování uskutečňuje tzv. živě.

Průměrný čas věnovaný sledování televize loni představoval 3:43 hodin denně (údaj srovnatelný s rokem 2018 – 3:46 hod, 15+) , televizi stále sleduje 93 % českých domácností.

Nástup placených streamovacích služeb se ale podle dat Nielsen Admosphere zatím neprojevuje výraznějším zájmem českých domácností o placené služby. V průměru je loni využilo 3,5 % domácností, nejvíce z nich si Češi předpláceli Netflix  (1,7 %) a HBO Go (1,4 %). 

Nejsledovanějším neplaceným webem s video obsahem je YouTube (48 %).

Z dat Nielsen Admosphere také vyplývá, že zpravodajství sledujeme především prostřednictvím televize (64 % domácností) a internetu (60 %). Na mobilu sleduje zpravodajství 43 % českých domácností. Mez TOP zdroje zpravodajství patří: Seznam Zprávy, TV Nova, Novinky.cz, ČT1 a iDnes.cz. Facebook je v Česku šestým nejvyužívanějším zpravodajským zdrojem.

Zdroj: Nielsen Admosphere, prezentace na konferenci NMI 2020

Zdroj: Nielsen Admosphere, prezentace na konferenci NMI 2020

-mav-