Rušení akcí přímo zasáhne desetitisíce lidí v oboru
Kvůli koronaviru stát zakazuje od dnešních 18 hod. akce nad 100 účastníků. Škody vzniknou pořadatelům, agenturám i cateringovým společnostem.
Od rána, kdy vláda představila své mimořádné opatření, podle kterého se od 18 hodin kvůli koronaviru ruší akce pro sto a více osob, přichází jedno oznámení za druhým o zrušené či posunuté konferenci či předávání cen. Konat se nebude kupříkladu středeční tisková konference ke spuštění nové stanice CNN Prima News, čtvrteční konference Brandstorming se přesouvá na 11. června, konference Primetime for Big Data na 13. října, posunuto bylo i předávání Cen Czech Grand Design a Show Jana Krause se poprvé natáčí bez diváků.
Pořadatelé eventů postrádají očekávané scénáře vývoje
Podle České eventové asociace (ČEA) jsou opatřením přímo zasaženy desetitisíce pracujících – zaměstnanců i živnostníci – a stovky firem z řad pořadatelů eventů a dodavatelů. „Pro celý obor to prakticky znamená zastavení veškeré činnosti, ztrátu zakázek i zmařené investice do rozpracovaných projektů,“ píše asociace ve svém prohlášení a podotýká, že mnohé z akcí se konají s cílem zlepšit prodej zboží, školení obchodníků či zákazníků nebo posilování vztahů mezi spolupracovníky a klienty, což má přímý vliv na obchodní výsledky.
„Jakkoli vnímáme vážnost virové nákazy, jsme překvapeni razantními zásahy bez konzultace se zástupci našeho oboru. Postrádáme jakékoliv informace o očekávaných scénářích vývoje, se kterými vláda pracuje, na jejichž základě by podnikatelé mohli plánovat další kroky. Stejně tak nevidíme nutnost podobně razantních opatření v zemích s rozvinutým eventovým trhem, jako je Německo, Nizozemí či Velká Británie, přestože míra nákazy je zde podstatně vyšší,“ popisuje asociace.
ČEA zároveň od státu požaduje, aby převzal za své bezprecedentní kroky zodpovědnost. Potřebná pomoc na záchranu stovek podniků a jejích zaměstnanců by měla obsahovat především:
- odklad plateb DPH s okamžitou platností na dobu nejméně 3 měsíců po skončení této situace
- okamžité osvobození od odvodů na socální a zdravotní hrazené zaměstnavatelem
- retroaktivní a budoucí odklad splatnosti všech daní, cel, odvodů na zdravotní a sociální pojištění
- zrychlené vyřízení vratek DPH a jiných daňových přeplatků
- státní podporu pro kompenzace zkrácených úvazků
- odklad platby daně z příjmu a odvodů na sociální a zdravotní pojištění o jeden rok
- kompenzaci mezd pracovníků, kteří byli zasaženi zastavením eventové výroby
- poskytování záruk na stávající a nové půjčky, ochrana před věřiteli při splácení bankovních úvěrů, půjček a leasingů
- dotace na zachování souvisejících pracovních míst s nekomplikovanou a rychlou alokací
Celé prohlášení ČEA naleznete níže.
V současné chvíli je však nutné řídit se mimořádným opatřením české vlády. Na co si dát při rušení či posunutí akce z právního hlediska pozor?
I s 90 návštěvníky je potřeba být opatrný
Nařízení Ministerstva zdravotnictví ČR se týká veškerých kulturních představení, sportovních i náboženských akcí, trhů, veletrhů, a to jak soukromých, tak veřejných pro sto a více osob. Zatímco u koncertů či plesů je jasné, že se jich zákaz týká, otázky mohou nastat u firemních akcí a večírků, na jejichž seznamu hostů je „jen“ 90 lidí. „I když mimořádné opatření zakazuje akce nad 100 osob, je otázkou, zda počet 90 lidí na akci dokážete určitě splnit. Kromě počtu jmen na seznamu hostů je totiž nutné počítat i s osobami zajišťujícími catering nebo ochranu dané akce,“ radí k opatrnosti advokát Tomáš Pauch, CEO advokátní kanceláře eLegal, a dodává: „Pokud by organizátor počítal pouze s 90 osobami, ale nakonec se jich na akci sešlo 101, je pak nutné prokázat, že oprávněně předpokládal, že přítomných bude méně než 100. Z opatrnosti ale doporučujeme aktuální počty osob hlídat a nadbytečné lidi raději na akci nepustit.“
V případě, že se zákaz na danou akci vztahuje, jedná se o zrušení události z důvodů tzv. vyšší moci, které by měly být zaneseny ve smlouvě. Škoda při zrušení akce pak může vzniknout všem zúčastněným – pořadatelům, cateringové společnosti nebo třeba eventovému prostoru. „I když by se mohlo zdát, že o daném opatření a rušení akcí již všichni ví z médií, je i tak důležité o tom své klienty, zákazníky i dodavatele informovat,“ upozorňuje Pauch. „Pokud byste svým sponzorům, obchodním partnerům, dodavatelům nebo účastníkům akce oficiálně neoznámili, že se daná akce ruší a proč tomu tak je, je možné, že byste jim museli škodu nahradit nebo jim vrátit to, co vám už poskytli i přesto, že byste podle ustanovení o vyšší moci, které máte ve smlouvě, jinak nemuseli,“ doplňuje. Zároveň by měli pořadatelé ve svém prohlášení informovat o tom, zda se akce ruší bez náhrady, nebo jestli bude v budoucnu stanoven náhradní termín akce.
Pokud smlouvy k vyšší moci mlčí, i české zákony obsahují ustanovení, jak situaci řešit. „Vždycky ale bude záležet na tom, o jakou akci mělo jít a hlavně, jestli je možné ji uskutečnit později. Některé fixní závazky bude možné zrušit bez sankcí, jiné smlouvy budou obtížněji vypověditelné. Tuto situaci je nejrozumnější konzultovat přímo s právníkem,“ vysvětluje Tomáš Pauch s tím, že konzultace je na místě i v případě preventivního zrušení akce.
Stát náklady na konání akce nahrazovat nebude
Náklady vynaložené na konání akce, která se nyní musí zrušit nebo posunout, stát nahrazovat nebude. „Při vydání mimořádného opatření stát totiž postupoval v souladu se zákonem a neporušil žádnou svou povinnost,“ přibližuje Tomáš Pauch. V této souvislosti však stát oznámil, že od 1. dubna 2020 bude poskytovat bezúročné půjčky podnikatelům, jejichž byznys byl novým typem koronaviru dotčen. Dá se také uvažovat o vypsání určitých nenárokových dotací.
„Pokud máte akci pojištěnou, podívejte se do pojistných smluv a podmínek, i v nich pravděpodobně najdete ustanovení týkající se vyšší moci i výši pojistného plnění v případě zrušení akce z takového důvodu,“ dodává Pauch.
V případě, že se pořadatel rozhodne akci i navzdory mimořádnému opatření přece jen uspořádat, hrozí mu pokuta ve výši tří milionů korun. Toto konání by navíc mohlo být posuzováno jako trestný čin.
Celé stanovisko advokátní kanceláře eLegal si můžete stáhnout níže.
-stk-