Trh práce se proměňuje, někde nabírají až stovky zaměstnanců

čtvrtek, 2. dubna 2020, 14:45 Retail, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Koronavirus mění trh práce: některé firmy jsou nuceně zavřené, jiné nabírají stovky zaměstnanců.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Nákaza koronavirem a s tím spojená bezpečnostní opatření mění výrazně i trh práce. Zatímco sektory jako gastronomie, turismus nebo řada obchodníků musela zavřít, jiné naopak hledají další zaměstnance, aby posílily své kapacity. Týká se to především maloobchodních řetězců, online obchodů nebo poskytovatelů služeb pro domácnost. Například portál Jobs.cz jen za tři dny během posledního březnového týdne zaregistroval přes tři tisíce nabídek práce.

„Klesl samozřejmě zájem o pracovníky v gastronomii, cestovním ruchu, hotelnictví, osobních službách a dalších sektorech, na které přímo dopadají mimořádná opatření vlády. Pozastavuje se nábor na většinu administrativních pozic,“ přibližuje Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu z firmy ManpowerGroup. Naopak poptávka podle něj roste po veškerém personálu maloobchodu a zasílatelství, jako jsou řidiči, skladníci, zákaznický servis a dále pokladní a manipulanti pro doplňování zboží.

Extrémní zájem zákazníků spustil ve společnosti Mall Group největší náborovou akci v historii. Provoz na webu je oproti loňskému roku dvojnásobný a zájem zákazníků trvá. „V Česku jsme za poslední dva týdny nabrali více než 150 nových kolegů. Současně s tím nabíráme v dopravní společnosti InTime schopné řidiče s vlastní dodávkou jako kurýry a přijímáme další kolegy na Slovensku a ve Slovinsku. Celkově jde za celou skupinu o 300 lidí, kteří nám pomáhají zvládnout současný nápor," říká Pavla Hobíková, tisková mluvčí Mall Group.

Především přes sociální sítě se firmě ozývají nejenom jednotlivci, ale také samotné firmy, které kvůli aktuálním vládním usnesením musely zavřít své provozy, a snaží se tak pomoci svým zaměstnancům, pro které nyní nemají uplatnění.

Mall i Alza zpřístupňují zavřeným obchodům svá tržiště

čtvrtek 19. března 2020

Online supermarket Rohlík.cz zase rozjíždí nové projekty jako Suchý Rohlík, Rohlík Bistro nebo Rohlík Mini. „Během března jsme nabrali 400 brigádníků, především na sklad a 80 kurýrů. V současné době máme kapacity obsazeny a hledáme již pouze specializované a vedoucí role do skladu a logistiky,“ říká Zdeňka Svoboda, tisková mluvčí Rohlík.cz. Na dočasné pozice firma nabírá brigádníky, všechny ostatní jsou dlouhodobého charakteru.

Logistická a IT firma DoDo má oproti normálu asi o 30 % více kurýrů. „Lidé se nám ve velkém sami hlásí a chtějí v této nelehké době přiložit ruku k dílu a pomoci. Zároveň vedeme jednání s řadou subjektů ohledně využívání jejich volných kapacit. Hlásí se nám například taxikáři, ‚bedňáci‘ a různé další firmy, které za běžných okolností převáží zboží po městě a nyní mají možnost svůj přepravní prostor propůjčit k rozvážce potřebného zboží," popisuje nábor Michal Menšík, CEO DoDo. Poptávka po delivery službách podle jeho slov exponenciálně roste a zájem je stále obrovský vzhledem k tomu, že online prodej s rozvozem je pro majitele zavřených provozů jedinou cestou, jak prodávat.

Řetězec elektro prodejen Datart se snaží zajistit se po personální stránce z vlastních kapacit a oslovuje i brigádníky, se kterými má dlouhodobou spolupráci, nicméně zájemců o práci se hlásí jednou tolik, co obvykle. „Přijali jsme desítky nových lidí na výpomoc do našich logistických center. Víc uchazečů o práci evidujeme, a to především v Praze, kde se nám na pozice hlásí jednou tolik zájemců,“ popisuje Eva Kočicová, tisková mluvčí Datartu. 

Čupr startuje projekt Nakup bezpečně, zdigitalizuje každý obchod

pátek 27. března 2020

Řetězce nabírají zaměstnance po tisících

Výrazný zájem zákazníků zaznamenávají také maloobchodní řetězce. V prvních krizových dnech je zákazníci brali útokem a až panicky nakupovali. Proto i řetězce musely reagovat a nabírat nové zaměstnance. Využívají přitom často právě nabídek od lidí nebo celých firem, které jsou právě uzavřené. „Firmy řeší náhrady za rodiče, kteří hlídají děti, lidi v karanténě nebo za polské či slovenské ‚pendlery‘, kteří se nemůžou dostat přes hranice. Zastavil se navíc nábor ze zahraničí na všechny typy pozic a to je pro firmy citelná ztráta. Obracejí se na nás výrobní firmy, logistika, maloobchod a e-commerce s extrémní poptávkou po brigádnících,“ popisuje vývoj ze strany personalistů Jiří Halbrštát.

Zaměstnanci Kik například vypomáhají v Penny Marketech, zdroj: Shutterstock

Zaměstnanci Kik například vypomáhají v Penny Marketech, zdroj: Shutterstock

Penny Market se například s oděvním řetězcem KiK Textil / Non-Food, jehož prodejny musely být v souvislosti s vládními omezeními uzavřeny, dohodl na spolupráci a řeší tak aktuální nedostatek pokladních a dalších zaměstnanců v řetězcích prodávajících potraviny. Do prodejen po celé zemi zamířilo zhruba 100 dobrovolníků z řad zaměstnanců KiK. „Této pomoci si vážíme. Snažíme se našim lidem situaci, co nejvíce ulehčit. Uvědomujeme se, jaké nároky jsou na ně v tuto dobu kladeny, a jak na ně veřejnost spoléhá. Nejde jen o zvýšený počet zákazníků, ale také o plnění všech potřebných opatření, které v této situaci děláme, jako například častější dezinfekce prostor prodejen, a tak dále,“ dodává Petr Šrámek, personální ředitel Penny.

V souvislosti s uzavřenými školami navíc vzrůstá počet absencí zaměstnanců v řetězcích, kteří se starají o děti. „Zároveň díky uzavřeným školám a zvýšenému počtu zaměstnanců, kteří pracují z domova, registrujeme vyšší objemy nákupů. Proto průběžně do našich prodejen nabíráme posily v řádu desítek kolegů a brigádníků, kteří nám v této situaci pomohou. Zájem ze strany uchazečů je velký,“ dodává Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny.

Zájem o pozice byl nad očekávání a během deseti dnů jsme nabrali téměř dva tisíce pracovníků.

Jiří Mareček, ředitele komunikace obchodů Albert

Zvýšenou poptávku zákazníků po potravinách v řetězci Tesco v kamenných i online obchodech má pomoci uspokojit více než jeden tisíc nových zaměstnanců, kteří zde začali během posledních týdnů pracovat. Řetězec začal v rámci své údajně nejrychlejší náborové kampaně v dějinách nabízet pracovní pozice se smlouvou na dobu určitou. Tesco obdrželo přibližně 1900 žádostí od uchazečů v Česku, žijících především ve velkých městech, kteří se přihlásili na doplňování zboží, pikování a práci na pokladně. Průměrný věk uchazečů je lehce přes 30 let a jedná se o lidi původně zaměstnané v restauracích nebo obchodech.

Podobně poptávali v obchodním řetězci Albert jak zaměstnance do prodejen, tak do distribučních center. „Jednalo se zejména o pozice prodavač specialista nebo také řidiče vysokozdvižných vozíků do distribučních center. Zájem o pozice byl nad očekávání a během deseti dnů jsme nabrali téměř dva tisíce pracovníků," popisuje vývoj Jiří Mareček, ředitele komunikace obchodů Albert.

Krize, zdá se, jen urychlila digitalizaci celého retailu a přináší možná už nevratné změny, které zřejmě přetrvají i po jejím skončení. „S čím dál rychlejším přesunem obchodování na internet přirozeně vzniká i potřeba řešit logistiku. Jak obchodníci postupně zjišťují, že pro ně rychlá a efektivní logistika může být driverem byznysu, stále častěji se obracejí na nás. Předpokládáme tedy další růst i do budoucna, bez ohledu na nastalou situaci, která je jen dočasnou krizí," říká Michal Menšík.

-zue-