V ČR roste zájem o biopotraviny, tržby se zvýšily o 16 %

úterý, 24. března 2020, 07:35 Marketing, Retail MediaGuru

Obchodní řetězce pozorují rostoucí zájem o biopotraviny. Svou nabídku neustále rozšiřují a také komunikují.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Zdravý životní styl je u českých spotřebitelů na vzestupu. Dokazuje to mimo jiné i jejich nákupní chování a rostoucí zájem o čerstvé, zdravé a biopotraviny. Na tento trend reagují obchodní řetězce, které svou zdravou nabídku neustále rozšiřují a komunikačně podporují.

Podle maloobchodního auditu agentury Nielsen dosáhly jen biopotraviny za loňský rok hodnoty téměř dvou milliard korun. „V porovnání s rokem 2018 došlo k dvoucifernému nárůstu tržeb o 16 %, což je obdobné tempo jako v předchozím roce,“ popisuje na dotaz MediaGuru.cz za Nielsen Lucia Dargajová. Bio segment navíc roste rychleji než zbytek nákupního koše potravinářských kategorií, s výjimkou čerstvých potravin atvrdého alkoholu. Podíl se postupně zvyšuje,i tak však z celkového obratu tvoří stále jen 1,09 %.

Obratově nejvýznamnější kategorii z bio segmentu tvoří dle dat Nielsenu dětská hotová výživa, jejíž roční tržby dosahují úrovně 270 milionů korun. Za ní následuje čerstvé mléko se 138 mil. korun obratu. Obě tyto kategorie zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o pětinu. Na třetím místě se umístily kuchyňské oleje, které za rok vygenerovaly 112 mil. korun. „Za nárůstem tržeb v segmentu bio v různých kategoriích je jednak rostoucí zájem ze strany spotřebitel, jednak rozšiřující se nabídka ze strany výrobců,“ vysvětluje Dargajová s tím, že nejrychlejší nárůst tržeb zaznamenaly slané extrudované snacky (typu křupek), a to o více než dvě třetiny.

Za nárůstem tržeb v segmentu bio v různých kategoriích je jednak rostoucí zájem ze strany spotřebitel, jednak rozšiřující se nabídka ze strany výrobců.

Lucia Dargajová (Nielsen)

Zájmu o biopotraviny si všímají i řetězce, které vycházejí zákazníkům vstříc a rozšiřují v tomto ohledu svou nabídku. „Nejsilněji roste zájem o biopotraviny v sortimentu ovoce a zeleniny, a to o stovky procent. Velmi oblíbené jsou například bio banány. Pozorujeme také rostoucí zájem o máslo a mléčné produkty v bio kvalitě,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert, podle něhož se tomuto segmentu nejvíce daří ve velkých městech. 

Albert nabízí produkty v bio kvalitě také pod vlastní značkou Nature’s Promise, zahrnující přes dvě stě druhů výrobků. „Více než polovina z nich je v bio kvalitě. Ve veggie řadě sortimentu Nature’s Promise pak zákazníci najdou různé alternativy k masu, jako například, zvláště v letní sezóně oblíbený, čočkový burger či cizrnové placičky, pomazánky, pečivo i hotová jídla,“ dodává Mareček.

Pozitivní vývoj v segmentu biopotravin pozoruje i Kaufland, který se ve své nabídce zaměřuje i na produkty bez laktózy či veganské. „Kategorie těchto produktů meziročně roste v řádu jednotek procent. Nejvyšší nárůst pozorujeme u veganských produktů,“ přibližuje tisková mluvčí společnosti Renata Maierl. Kaufland v roce 2016 zavedl rovněž vlastní značku veganských a vegetariánských produktů K-take it veggie, jejíž nabídka se neustále rozšiřuje.

Biopotravinám dává čím dál větší prostor také Lidl, který svou nabídku na některých prodejnách staví přímo naproti exponovanému vstupu, nebo Billa, jež už několik let spolupracuje s německou značkou Alnatura, dříve k dostání v Dm drogerie markt. Širokou nabídku nabízí i online supermarkety jako Rohlik.cz nebo Košík.cz. 

Pohodlně a na jednom místě mohou zákazníci v Albertu nakoupit potraviny, pro které často museli do specializovaných obchodů.

Jiří Mareček (Albert)

Produkty v bio kvalitě mají většinou na prodejní ploše své vymezené místo, regály jsou přitom speciálně označené, což je příklad Kauflandu nebo Lidlu. „Obliba speciálních bio regálů je stále větší, o čemž svědčí i meziroční srovnání jejich nákupů v prodejnách Lidl,“ uvádí za řetězec jeho tisková mluvčí Zuzana Holá. Žebříček nejoblíbenějších bio potravin vedou podle ní bio rýžové oplatky, veganské bio pomazánky či bio sójový nápoj. „Stálou nabídku i nadále rozšiřujeme, nedávno jsme zařadili například bio agávový sirup nebo zázvorový nápoj bez přidaného cukru. V bio kvalitě u nás zákazníci nakupují i dětskou výživu pod značkou Lupilu. Jedná se o ovocné přesnídávky, maso-zeleninové příkrmy či sušenky,“ doplňuje Holá. 

Albert k vystavení bio potravin vytvořil i celé oddělení Zdravě s Albertem, kde najdou zákazníci několik stovek výrobků pro zdravý životní styl. „Vycházíme tak vstříc potřebám moderních zákazníků i těch, kteří musí či chtějí jíst bez lepku, laktózy, pro diabetiky nebo hledají veganské, raw či produkty v bio kvalitě. Pohodlně a na jednom místě tak mohou v Albertu nakoupit potraviny, pro které často museli do specializovaných obchodů,“ podotýká Jiří Mareček.

Pozornosti se však biopotravinám nedostává jen na prodejní ploše, ale také v marketingové komunikaci. Kupříkladu Kaufland jim věnuje speciální prostor ve svém akčním letáku, a to formou tematických stránek. Lidl nabízí zdravé potraviny i v rámci akčních nabídek „Jezte, co Vám prospívá“ či „Do léta ve formě“, které jsou promovány v letácích, na sociálních sítích i v dalších propagačních materiálech. Albert zase sází na silné PR, ale také na podporu formou nadlinkových i podlinkových kampaní. 

Biopotraviny na českém trhu rostou. A jak ukazují příklady ze západních trhů, růst by mohl i nadále pokračovat.

Ekodrogeriím se na českém trhu daří

úterý 17. března 2020

-stk-