Družstvo CBA, které sdružuje velkoobchody a maloobchodní jednotky a aktuálně čítá přes tisíc prodejen s obratem více než 4 miliardy Kč, současný stav a vládní opatření donutily ke změnám u letákových akcí. U papírových verzí letáků nevidí družstvo do budoucna příliš smysl a počítá proto s jejich omezením až o 80 % ve srovnání se začátkem roku.
„Letákové akce jsme zrušili už před měsícem. Vyplynulo to z vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol, kdy se řada našich prodavaček přesunula do domácnosti hlídat děti. Ve finále jsme tak nejen upravili otevírací dobu některých prodejen, ale také začali snižovat náklady. Jedním z kroků bylo i zrušení letákových akcí, které představují značnou položku. Spotřebitele jsme ale ani nepotřebovali do našich prodejen nějak lákat, s vyhlášením nouzového stavu nakupovali ve výrazně větší míře sami od sebe,“ říká Roman Mazák, předseda Družstva CBA.
Podle CBA při ročním omezení tištěných letáků o 10 % je procentuální výše ušetřených nákladů okolo 15 %. „Kdybychom postupně nesnižovali objemy tištěných letáků, tak jsme dnes zhruba na dvojnásobku finančních nákladů oproti období před třemi lety. Což je velký problém. Za poslední tři roky jsme proto snížili počty letáků tak, že jsme na stejných nákladech jako na začátku,“ vysvětluje Mazák a dodává: „I nyní jsou pro nás letákové akce spíše zbytečné, naše běžné ceny jsou na úrovni těch akčních u velkých řetězců. Rozdíl mezi jejich běžnou cenou a po slevě u nich bývá i 50 %."
Letákové akce jsou pro nás spíše zbytečné, naše běžné ceny jsou na úrovni těch akčních u velkých řetězců. Rozdíl mezi jejich běžnou cenou a po slevě u nich bývá i 50 %.
U jiných námi dotazovaných menších sítí ale takové výrazné omezení neplánují. „Připravujeme pouze změny v rozsahu jednotlivých letáků a jejich četností. Jinak letáky tiskneme i roznášíme ve stále stejném rozsahu a množství. Výjimečně nás někteří obchodníci požádali o dočasné pozastavení roznosu letáků, ale bylo to pouze v jednotkách,“ uvádí Jiří Králíček, manager franšízové sítě Bala s tím, že v nejbližší budoucnosti o zrušení letákových akcí a tištěných letáků neuvažují.
Podobně reaguje i Pavel Malý, vedoucí centrály družstva a manažer podpory prodeje Družstva Eso Market: „K žádnému snížení, či omezení letákových akcí z naší strany nedošlo. Vše probíhá standardně.“
Objem tištěných letáků omezují i velcí hráči, Lidl se rozhodl od konce února 2020 zmenšit svůj leták, čímž uspoří více než 2500 tun papíru ročně. Loni v květnu změnilo koncept letáků i Makro, aby ušetřilo přes 1700 tun papíru ročně. Penny Market z původních dvou letáků týdně přešel letos na jeden s názvem „Čtvrtečník“.
I přes vyhlášení nouzového stavu šlo v březnu podle statistik pozorovat meziroční nárůst slevových akcí v obchodech. „K žádné meziroční změně nedošlo. Naopak v březnu letošního roku jsme evidovali o téměř 2300 letákových slev víc,“ uvádí Petr Miklík, retailový analytik společnosti Kupi.cz.
Obecně lze ale říci, že letákové akce v Česku neklesají. Podle statistik společnosti Kupi.cz vzrostl v loňském roce meziročně absolutní počet letáků o 7,4 %. Ještě více pak narostl počet jednotlivých promocí. Počet slev se podle Miklíka v letácích zvýšil dokonce o 16,7 %, což bylo způsobeno růstem počtu stran v letácích a také zmenšením plochy propagovaného produktu. Společnost přitom nerozlišuje papírové a elektronické verze, podle retailového analytika Kupi.cz má totiž papírová verze vždy elektronickou předlohu a valná většina obchodníků svou papírovou verzi zveřejňuje v nějaké podobě online. Také podle studie Nielsen Shopper Trends byl v loňském roce akční leták zdrojem informací o slevách a novinkách pro 73 % Čechů.
-zue-