Mall Partner: Chceme budovat globální marketplace
Alespoň částečný přesun prodejů do onlinu by se podle nás měl týkat všech offline hráčů, myslí si Jakub Kováč, ředitel programu Mall Partner.
Současná pandemická situace nutí obchodníky se zavřenými kamennými obchody k rychlému přesunu na internetu. Jednou z možností, kterou k tomu mohou využít, je marketplace, které na českém trhu rozvíjí i společnost Mall Group. Do jejího programu Mall Partner se za uplynulých 30 dní přihlásilo přes 160 obchodníků, a i když jde stále jen o zlomek, ukazuje se, že přesun do digitálního prostředí nemusí být složitý.
Podle ředitele programu Mall Partner Jakuba Kováče, urychlila opatření spojená s prevencí šíření koronaviru digitalizaci i konsolidaci celého retailu. „Předpokládáme tedy růst i do budoucna – bez ohledu na nastalou situaci, která je jen dočasnou krizí,“ říká Jakub Kováč.
Se svým online tržištěm plánuje Mall vstoupit i do zahraničí, a nabídnout tak zboží svých partnerů zahraničním zákazníkům. „S Mall Partner jsme již expandovali do Slovinska a brzy si budou moci výhody online tržiště užít také naši zákazníci v Chorvatsku,“ prozrazuje Jakub Kováč s tím, že v plánu je rovněž propojení se známými zahraničními tržišti. Více se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Za uplynulých 30 dní se do programu Mall Partner zaregistrovalo přes 160 obchodníků. Kolik procent z nich doposud s online prodejem nemělo zkušenosti?
Krize naplno ukázala, že kdo nedokáže prodávat online, bojuje v podobné situaci o holé přežití. Někteří naštěstí na nastalou situaci zvládli rychle zareagovat. Je ale nutné přiznat, že mnoho obchodníků i přes nastalou hrozbu zachovalo k digitalizaci prodejů vlažný postoj. Těch, kteří online nikdy neprodávali a začali s tím až na Mallu, je spíše zlomek. O to příjemnější je ale pozorovat, jak rychle u nás někteří čistě kamenní obchodníci zvládli na online prodej najet a hned začít vyřizovat desítky objednávek denně.
Dá se ale očekávat, že se ochota přecházet na internet postupně výrazně zvýší. Alespoň částečný přesun prodejů do onlinu by se podle nás měl týkat všech offline hráčů, ale co je důležité, vstup na online tržiště by měly zvážit také tisíce e-shopů, které byly doposud ve větším závislé na svých kamenných prodejnách, protože jejich online obchody negenerovaly dostatečný provoz. Pro ty může být Mall Partner cestou k růstu i třeba k expanzi do zahraničí. Každá krize přináší nové příležitosti a obchodníci mají šanci se jí chytit a v budoucnu z toho velmi těžit.
Z jakých segmentů obchodníci do marketplace nejčastěji přicházejí?
Záběr obchodníků je opravdu široký. Namátkou lze jmenovat třeba prodejce potravin, sportovního náčiní (cyklo, fitness…) či dětského zboží. Velmi silným segmentem jsou pak také potřeby pro domácnost jako kuchyňské potřeby, matrace a podobně. Zalistovali jsme přirozeně také řadu prodejců ochranných pomůcek a hygienických potřeb.
O jaké produkty z marketplace je nyní největší zájem? U kterých kategorií pozorujete největší nárůst prodejů?
Zájem o jednotlivé druhy zboží se hodně odvíjí od aktuálního počasí či roční doby a do trendů zároveň promlouvá aktuální vývoj ohledně koronavirové situace. Zpočátku krize šly velmi na odbyt ochranné pomůcky, a jak lidé začali podomácku šít roušky, strmě vzrostly prodeje šicích strojů. Po pozvolném rozvolňování opatření a v důsledku teplého počasí se během dubna staly hitem zahradní trampolíny, potřeby pro fitness či třeba skleníky. Stabilně se daří parfémům nebo také mobilním zařízením.
Urychlili jste proces zalistování pod 24 hodin. Jak se Vám to podařilo? Na co jste se pro urychlení zaměřili?
Faktorů, které nám umožnily proces zalistování zkrátit, je celá řada. V prvé řadě je to automatizace procesů a jejich zjednodušení. Zároveň se naplno ukázalo, že budování vlastního marketplace je pro Mall jasnou prioritou, a se zvyšujícími se provozními nároky jsme personálně posílili náš tým. Svou roli ale samozřejmě hraje také aktivita a součinnost ze strany obchodníků, kteří byli okolnostmi motivováni s námi online prodej co nejrychleji nastartovat.
V rámci prodejního procesu na sebe bereme zhruba polovinu provozních nákladů, protože za partnera řešíme zalistování, fakturaci zboží či třeba vratné procesy a zákaznický servis. Zhruba tomu pak odpovídají i poplatky, které partnerům účtujeme.
Jaký podíl z prodejů si bere Mall.cz? Kolik zůstává konečnému prodejci?
Prodej na marketplacu Mallu schválně nazýváme partnerským prodejem. V rámci Mall Partner se totiž opravdu snažíme být obchodníkům rovnocennými a férovými partnery. Chceme s nimi budovat vztah, který bude dlouhodobý a úspěšný a maximálně férově se proto snažíme nastavit i právě poplatky. V rámci prodejního procesu na sebe bereme zhruba polovinu provozních nákladů, protože za partnera řešíme zalistování, fakturaci zboží či třeba vratné procesy a zákaznický servis. Zhruba tomu pak odpovídají i poplatky, které partnerům účtujeme. Zároveň pak partnerům nabízíme například podporu v rámci marketingových akcí.
Co je potřeba pro obchodníky, aby byl proces zalistování hladký? Co jim doporučujete? Co může situaci naopak zkomplikovat?
Nejdůležitější ze všeho je, aby s námi partneři v rámci procesu spolupracovali. Velkou výhodou je, pokud mají zboží kvalitně nafocené a k jednotlivým produktům mají dostatečný obsahový materiál, jako je popis zboží, tabulka vlastností a podobně. Dále je pak samozřejmě velmi důležité, aby obchod poskytoval ty nejlepší služby pro zákazníky, tedy aby objednávky správně vyřizoval a zboží včas vyskladňoval. Kvalitu partnerů si pečlivě hlídáme.
Velkou výhodou je, pokud mají obchodníci zboží kvalitně nafocené a k jednotlivým produktům mají dostatečný obsahový materiál, jako je popis zboží, tabulka vlastností apod.
Do Mall Partner se mohou zapojit charitativní organizace. Liší se pro ně nějakým způsobem obchodní podmínky?
Charitativní organizace na platformě Mall Partner podporujeme tak, že jim odpouštíme poplatek za připojení do systému i následné provize z prodejů. Daný podnik skrze nás tedy může nabízet své zboží či služby zcela zdarma a všechny vybrané prostředky putují skutečně k němu. Zároveň takovým organizacím samozřejmě věnujeme naprosto stejnou péči a servis jako jakýmkoli jiným „platícím“ obchodníkům.
V rámci iniciativy Zachraň podnik se mohou do online tržiště přihlásit i poskytovatelé služeb. Už jich máte 65. O jaké podniky se převážně jedná? Odkud tyto podniky jsou? A myslíte si, že má marketplace potenciál pro poskytovatele služeb i po zrušení vládních nařízení?
Pro prodej služeb v rámci marketplace Mall Partner vidíme velký potenciál a rozhodně se nejedná jen o chvilkovou akci, která skončí, jakmile krize odezní. Mall Partner je globální projekt s velkými ambicemi a při jeho budování se samozřejmě díváme i do zahraničí. Tam vidíme, že úspěšné globální platformy vedle klasického zboží s úspěchem prodávají i služby. A dává to velký smysl – na internet samozřejmě nechodíme nakupovat jen „věci“, ale také dovolené, zážitky, softwarové licence a mnoho dalšího. To vše zákazník na Mallu najde a nabídka bude dále rychle růst.
V rámci akce Zachraň podnik! se nám hlásí živnostníci z celé republiky a lze mezi nimi najít poskytovatele služeb všeho druhu – ať už jde o restauratéry, poskytovatele atraktivního ubytování, nebo třeba prodejce brýlí.
Jaká bude podle Vás situace pro marketplace po otevření kamenných obchodů? Bude počet prodejců stále narůstat? Budou tam noví prodejci zůstávat?
Opatření spojená s prevencí šíření koronaviru dle našeho pozorování velmi urychlila digitalizaci i konsolidaci celého retailu a online nakupování posunula na úroveň, ke které bychom bez koronaviru směřovali ještě poměrně dlouhou. Obchodníci postupně zjišťují, že pro ně prodej s podporou silné značky Mallu a návazného servisu v podobě špičkové logistiky, marketingu či zákaznické péče může být driverem byznysu. Předpokládáme tedy růst i do budoucna – bez ohledu na nastalou situaci, která je jen dočasnou krizí. Věříme, že obchodníkům dokážeme přinést takovou službu, ve které budou přidanou hodnotu spatřovat dlouhodobě.
Chystáme i propojení s významnými zahraničními online tržišti, díky čemuž budou naši obchodníci moci oslovit třeba i desítky milionů zákazníků v cizině.
Jaké máte další plány s programem Mall Partner?
Naší velkou prioritou je rozšíření programu Mall Partner do dalších zemí. Chceme budovat globální marketplace a vytvářet platformu, díky které budou naši partneři schopni své zboží snadno dostat i k zahraničním zákazníkům. Nabídneme jim tak další možnost expanze a zvýšení prodejů, na které by třeba sami nemohli dosáhnout. S Mall Partner jsme již expandovali do Slovinska a brzy si budou moci výhody online tržiště užít také naši zákazníci v Chorvatsku. Chystáme pak i propojení s významnými zahraničními online tržišti, díky čemuž budou naši obchodníci moci oslovit třeba i desítky milionů zákazníků v cizině.
Vizí Mall Partner je, aby zákazníci na stránkách Mallu našli jakékoli zboží, které na internetu hledají, díky konkurenční nabídce jej dostali za tu nejvýhodnější cenu a se zbožím získali ty nejlepší služby na trhu – ať už se jedná o produkty od lokálních nebo zahraničních partnerů.