Svět bedýnek: Jsme už na pětinásobku loňských prodejů
„Momentálně jsme na pětinásobku toho, co loni. Kdybychom měli kapacity, tak by růst byl mnohonásobně vyšší,“ říká Jana Bínová, majitelka firmy Svět bedýnek.
Rodinná firma Svět bedýnek, která rozváží lokální farmářské produkty až domů, zaznamenává v posledních týdnech zvýšené prodeje. Zájem o podporu českých farmářů a malovýrobců je enormní, stejně tak o službu dovozu potravin domů a o kvalitu potravin. „Od lidí máme skvělé reakce. Těší mě, že podpora je opravdu veliká a my se proto snažíme dělat maximum. Jsme v práci každý den 15 hodin, je to organizačně i fyzicky náročné, ale věřím, že to má smysl,“ říká Jana Bínová, zakladatelka firmy. Více o vývoji a změnách, které Světu bedýnek aktuální vývoj spojený s koronavirem přinesl, se dočtete v rozhovoru.
V posledních týdnech lidé kvůli nucené karanténě vaří doma a mnohem více nakupují lokální produkty. O kolik procent vám vzrostly prodeje?
Momentálně jsme na pětinásobku objednávek oproti minulému roku (za stejné období). Rozvážíme denně cca 500 bedýnek, jeden zákazník má objednávku obvykle seskládanou ze 2 až 3 bedýnek. Zájem o kvalitní potraviny, ale hlavně o čerstvou zeleninu, ovoce, maso a podporu českých farmářů, českých maloprodejců je opravdu enormní. Narážíme na naší maximální kapacitu. I když jsme naši kapacitu zvýšili, stále nedokážeme pokrýt poptávku a nejbližší termíny doručení jsou týden od objednání. Standardně přitom doručujeme do druhého dne od objednání. Tzn. kdybychom skokově dokázali naši výrobu a rozvozové služby navýšit, nárůst by nebyl pětinásobný, ale mnohem větší.
Odkdy zvýšený zájem pozorujete a jak se projevuje na chodu firmy?
Zájem byl větší už cca od 8. března, ale ty největší tržby začaly okolo 15. března, kdy byla vyhlášena celostátní karanténa. Jsme stále rodinná firma bez jakéhokoliv investora. Naše kroky proto musíme velmi promýšlet a máme také omezené finanční prostředky, jak rychle růst. Máme ale velmi pozitivní ohlasy od všech nových zákazníků, takže věřím, že naše služba svým růstem neutrpěla. Naopak jsme mnoho věcí zlepšili a rozšířili naši službu o mnoho nových dodavatelů.
Můžete být konkrétní, co jste například zlepšili? Zahrnuli jste třeba nové bedýnky?
Žádné speciální bedýnky jsme nedělali, u nás si mohou zákazníci vybrat. Je to tak 50 na 50, kdy si zákazníci vezmou předsloženou bedýnku a k tomu doobjednají maso a další produkty. Je pravda, že jsme zahrnuli vitamínovou bedýnku, která nebyla v nabídce v lednu a únoru. Zákazníci ale hlavně využívají možnost nakombinovat si to sami.
O jaké produkty mají zákazníci největší zájem?
Lidé doma více vaří, takže se objednává vše. Momentálně není nic, co by se neprodávalo. Zájem je například o bio citrusy a další vitamíny, které vozíme ze zahraničí. Obrovský zájem je o naše čerstvé maso z českých chovů, které zákazníci měli rádi vždy, ale teď se masa prodává ohromné množství. Velký zájem je také o trvanlivé produkty jako jsou mouky, ale i mléčné výrobky z našich farem, pečivo, vajíčka…
Rozšiřujete i nabídku o další lokální producenty, kteří třeba nemohou nyní prodávat na trzích nebo do restaurací či škol?
Od nařízené karantény a uzavření trhů, bister a restaurací máme asi 15 nových dodavatelů. Další nové neustále přidáváme. Mezi ta známá jména patří náš řezník pan Straka a nově i Amaso, kteří standardně dodávají do restaurací Ambiente a dalších a přestali mít kvůli zavření restaurací odbyt. Díky nám mohou své maso k zákazníkům dostat až domů. Dalšími jsou třeba Kytky od Potoka, kterým teď vyrostly tulipány a neměly by je kde prodat a museli „vyhodit“ na kompost… nebo slovinské delikatesy, které normálně prodávají na trzích a nyní nemají odbyt, dále Pekárna Krusta, Ovegano, hotová jídla z Restaurace Zas a Znova a další.
Jen od 15. března máme asi o 5 tisíc nově registrovaných zákazníků víc.
Nakolik se zvýšené množství objednávek projevilo v chodu vašeho provozu?
Díky velkému zájmu zákazníků jsme najeli na dvousměnný provoz. Narazili jsme na kapacitní možnosti skladu, který je menší, než je množství objednávek a tolik bedýnek najednou se nám tam nedaří umístit. Rozhodli jsme se proto pracovat na dvě směny, kdy první skládači začínají od 4 hodin ráno, a aby se z hygienických důvodů nepotkávali, až odpoledne přijde druhá směna. Museli jsme také navýšit rozvozové kapacity, kdy využíváme zaměstnance jiných farmářů s auty, kteří by nyní pro ně neměli práci. Je to taková oboustranná výpomoc, oni nemusí propustit zaměstnance a my nemusíme kupovat auta.
Už víte, kolik procent nových zákazníků za poslední týdny přibylo?
Od 15. března máme asi o 5 tisíc nově registrovaných zákazníků víc, ovšem to jsou pouze registrovaní, řada zákazníků může nakupovat i bez registrace. Celkově máme asi 63 tisíc registrovaných zákazníků, za poslední rok pak aktivních byla zhruba polovina.
Marketingové akce asi teď nepotřebujete, nebo ano?
Teď ne, ale jednu týdně jsme dělali výhodné akce pro naše zákazníky, aby si vyzkoušeli nějaké nové bedýnky nebo produkty, a když se nám teď podařilo navýšit naše kapacity, jsou rozvozy na pondělí ještě volné, tak možná zase něco nabídneme. Zůstáváme aktivní v newsletterech, které nám dobře fungují a potom pracuje obecná šeptanda. Byli jsme v poslední době také hodně populární na sociálních sítích, a to aniž jsme měli placenou spolupráci s bloggery. Lidé nám hodně píší na zákaznický servis a máme hezké zpětné reakce.
Co vám karanténa přinesla, přišli jste na nějaké zlepšení nebo jste naopak něco zrušili?
Určitě budeme pracovat na možnostech úpravy objednávek, což vyplynulo ze situace, kdy dříve byli zákazníci zvyklí objednávat na druhý den a přesně věděli, co chtějí. Teď díky velkému zájmu jsou objednávací lhůty delší, ale zákazníci si mohou doobjednávat či jinak upravovat své objednávky. Budeme i spouštět službu odběrných míst, kdy dokážeme zavézt na jedno místo větší množství objednávek a zákazníci si je budou moci sami na daném místě vyzvednout – toto je atraktivní hlavně pro ty oblasti mimo Prahu, kam nejezdíme tak často a distribuční sloty rozvozů na konkrétní adresy jsou tedy na dlouhou dobu zarezervované. Skokově tím navýšíme množství doručených objednávek do menších měst.
Jaké máte plány až karanténa skončí a vše se bude vracet do původních kolejí?
Určitě bychom velmi rádi udrželi alespoň částečně velký zájem zákazníků, i když je tady silná konkurence. Máme ale loajální základnu, tak doufám, že to dobře ustojíme. Moc ráda bych i nadále pokračovala v našich dalších projektech pro firmy „Ovoce do práce“ a pak „Dárek z farmy“, což jsou vánoční dárky. I když asi budou firmy seškrtávat, vidím přidanou hodnotu v tom, že jsou od českých farmářů a sadařů.
Jana Bínová, Svět bedýnek
Firmu Svět bedýnek, která rozváží lokální farmářské produkty až domů, založila v roce 2010. První bedýnky s produkty skládala s manželem v obýváku. Nyní má firma asi 60 zaměstnanců. Obrat firmy za loňský rok byl 60 milionů Kč.