Umístění v nákupní sekci Googlu bude zdarma
Kdo chce nabízet své zboží prostřednictvím nejpoužívanějšího vyhledávače, nebude ho to nic stát. Alphabet chce prý ulevit podnikatelům.
K platformám, které deklarují snahu pomoci firmám najít nové prodejní kanály v době všeobecného hospodářského útlumu kvůli kronaviru, se připojuje také provozovatel známého vyhledávače. Obchodní ředitel Googlu Bill Ready na firemním blogu oznámil, že do konce dubna nebude nutné za zařazení zboží do nákupní sekce na Googlu platit. To se zatím týká jen amerického trhu, ve všech dalších jazykových mutacích by se záložka Nákupy mohla rozrůst o nové nabídky do konce letošního roku.
Alphabet zároveň ubezpečuje, že kdo už za zobrazování svých produktů v nákupní sekci zaplatil, o komparativní výhodu prý nepřijde. Placená inzerce se má zobrazovat na lukrativnějších pozicích. „Většina položek se ale uživatelům zobrazí na základě toho, jak jsou pro ně relevantní, nikoliv na základě příhozů za lepší umístění,“ vysvětluje Ready.
„Z pohledu platících zadavatelů jde ale pořád o krok zpátky, protože budou čelit zvýšené konkurence v podobě těch inzerentů, kteří dosud žádné placené kampaně na Google neumisťovali,“ říká však podle serveru AdWeek David Dweck z agentury Wpromote. Americký technologický gigant jako by ale dál doufal, že marketéři utrácet nepřestanou. Současně oznámil partnerství se společnosti PayPal s cílem usnadnit správu obchodních účtů a zadávání plateb pro ty firmy, které nechtějí spoléhat na organický dosah své katalogové nabídky.
„Řešení, která mají pomoci firmám během současné krize, nebudou rychlá ani jednoduchá. My ale doufáme, že byznysu ulevíme a zároveň položíme základy pro zdravější obchodní ekosystém v budoucnosti,“ rámuje kroky Googlu jeho obchodní ředitel. Portál AdWeek nicméně připomíná, že podnětem mohl být v první řadě dosavadní úspěch Amazonu. Největšímu světovému internetovému obchodu se v době pandemie a přesunu nákupů na internet daří, nabírá desítky tisíc nových pracovníků a akcie firmy vyšplhaly na rekord.
Rostoucí množství spotřebitelů se po zboží začíná virtuálně rozhlížet přímo na stránkách Amazonu a vyhledávání v nákupní sekci Googlu tím obcházejí, připomíná odbornice na tzv. získaná média (earned media) Rachel Buceyová, která rovněž pracuje v agentuře Wpromote. Podle ní trend souvisí s tím, že lidé obecně preferují organické výsledky vyhledávání nad těmi reklamními. Proti Googlu se tak prý obrací jeho dávnější rozhodnutí zobrazovat v nákupní sekci jen ty produkty, za jejichž propagaci je někdo ochotný platit. „Google udělal před lety velkou chybu, když do nákupní sekce pustil jen placené příspěvky. V té době to byl projev snahy co nejvíc vydělat na svém vyhledávači. Jenže firmě se teď její krok vymstil, zhruba polovina vyhledávacích dotazů na zboží je nyní poprvé zadána na webu Amazonu,“ doplnila Buceyová.
Z pohledu firem jde nicméně o další potenciálně zajímavý prodejní kanál, přes který mohou své výrobky nabízet. Již dříve s podobnou deklarovanou pomocí byznysu přišla například virtuální nástěnka Pinterest nebo Instagram s aktualizací populárního formátu Stories. Z makroekonomického pohledu ovšem v současnosti v zemích prvního světa platí, že firmy kromě zákazů prodeje neméně ohrožuje i slabá poptávka ze strany spotřebitelů. S takovou situací ovšem příliš nezmůžou ani největší technologické firmy světa.
-riv-