Herian: Seznam míří podcasty na specialisty v digitálu
Nový podcastový kanál Seznamu má přispět k edukaci odborníků i širší veřejnosti, říká marketingový ředitel Seznam.cz Jiří Herian.
Marketing tuzemské internetové jedničky Seznam.cz vede Jiří Herian. Je zodpovědný nejen za brandový marketing, ale i za produktovou a B2B komunikaci. Vede také týmy eventů a sociálních sítí i kreativní a grafické oddělení. V Seznamu se svým týmem rozjíždí další novinku, seznamácký podcastový kanál s názvem Nejen o reklamě. K poslechu jsou k dispozici na Seznam blogu, Spotify i Apple Podcasts.
Tým, který vedete v Seznamu, je jakousi interní fullservisovou marketingovou agenturou. Co všechno máte na starosti?
Děláme všechny akce a eventy Seznamu. Připravujeme i prezentace Seznamu pro akce, na kterých jsme partnery. Věnujeme se i kreativě a mediálnímu plánování, vytváříme reklamu pro všechny naše značky a produkty. Jsme opravdu takovou pomyslnou agenturou v technologické firmě.
Dokážete se přizpůsobovat novým trendům v marketingu a nejenom v něm?
Objem informací, se kterým se člověk denně setkává, v posledních letech neuvěřitelně narostl a je tak velký, že si musíme vše filtrovat. Takovou vědomou filtrací je volba určitého typu média, třeba podcastu, kterému musíme věnovat nějakou péči – výběrem, spuštěním – a na jehož konzumaci potřebujeme vhodnou příležitost. Velkou výhodou poslechu je, že nám zároveň umožňuje vykonávat i další činnosti. Volíme si také zdroj, který je důvěryhodný, relevantní a zajímavý.
Jak se lze v takovém množství informací dnes orientovat?
U nás v Seznamu to vnímáme tak, že díky tomu, jak velká jsme firma, je naší povinností do jisté míry edukovat trh a pomáhat lidem s volbou relevantních informací. I o to se u nás snažíme a je to jeden z pilířů naší CSR strategie, stejně tak jako se třeba snažíme bojovat proti fake news. K té edukaci chceme přispět i novým podcastovým kanálem pro odborníky a ty, které reklama, marketing a digitální svět zajímá.
Podcastů je dnes hodně a trh začíná být pomalu zahlcen. Jak si je Vy osobně vybíráte?
Mám rád podcasty od ověřených zdrojů, třeba od Českého rozhlasu, Forbesu nebo Ted Talks. Ze zájmových věcí mě baví Chris Harris a jeho podcasty o klasických a sportovních autech. Poslouchám je většinou při jízdě autem nebo při sportu, zejména při běhání.
Vidíte v podcastech potenciál do budoucna?
Ze stávajících výzkumů vychází, že průměrný posluchač podcastu je mladší, vzdělanější a má vyšší příjem, než je průměr běžné populace. Tipuji, že pokud by byl na českém trhu v této oblasti realizován výzkum LAE (analýza životního stylu osob s rozhodovací pravomocí), uživatelé podcastů by si stáli velmi dobře. Podle mě jde o hodně zajímavou cílovou skupinu. Za zmínku stojí také to, že celosvětové výzkumy uvádějí, že 54 % populace ve věku 18-34 let poslouchá již nyní alespoň jeden podcast měsíčně, a je jasné, že se tento počet bude zvyšovat. V populaci nad 55 let je to aktuálně sice méně, ale rostoucí trend je jasný. Jde zase o lidi, kteří začínají i hlasově vyhledávat, protože se jim špatně píše a čte na malých dispejích a klávesnicích. Audio prostředí je pro ně uživatelsky přívětivější. Lidé poslechem tráví víc času, což je důležité, pokud jde o náročnější téma.
Proč lidé konzumují podcasty?
Z průzkumů vyplývá, že ti mladší je poslouchají většinou pro zábavu a ti ze střední až starší generace pak proto, aby získali další informace, vzdělávali se a rozvíjeli. Zaujmou je knihy, články nebo právě audio nahrávky, které jdou v tématu víc do hloubky. Právě tito lidé jsou pro nás zajímaví a na ně chceme cílit novým projektem „Nejen o reklamě“. Na mladé trendsettery, odborníky a specialisty z oblasti IT, digitálního trhu, marketingu. Na ty, kteří nemají čas a potřebují si vybírat co a kdy sledují nebo poslouchají. Chceme jim dát vědět, co je nového v Seznamu a podívat se společně s nimi na trendy, technologie, know-how a data, která máme k dispozici. Víme také, že volbou správného hosta nebo ambasadora v podcastu se zvyšuje atraktivita a kredit značky. Právě podcasty jsou jedním z nejvhodnějších kanálů, jak ukázat, co umíme.
Co už si mohou lidé poslechnout?
Manažer produktových týmů divize Reklamy Michal Hadač třeba mluví o novém reklamním systému Seznamu. Zuzana Neupauerová, specialistka na programmatic a RTB, vám zase rozšíří obzory o reklamě v Asii. Produktový manažer Martin Lohner se zaměřil na Seznam.cz Vyhledávání a na pokročilou automatizaci a za poslech stojí i rozhovor s Martinou Tršovou, manažerkou reklamních produktů, která odhaluje trendy z oblasti mobilní reklamy.