Konzumace médií se v ČR i SR vrací do doby před pandemií

pondělí, 11. května 2020, 14:30 Výzkum, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Přestože i v dubnu zůstal čas strávený s médií nadprůměrný, vývoj naznačuje postupný návrat mediální konzumace do doby před pandemií, ukazují data adMeter.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

V Česku i na Slovensku se vlivem koronavirové krize výrazně zvýšil čas strávený diváky denně (ATS relative daily) u TV stanic všech hlavních televizních skupin. Vyplývá to ze souhrnné zprávy výzkumné agentury Median, která pro srovnání využila dat ze svého nástroje adMeter. Data pocházejí z období letošního února až dubna.

Stanice České televize a slovenská TA3 těžily podle výzkumníků ze zvýšené poptávky po televizním zpravodajství. Delší časové období zvýšené sledovanosti zpravodajské TA3 je dáno také volbami do parlamentu v posledním únorovém týdnu. Během dubna začal být patrný pokles zájmu o televizi a zejména TV zpravodajství. Časy strávené s hlavními televizními stanicemi se tak postupně začaly vracet k předkrizovým hodnotám.

Zdroj: adMeter

Zdroj: adMeter

Koronavirová krize způsobila rovněž zvýšení denního zásahu největších webů v Česku i na Slovensku. Zejména na Slovensku jde o výrazný nárůst a zdá se, že i po pěti týdnech nouzového stavu zájem o tyto webové platformy příliš neupadá. V Česku se naopak zásah předních webů, kromě video portálu YouTube, který se stále těší nadprůměrnému zájmu, přibližuje předkrizovým hodnotám.

zdroj: adMeter

zdroj: adMeter

U slovenských rádií výzkumníci mimo jiné zaznamenali zmenšující se podíl poslechovosti mimo domov ve prospěch poslechu ve slovenských domácnostech a ačkoli první týdny pandemie zaznamenala rádia mírný pokles poslechovosti, podobně jako u televizí je z posledních dubnových dat patrný trend návratu k hodnotám poslechovosti před pandemií.

Zdroj: adMeter

Zdroj: adMeter

S využitím dat z mobilů měřících panelistů lze v adMeteru změřit nejen expozici médiím, ale i řadu dalších informací, které mohou sloužit k analýzám a monitoringu životního stylu, každodenních aktivit a návyků populace, mobilitním studiím, či ochraně zdraví a prevenci. Median v tomto kontextu nabídl ukázku analýzy, jak stávající výjimečný stav ovlivňuje čas, kdy lidé vstávají. Při porovnání období koronavirové krize s referenčním obdobím před krizí je patrný posun k pozdějšímu času vstávání. O víkendu lze pozorovat podobný, i když slabší, efekt.

O výzkumu

  • Zdroj dat: projekt crossmediálního a crossplatformního měření adMeter 1000 CZ a adMeter 800 SK
  • Metodická poznámka: tisk nebyl v období této analýzy elektronicky měřen
  • Realizuje: Median, s.r.o.
  • Velikost panelů: Česko: 1000 respondentů, Slovensko: 800 respondentů.
  • Panel reprezentativní za: Česko (15-69 let), Slovensko (12-69 let), sociodemografické charakteristiky a mediální chování
  • Data z období: únor - duben 2020

-mav-