Miloš Pokorný: Nechtěl jsem vytvářet mutaci dvojice
Miloš Pokorný se po letech vrátil do Rádia Expres, kde od dubna moderuje Ranní klub.
Od 1. dubna zahájilo pražské Rádio Expres vysílání pořadu Ranní klub ̶ morning show moderátora Miloše Pokorného. Vysílá se každý všední den od 7:00 do 10:00 hodin, přináší informace ze světa kultury i životního stylu, zábavné rubriky, hosty a tuzemskou a světovou muziku. S Milošem Pokorným jsme se bavili o nové show i o jeho návratu do Expresu, které před téměř dvaceti lety pomáhal zakládat a obhájil projekt Expresu při licenčním řízení před Radou pro rozhlasové a televizní vysílání.
Ranní klub Rádia Expres FM odstartoval na začátku dubna, v době vrcholící koronavirové pandemie. Jak začátek nového ranního pořadu tato skutečnost ovlivnila?
Je jasné, že jsme museli obsah dost přizpůsobit. Řadu informací, které jsme chtěli posluchačům nabízet, jsme postavili jinak, nebo zatím museli oželet… Všechny tipy, kam zajít, co ochutnat nebo co vyzkoušet jsme museli vyřadit. Na druhou stranu je dobré, že jsme do toho takto spadli, aspoň nás to zocelilo. Snažili jsme se dávat tipy, co je možné dělat doma a zjistili jsme, že vždycky se dá něco vybrat. Byl to pro nás takový prubířský kámen.
Odhlédněme teď od pandemie a vraťme se na začátek zrodu nového ranního pořadu v pražském éteru. Jak jste zamýšleli Ranní klub koncipovat z pohledu rádia Expres a společnosti Seznam.cz a také vzhledem ke konkurenci, která je na pražském trhu celkem silná?
Expres měl původně trochu jiné představy, od začátku mi dával volnou ruku, ale počítal s novou autorskou dvojicí. To jsem ale odmítl. Věděl jsem, že nechci vstupovat dvakrát do stejné řeky a že nechci vytvářet další mutaci dvojice. Navrhl jsem jiný koncept, který jsem si sám pro sebe nazval „ranní show pro dospělé”. To znamená nabízet především metropolitní informace, protože Expres je pražské rádio, a zábavu. Snažíme se vybrat informace, které mohou Pražany zajímat, a chceme je podávat svižně a atraktivně. Rádio má informovat přístupně, jednoduše, dělat to tak, jaká je doba. Zároveň jsem chtěl mít ve vysílání prvky, které patří do ranních rádiových show. Seznamu se to zalíbilo a začali jsme na konceptu pracovat.
Říkáte, že jste nechtěl dvakrát vstupovat do stejné řeky, ale v několika ranních rozhlasových pořadech jste zanechal výraznou stopu. Je obtížné neopakovat se a postavit vysílání jinak?
Je to těžké, protože je lákavé vzít to, co funguje. Nechtěl jsem ale kopírovat to, co jsme dřív dělali. Na druhou stranu jsem si říkal, že to budou všichni očekávat. Když jsem vysílal s Romanem Ondráčkem ve dvojici nebo sám na Expresu jako „Mišel Gošé“, tak to bylo úplně něco jiného. To byla nevázaná jízda, dada vysílání, kde jsme vymýšleli nesmysly. Lidi to tehdy bavilo. Dnes bych řekl, že už je doba zase jinde a že taková totální fikce by nemusela být to pravé ořechové. Snažím se, abychom měli teď na Expresu nové věci, ale zároveň abychom drželi duch ranní show, tak jak si ji představuju a jak ji třeba dělají Leoš s Patrikem. Vysílání s prvky klasické „morning show“ tady skoro nikdo nedělá. Buď jsou to ranní vysílání, která jsou lepší, nebo horší, ale necítím z toho, že by to bylo ten formát.
Co je ještě dnes jinak, než bylo dřív?
Doba se velmi zrychlila. Když srovnám to, co jsme dělali v ranních show, které jsme tady zavedli, a další rádia to pak přebírala, tak dnes je všechno o dost rychlejší. Lidi už nevydrží poslouchat pětiminutový telefonát. Musí se to zkracovat a s tím se teda taky pereme. Teď vysíláme minimálně ve čtyřech a až se život vrátí do obvyklých kolejí, tak věřím, že se v našem vysílání objeví tváře ze Seznamu jako Jindřich Šídlo, Janek Rubeš nebo Míra Bosák. O to víc ale budeme muset dbát na čas. Po každém vysílání se díváme na to, co mohlo být kratší a co naopak delší. Časově to musí sedět, to je dost náročné.
Je lákavé vzít to, co funguje. Nechtěl jsem ale kopírovat to, co jsme dřív dělali.
Ovlivnil současnou podobu Ranního klubu fakt, že ho nevysíláte v moderátorské dvojici?
Ani moc ne, protože s Romanem jsme měli role rozdělené a toho jsme se víceméně drželi. Pro mě to není až taková změna, jen musím myslet na to, že ve studiu nejsme dva, ale čtyři, a že se výhledově mohou ještě připojit další. Některé věci i za sebe musím upozadit. Chci, aby se lidi cítili dobře v tom, co vysílají, a v některých věcech jim zodpovědnost i přenechám.
Expres je regionální pražské rádio, máte přitom zkušenosti s velkými celoplošnými stanicemi. Jak se tento rozdíl projevuje v konceptu vysílání?
Zásadní je to, že v Praze bydlím, a myslím si proto, že dokážu posoudit, jestli mě informace, které vysíláme, zajímají, nebo ne. Kdybychom vysílali pro celou republiku, tak je mnohem složitější informace vybírat. Řada z nich posluchače vůbec nemusí zajímat a dají vám to vědět. S tím byl v celoplošném vysílání vždycky problém a jsem rád, že to teď na Expresu nemusíme řešit. I když Expres už pracuje na svém rozšíření, uvidíme, jak to bude dál. Pokud bychom ale měli Ranní klub vysílat celoplošně, tak bychom museli posílit o lidi z regionu. Těžko tam budeme povídat o dobré restauraci, když tam nežijeme. Nejhorší je tvářit se celoplošně, a nemít k tomu patrony. To nejde.
Ranní blok trvá tři hodiny, neuvažovali jste o nějaké jiné délce pořadu – právě i s ohledem na zrychlující se tempo života?
Neuvažovali, tři hodiny jsme chtěli zachovat, protože to je délka klasické „morning show“. Od té se ale odlišujeme časem vysílání, protože obvykle začíná v šest ráno, ale vzhledem k tomu, že Expres je pražské rádio, tak jsme začátek posunuli na sedmou.
Zmínil jste, že se snažíte vybírat informace tak, aby byly pro Pražany užitečné. Každý posluchač má ale jiné potřeby. Jaké informace zařazujete?
Jsou věci, které nemůžeme opomenout. Jsem rád, že jsem opět navázal spolupráci s Violou, která připravuje knižní tipy. Veronika Koloušková má na starosti filmy. Bez těchto témat se vysílání neobejde. Přidali jsme k tomu např. počítačové novinky, které dělá Bára. To jsou standardní věci, které do ranní show nezbytně patří, navíc tyto rubriky se dál používají ve vysílání do dalších bloků. A vedle toho chceme mít věci, které nikdo jiný nedělá, například asijskou hitparádu, což je sice prvotně fór, ale musí to mít profi parametry, tedy když se někdo dopátrá, co se hraje v Hong Kongu, musí to sedět!. Připravený máme i netradiční profese, které rozjedeme, až se uvolní opatření proti koronaviru. Dvě věci, které z dřívějška vracím do vysílání, jsou „plukovník Nachtigal” a „taxikář Samír”. Je to proto, že si o to posluchači píší a rozhodl jsem se na základě jejich přání, přestože jsem s tím měl dilema. Až se opatření uvolní, tak předpokládám, že budeme mít mnohem pestřejší nabídku tipů, co se v Praze dá dělat a zažít.
Seznam.cz je informačně spojován s původními věcmi z oblasti investigativní žurnalistky. Budete chtít takové informace také do vysílání?
Rozhodně ano. Jsem velmi rád, že ve ve vysílání už byl například Janek Kroupa, se kterým jsem se poznal kdysi na Frekvenci 1 a bavili se na téma kauzy, které zpracovával. A nejen Janek, ale i další osobnosti, které Seznam má. Když už ten obsah tady vzniká, tak je škoda ho nezužitkovat.
Mě osobně budou čísla zajímat nejdřív po půl roce, zásadně až po roce. Teď je ještě velmi brzy na detailní hodnocení.
Ranní klub vysílá zhruba měsíc. Máte už nějaká čísla o tom, jak se vám ranní vysílání daří?
Čísla z výzkumu poslechovosti Radioprojektu jsou až s několika měsíčním zpožděním, ale to nehraje roli. Mě osobně budou čísla zajímat nejdřív po půl roce, zásadně až po roce. Teď je ještě velmi brzy na detailní hodnocení. Průzkumy jsou relevantní nejdřív za půl roku. Vzpomínám si, když jsem na Evropu 2 nabíral Leoše Mareše, tak Michel Flesichmann (tehdejší ředitel, pozn. red.), ho chtěl na základě reakcí lidí několikrát vyhodit. Až čas prokázal, že Leoš dělá svůj job dobře a lidi si na něj zvykli. To je vždycky tak. Proto zásadně nečtu diskuse. Když mi někdo napíše soukromě nebo zavolá a řekne mi svůj názor a podobných reakcí se sejde víc, tak se nad tím zamyslím, ale jinak se tím nezaobírám. Po měsíci můžeme částečně říct, jestli se vysílání dobře nastavilo. Zatím reakce od Expresu a Seznamu jsou takové, že naše vysílání plní očekávání a směr, kterým jsme se vydali, je vnímán jako správný. To je pro mě teď zásadní, na vysílání budeme dál pracovat, ale nemá smysl nějak zásadně ohýbat program. To bude skutečně možné tak za rok.
Seznam.cz jako majitel rádia Expres ale zřejmě očekává nárůst poslechovosti. Expres se obrací spíše k mladšímu publiku, je těžké nové lidi k rádiu přilákat?
Není to snadné. Je pravda, že majitel bude chtít, aby Ranní klub přitáhl nové posluchače. V ranním vysílání s tím počítáme a trochu jsme proto uzpůsobili muziku, kterou ráno hrajeme. Je důležité, aby stávající posluchači pořád ve vysílání nacházeli prvky, které znají, ale zároveň myslíme na možné nové posluchače, které chceme „zachytit“. Ten poměr v našem ránu je tak 70 % původní muziky a 30 % nové, která by měla oslovit i lidi ve středním věku.
Před necelými dvaceti lety jste se podílel na vzniku rádia Expres FM, letos jste se vrátil. Jak moc se liší „starý“ a „nový“ Expres?
To nelze porovnávat, doba se šíleně rychle vyvíjí. Ano, hrajeme něco jiného, než jsme hráli v době, kdy jsme zakládali rádio. Přesto ale platí, že i dnes Expres hraje jinak než ostatní rádia, což je pro něj v rámci české opatrnosti „hendikep”, ale zase velká přednost směrem k progresu a získávání mladých posluchačů. Proboxovává věci, na které ostatní nemají odvahu a pak zařazují až to, co je jistota. Tuto jinakost Expres vždy měl, akorát teď je to trochu v jiném formátu, který je přesto výjimečný. Tehdy a teď proto nelze srovnávat.
Miloš Pokorný
Miloš Pokorný působí jako moderátor v rádiu od roku 1991, od roku 1996 ve dvojici s Romanem Ondráčkem s názvem Těžkej Pokondr. Vysílal různé bloky a formáty pořadů na rádiích Bonton, City, Frekvence 1, Evropa 2. V roce 2001 se spolupodílel na vzniku rádia Expres FM, připravoval a obhajoval na RRTV znění žádosti licence stanice, následně ho vedl z pozice programového ředitele. Skalní posluchači Expres FM pamatují Miloše jako „Mišela Gošé”, tedy jako alter ego v jeho nekonvenční show. V roce 1997 po dobu tří let, působil jako ředitel rádia Evropa 2. Spoluvytvářel televizní pořady pro Českou televizi, Primu i TV Nova.