Tesco: Počet transakcí během pandemie poklesl o 30 procent

čtvrtek, 14. května 2020, 19:45 Aktuality, Retail, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Pandemie přinesla změny v chování zákazníků. „Počet transakcí poklesl o 30 % a naopak online prodeje rostly o stovky procent,“ říká Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco Stores ČR.

Pandemie přinesla nejen řadu opatření, ale i nižší počty transakcí, zdroj: Tesco ČR

Pandemie přinesla nejen řadu opatření, ale i nižší počty transakcí, zdroj: Tesco ČR

Pandemie přinesla i podle zkušeností řetězce Tesco změny v chování zákazníků. Lidé začali nakupovat méně často, nákupní košík je vyšší a online prodeje narostly. „Počet transakcí poklesl o 30 % a naopak online prodeje rostly o stovky procent,“ uvedl mimo jiné během online tiskové konference Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco Stores ČR. Poptávka po nákupech online vzrostla podle něj o několik set procent téměř přes noc.

Podobně jako v jiných řetězcích zaznamenali i v Tesco pokles počtu transakcí, a to o 30 až 35 % a v souvislosti s tím ale došlo k výraznému nárůstu průměrného nákupního košíku, který pokles kompenzoval. V první vlně byl zájem o trvanlivé potraviny jako jsou cukr, mouka, oleje, hygienické potřeby a balené pečivo. Zastavily se naopak především prodeje oblečení, sortimentu zahrady, ale i čerstvých potravin. Ve druhé vlně, kdy byly zavřené obchody, začali zákazníci zase postupně nakupovat věci na zahradu, a hlavně čerstvé potraviny.

Oblečení bylo dlouho v mínusu. „Tady vidíme nárůst až v posledních dnech, jednak díky tomu, že jsme nasadili silnou promoci 40% slevy a také se změnilo počasí a oteplilo se,“ dodává Patrik Dojčinovič. Nicméně kabinky zůstávají zavřené, a tak Tesco prodloužilo lhůtu na vrácení na čtyři měsíce.

Sortiment výrazná revize letos nečeká, protože k němu Tesco přistoupilo už v loňském roce. „Bud budeme dávat větší prostor privátním značkám, vylepšujeme jejich kvalitu a dochází ke snížení jejich cen," říká Dojčinovič.

Retail Summit Action: Krize přinesla trvalé změny

čtvrtek 7. května 2020

Online zůstává prioritou

Internetové prodeje na itesco.cz zaznamenaly nárůsty ve stovkách procent. Přesnější Dojčinovič být nechtěl. Tesco navýšilo kapacity pro rozvoz a zrychluje schopnost doručování po celé České republice. Navíc plánuje otevření dalších možností pro místa, kde dosud online doručení není možné.

„Snaha o optimalizaci onlinu je, byla a bude naší prioritou," dodal Dojčinovič a zmínil i spolupráci při doručování nákupů z prodejen malých formátů Žabka se službou Bolt.

I v rámci onlinu řetězec zavedl řadu opatření, například zmenšil skupiny, které chystají nákupy na deset lidí, kontroloval mytí rukou, košíků a udržování rozestupů. Při rozvozu byla zavedena bezkontaktní platby, pracovník nenesl zboží až do bytu a vše bylo baleno do tašek.

Tesco vpouští do prodejen omezený počet zákazníků, zdroj: Tesco ČR

Tesco vpouští do prodejen omezený počet zákazníků, zdroj: Tesco ČR

Opatření stále trvají

Během pandemie přistoupilo Tesco podobně jako ostatní řetězce k řadě opatření. Zákazníci jejich dodržování chápali a respektovali je, bohužel od uvolnění tento týden už k nim podle Patrika Dojčinoviče přistupují více s despektem. Řetězec nicméně zůstává nadále v tomto ohledu obezřetný, opatření zachovává, protože se neví, jak bude situace vypadat v budoucnu. 

Zavedených opatření byla řada. Začínaly už venku před obchody, kde byly vyznačené rozestupy, uvnitř prodejen byly rozmístěny další samolepky, POS materiály, piktogramy, pásky atd. Samozřejmostí jsou plexisklové bariéry, pravidelná dezinfekce pokladen a košíků. Dále také regulují vstup do prodejen, kdy jedny dveře jsou označeny jako vchod a druhé východ.

Tesco začalo počítat zákazníky v prodejně. Nadefinovali si, že jeden zákazník potřebuje pro dodržení opatření prostor zhruba 16 m², což při velikosti prodejny 5 tisíc m² představovalo zhruba 312 zákazníků v jeden moment na prodejně. „V posledních týdnech jsme dokonce některé prodejny uzavřeli, když byly počty překročeny. Upřednostnili jsme sociální distancing před maximalizací tržeb,“ uvedl dále.

V praxi to fungovalo tak, že u vchodu stál zaměstnanec s tabletem a počítal příchozí a odchozí zákazníky. Tesco připravuje ale i automatizované technologické řešení, které bude zákazníky počítat a upozorní vedení prodejny 30 minut předem, že se blíží k limitu.

V obchodních centrech řetězec také zavedl ještě další opatření, například reguluje směr chůze, uzavřené zůstávají relaxační a dětské zóny, na toaletách jsou umístěné multifunkční stojany s dezinfekcí atd. Podobně opatření platila i pro čerpací stanice, které byly zprvu uzavřené uvnitř a vše probíhalo jen přes okénka, nyní jsou zde plexiskla a preferují se bezkontaktní platby.

-zue-

Žabka a Bolt Food spouští online nákup potravin

pátek 24. dubna 2020