Lidé víc podporují české výrobky, situace se uklidňuje
Život Čechů se pomalu vrací do normálu, jistá míra obezřetnosti ale v české populaci přetrvává, ukazuje nová vlna výzkumu OMG Research.
Česká internetová populace se opatřeními spojenými s pandemií nemoci Covid-19 cítí stále méně omezena a situaci vnímá klidněji než v letošním březnu. Vyplývá to z nové vlny výzkumu OMG Research, který od začátku pandemie monitoruje názory a postoje české veřejnosti. Podle nových výsledků se index subjektivního vnímání omezení, vyplývajících z opatření proti šíření nemoci, snížil v první polovině června o téměř 40 % ve srovnání s druhou polovinou letošního března.
Výzkum zároveň ukázal, že lidé začínají řešit běžné životní situace a okolnosti spojené s koronavirem upozaďují. Nejvíc se teď těší především na dovolenou a cestování, na léto a hezké počasí a na setkávání se známými či příbuznými. Až 70 % Čechů plánuje podle výzkumu trávit dovolenou v Česku. Ne všichni ale zatím vědí, kam na dovolenou v tuzemsku vyrazí. Vedle toho také roste podpora českým výrobkům, více než 60 % respondentů nakupuje více lokální produkty, aby podpořili české firmy.
I přesto ale lidé vnímají, že koronavirová pandemie může mít na jejich život dopady i po odeznívání první vlny. Do popředí se oproti březnu dostávají především obavy o ztrátu zaměstnání, o dostupnost jídla (což může souviset i s prohlubujícím se suchem) a také o peníze. Výsledky výzkumu naznačují, že lidé více zvažují, do čeho si mohou dovolit investovat. To se týká především větších investic (nákup elektronických zařízení nebo auta), které byly v době korona krize odloženy. Otázkou je jejich další vývoj po současném oživení.
„Náš výzkum také ukazuje, že posílení online nákupů během posledního čtvrtroku nebude jen krátkodobým výkyvem. Zhruba u 30 % české online populace sledujeme změnu na jejich zákaznické cestě. Zároveň jen malá část spotřebitelů, kteří se již na internetu pohybují, nakoupila v této době poprvé. Růst online nákupů tedy zajistil hlavně zvýšený zájem těch, co již s nákupy online mají zkušenost,“ uvedl výzkumný specialista Martin Kratochvíl z OMG Research.
O výzkumu
Dotazování se uskutečnilo metodou CAWI na vzorku 500 lidí v každé vlně (první: 12.–15. 3., druhá: 23.–26. 3. a třetí: 9.–12. 6. 2020). Jde o kvótní výběr podle pohlaví, věku, regionu a vzdělání. Vzorky jsou reprezentativní na českou online populaci ve věku 16 až 64 let. Výzkum realizovalo OMG Research, výzkumné oddělení Omnicom Media Group.
-mav-