Retailová asociace tvrdí, že vládní pomoc je nespravedlivá

pátek, 12. června 2020, 10:40 Aktuality, Retail, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Podle Retailové asociace je vládní program Covid Nájemné nespravedlivý a měl by zohlednit všechny zasažené provozovny. Podmínky od pronajímatelů jsou navíc pro řadu nájemců likvidační.

Vládní program Covid Nájemné by měl zahrnout všechny postižené podnikatelské subjekty, zdroj: web Retailová asociace

Vládní program Covid Nájemné by měl zahrnout všechny postižené podnikatelské subjekty, zdroj: web Retailová asociace

Retailová asociace kritizuje vládní program Covid Nájemné jako nespravedlivý. Nastavil podle ní nerovné podmínky pro podnikatelský sektor, když nezohlednil všechny zasažené provozovny obchodních center (OC). Asociace sdružuje celkem 120 českých i zahraničních retailových firem, funguje od dubna.

Program Covid Nájemné schválila vláda 18. května 2020 a je určen všem podnikatelům, kteří museli v důsledku epidemie uzavřít své provozy, ale nadále museli platit nájem. Zahrnuje i ty, kteří zboží pouze rozváželi či prodávali přes okénko nebo provozovali jen e-shop. Stát podnikatelům přispěje na komerční nájem 50 % v případě, že ho majitel o 30 % sníží a nájemce doplatí pětinu.

Zhruba polovina nájemců se setkala s kladením nějakých překážek ze strany pronajímatelů, kteří si diktují podmínky k prodloužení nájemních smluv. Například požadují prodloužení smluv až o pět let a trvají na uhrazení poplatků za provoz z dob uzavření provozoven ještě před poskytnutím dotace od státu. Tyto podmínky jsou pro řadu nájemců likvidační s ohledem na dlouhodobý výpadek příjmů z doby pandemie. Retailová asociace proto navrhuje na základě průzkumu mezi svými členy upravit stávající vládní program, aby zahrnul i provozy, na které při prvním schvalování programu nebyl brán zřetel.

„Při jednání s obchodními centry o slevě často narážíme na drsné podmínky prodloužení stávajících kontraktů, které jsou pro nás z dlouhodobého hlediska nevýhodné. Vládní program Covid Nájemné nám určitě pomůže provozy opět rozběhnout, ale bohužel celkové výpadky příjmů za období dvou měsíců, tvoří jen malou procentuální část z celkového propadu tržeb, které nebudeme mít šanci do konce roku 2020 dohnat,“ uvedl Václav Hrbek, zakládající člen Retailové asociace a generální ředitel Alpine Pro.

37 % členů asociace zaznamenalo v květnu více než 50% pokles návštěvnosti, zdroj: Retailová asociace

37 % členů asociace zaznamenalo v květnu více než 50% pokles návštěvnosti, zdroj: Retailová asociace

Lékárny, oční optiky, drogerie nebo potraviny sice mohly mít otevřeno, ale pokles návštěvnosti byl obrovský. Například Sklizeno zaznamenalo propad tržeb o 80 % ze dne na den a některé provozovny byly nuceny uzavřít. Podobně tržby GrandOptical poklesly v dubnu meziročně o 80 %. „Od poloviny března, kdy došlo k uzavření většiny prodejních jednotek v obchodních centrech, jsme v rámci provozoven GrandOptical zaznamenali masivní propad návštěvnosti, a to až o 80 %. Tento stav přetrvával po celou dobu plošného omezení maloobchodního prodeje a kulminoval během dubna, kdy jsme zaznamenali meziroční pokles tržeb o 80 %,“ popisuje vývoj Pavel Krejčí, obchodní ředitel GrandVision CZ.

Z ankety mezi členy asociace vyplynulo, že 57 % firem zvažuje v roce 2020 v OC uzavřít některé své prodejny. Nájemci se aktuálně potýkají s výrazným poklesem a 4 z 10 firem zaznamenaly v květnu až 50% propad návštěvnosti ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Polovina firem pocítila v květnu propad tržeb o více než 50 %. Již 40 % firem během dubna a května propustilo téměř čtvrtinu svých zaměstnanců a pětina firem plánuje další propouštění do konce roku 2020. Třetina oslovených firem neměla v době krize možnost prodávat své zboží v rámci e-commerce. Třetina firem, které e-commerce k prodeji zboží využívají, predikuje růst tržeb o více než 25 %.

Sdružení Retailová asociace, ve kterém se spojily české i zahraniční společnosti z oblasti retailu, vzniklo v polovině dubna v reakci na koronavirovou krizi. Původním cílem bylo společně jednat o podmínkách změny nájemních smluv s obchodními centry i zástupci státu. Aktuálně sdružuje 120 českých i zahraničních retailových firem. Asociace chce propojit retailové subjekty na území ČR a pomoci rozvíjet retailový trh, má vlastní stanovy i etický kodex. Mezi zakládající firmy patří Alpine Pro, A3 sport, Butlers, Electro World, Esprit, Fruitisimo, Neoluxor, Pierre Cardin, Vermont, Inexad (Lewin, Hamleys) a několik dalších.

Vznikla Unie retailu, má vyjednat odpuštění nájemného

pondělí 20. dubna 2020

-zue-