Robotičtí influenceři se mohou stát na sítích trendem
Úspěch influencera spočívá především v autenticitě a vysokém procentu reakce jeho sledujících, zaznělo mj. na konferenci Jak efektivně pracovat s influencery.
Online konference na téma Jak efektivně pracovat s influencery, pořádaná společností Internet Info, která proběhla v tomto týdnu, se soustředila na aktuální témata oboru, jako je označování reklamy, aktivita publika nebo využití e-sportu jako reklamního média.
O tom, jaké jsou aktuálně trendy a co hýbe světem influencerů, hovořila Kateřina Černická, influencer marketing specialist. Podle ní se dnes většina influencer marketingu odehrává na instagramu. I ten zasáhla do určité míry koronavirová krize a marketéři budou do budoucna více než dříve přehodnocovat rozpočty. Oceňované tak mají být mechaniky pro zjištění návratnosti investic, zaměřené na podporu prodeje, jako slevové kódy apod. Influencer marketing by ale prý byl v krizi i bez koronaviru. Společnost ho často vnímá negativně kvůli špatně realizovaným spolupracím, vysoké frekvenci příspěvků a nedodržování etických a zákonných norem.
Důležitým tématem je etika, konkrétně označování reklamy. Na to upozornila také právnička Andrea Pavelcová z advokátní kanceláře eLegal. Reklamní posty na instagramu musí být označené, a to buď pomocí hashtagu #reklama, #spoluprace nebo vysvětlením v textu, že uvedený příspěvek vzniká na základě spolupráce s obchodním partnerem. Celkově doporučuje, aby si firmy spolupráci s influencery ošetřily smluvně, do smluv začlenily smluvní pokuty za nedodržování dohody a smlouvou si pojistily i exkluzivitu influencera.
Podle průzkumu katedry mediálních studií FSV UK jen 11 % zadavatelů reklamy dbá na označování, polovina všech zadavatelů dává influencerům volnou ruku, a 5 % dokonce vyzývá k neoznačení. Odborníci mají v současnosti připravovat etický kodex influencer marketingu.
Problémem dnešní doby jsou rovněž falešní sledující. „Těch je na instagramu kolem 20 %,“ uvedla Černická. Značka by si měla zjistit, jaké má influencer publikum, úroveň, jestli jeho názory korelují s názory a hodnotami firmy a jestli produkt bude na jeho stránkách působit věrohodně. Kampaň lze také propojit s kanály influencera, a to při živém vysílání, podcastech nebo při využití product placementu.
Budoucností jsou pak podle Černické robotičtí influenceři, jako například Miguela, které bude navždy 19 let a za její tvorbou stojí asi 50 lidí. Pravidelně na ni reaguje 50 tisíc fanoušků. „Poptávka na trhu je, aby se pro značky vyráběli influenceři na míru a eliminovaly by se chyby vzniklé lidským faktorem. Pro mě je to nepředstavitelné, navíc by to bylo hodně nákladné na výrobu,“ dodala Kateřina Černická.
Vojtěch Lambert, ředitel LCG New Media, přiblížil, jak vytěžit ze spolupráce s influencerem maximum. Podle něj důvěra v toto médium stále roste, zvláště u mladší generace. Díky tomu až 70 % marketérů zvyšovalo loni rozpočet na influencer marketing. Jako největší negativum komunikace s influencery vidí 57 % marketérů vyhodnocování návratnosti. Také Vojtěch Lambert zmínil význam engagement rate, tedy zapojení sledujících, kdy za dobrý výsledek označil 8 až 10 %.
O tom, jak se značky chovaly během pandemie, promluvila Jitka Altman z agentury Kindred. Většina značek příliš nevěděla, jak má reagovat, některé z nich komunikaci přerušily, jiné se rozhodly pokračovat v komunikaci dál. Obecně byl na sociálních médiích registrován velký zájem o výzvy a livestreamové přenosy. Výzvy agentura doporučuje používat jen v případě, kdy mají smysl. „Výzev kolovalo strašně moc, nedoporučovala jsem je,“ uvedla Jitka Altman. Také livestreamy je dobré podle jejího sdělení využívat pouze v případě, kdy je opravdu reálná šance zvýšit míru engagementu. Na příkladu kampaně Virtuální kliniky ukázala, že i bez rozpočtu může kampaň dosáhnout výsledků – v tomto případě díky influencerům stoupla vyhledávanost Virtuální kliniky na webu. Na druhou stranu bez rozpočtu zázraky čekat nelze a například dosažení KPI je v takovém případě problematické.
Pozadí spolupráce s cukrářem Josefem Maršálkem na sociálních sítích přiblížila Simona Horáčková z agentury Mindshare. Kampaň Vypečená výzva byla realizována v době vysílání soutěže Peče celá země (ČT) a měla podpořit výrobky značky Madeta. „Chtěli jsme navázat na televizní kampaň a rozšířit ji i do onlinu, ale zároveň jsme nechtěli zmiňovat název pořadu,“ uvedla. Cílem bylo inspirovat lidi k pečení a rozšířit povědomí o značce a jejích produktech. Uživatelé byli prostřednictvím video receptů motivováni k pečení konkrétních zákusků a poté své výsledky sdíleli na instagramu. Kampaň na instagramu dosáhla na 675 tisíc uživatelů a průměrná míra prokliku překročila 4 %. Nejlépe měly fungovat stories, které se osvědčily při budování reache.
„Zapojte influencery už do fáze příprav, dejte jim volnou ruku, připraví sami obsah, který bude zajímavý. Vyloučení konkurenčních produktů na profilu během kampaně je samozřejmostí, zjistěte si předem také všechny další spolupráce, které influencer plánuje. A podívejte se na kampaň z širší perspektivy, nemusíte vybírat influencera jen podle dosahu,“ doporučila Simona Horáčková marketérům.
Ladislav Dyntar, CEO eSuba, poukázal na sílu esportu. V dnešní době je celosvětově 1,2 miliardy hráčů počítačových nebo mobilních her, na e-šampionátech se dají vyhrát i stovky milionů korun. Jen v Česku je okolo 2 mil. hráčů her, přičemž další asi 1 milion lidí hry sleduje. Podle něj do budoucna poroste odvětví esportu o 15 % meziročně, možná i rychleji. Olympijský výbor zařadil esport do programu her a loni do esportu vstoupilo více než 200 sportovních značek po celém světě.
Esport je podle Ladislava Dyntara ideálním reklamním médiem. Není zatím přesycen reklamou a samotní hráči vstup reklamy vítají. „Přes 50 % gamerů si přeje, aby značky vstoupily do esportu,“ uvedl s tím, že u esportu je výhodou aktivní zapojení diváků jako aktérů do vysílání, mají možnost ovlivňovat obsah, chatovat, posílat nabídky.
-zue-, -mav-