Téměř polovina Čechů víc platí kartou
Podle výzkumu KPMG 42 % lidí uvádí, že začali používat platební karty více než dřív. Za první kvartál obchodníci zpracovali 339 mil. karetních transakcí.
Koronavirová krize změnila mimo jiné i nákupní chování. Řada lidí kvůli pandemii vyzkoušela způsoby nákupu, které dříve nepoužívali, nebo používali méně. Podle výzkumu KPMG Česká republika si téměř třetina lidí si myslí, že česká společnost bude nyní více digitalizovaná. Čtvrtina zákazníků začala víc nakupovat online s doručením domů. Zhruba desetině se to zalíbilo natolik, že u takového způsobu nakupování zůstane. Celkem 42 % lidí uvedlo, že začali používat platební karty více než dříve.
„Zvýšený zájem o online nákupy a digitální kanály obecně představuje pro prodejce příležitost poznávat zákazníky na základě dat o jejich chování a nákupní zkušenost personalizovat,“ říká Tomáš Potměšil, šéf týmu Customer & Strategy v KPMG ČR.
Rovněž data Sdružení pro bankovní karty ukazují za první kvartál letošního roku nárůst karetních transakcí, a to meziročně o necelých 24 %. Konkrétně jich za toto období obchodníci zpracovali 339 milionů.
„Část konzervativních držitelů karet, kteří je pro platby nepoužívají vůbec nebo jenom příležitostně, podstoupila v době nouzového stavbu jakýsi rychlokurz v používání platebních karet či mobilů. Jednalo se zejména o objednávky v e-shopech,“ uvádí Roman Kotlán, výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty, s tím, že i určitá část provozovatelů byla v době nouzového stavu či krátce po něm nucena si obstarat platební terminál a začít karty akceptovat.
Nárůsty potvrzují i obchodníci. Například v Dm-drogerie markt byl nárůst bezhotovostních plateb patrný. „Ve srovnání stejného období loňského roku vzrostl počet plateb kartou v době nouzového stavu o zhruba 25 % oproti platbě v hotovosti,“ popisuje Jiří Peroutka, manažer komunikace Dm-drogerie markt.
„Vyhlášení nouzového stavu způsobilo skokový nárůst karetních transakcí. Na začátku roku byl jejich podíl v naší síti okolo 30 %, během koronakrize se zvýšil na zhruba 80 %,“ konstatuje Roman Mazák, předseda obchodního Družstva CBA, které sdružuje více než tisíc českých prodejen.
V případě on-line supermarketů se podíl bezhotovostních plateb zvýšil oproti začátku roku výrazněji. „Podíl bezhotovostních a bezkontaktních plateb se významně zvýšil. Aktuálně 78 procent zákazníků využívá platbu kartou předem. Před krizí to bylo pouze 39 procent a podíl se zvyšoval relativně pomalu,“ potvrzuje Zdeňka Svoboda Kuhnová, tisková mluvčí Rohlik.cz.
S koncem nouzového stavu se ale podíly jednotlivých způsobů plateb přiblížily hodnotám ze začátku roku. Platí to zejména u menších prodejen, v on-line prostředí je jejich preference stále výrazně vyšší. „Před nouzovým stavem byl podíl plateb kartou 30 %, nyní je to zhruba 35 %. Očekáváme, že v následujících týdnech se podíl ještě více přiblíží situaci ze začátku roku,“ říká Roman Mazák. Mírný nárůst zaznamenávají i v dm drogerii. „Platby kartou jsou preferované o zhruba 9 % více než ve stejném období loňského roku oproti platbě v hotovosti,“ doplňuje Jiří Peroutka.
-zue-