TikTok poodhaluje fungování svého algoritmu

neděle, 28. června 2020, 08:55 Internet & Mobil MediaGuru

TikTok ukazuje, na jakých principech je založen algoritmus doporučující uživatelům příspěvky. Jedná se o další krok ve snaze posílit důvěryhodnost sítě.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

TikTok, jež v současné době dokáže zaujmout mnoho mladých uživatelů, činí další krok k posílení své důvěryhodnosti. Právě s tou má tato původem čínská sociální síť již delší dobu problémy. Pochybnosti panují například nad tím, do jaké míry je nezávislá na čínské vládě, kdo má přístup k jejím datům o uživatelích, jak je to u ní s cenzurou příspěvků a jakým způsobem se staví k bující kyberšikaně a dětské pornografii. To vše se snaží síť v poslední době odčinit. V květnu kupříkladu jmenovala nového CEO pocházejícího z USA, v Los Angeles chce vystavět tzv. transparentní centrum, kde chce lidem vysvětlovat, jak je to s těmi jejich údaji, a nyní odhalila i něco ze svého algoritmu, podle něhož zobrazuje svým uživatelům doporučený obsah.

„Když si otevřete TikTok a dostanete se na svůj feed For You, je vám představen přehled videí, který je vybrán podle vašich zájmů, abyste co nejsnadněji nalezli obsah a tvůrce, které máte rádi. Feed je poháněn systémem doporučení, který každému uživateli doručuje obsah na míru,“ píše sociální síť na svém blogu.

TikTok uvádí různá kritéria, podle nichž jsou doporučení vyhodnocována. Největší vliv mají interakce uživatelů s daným obsahem. Zohledněny jsou jednak jednotlivé lajky, sdílení, komentáře i sledované účty, jednak samotný obsah uživatele. Pokud tedy u svého videa použije určitý hashtag, budou se mu zobrazovat stejně označené příspěvky. Dále jsou brány v potaz i různé efekty použité ve videích, včetně písní či specifických zvuků. Naopak méně je kladen důraz na využívaný jazyk, zemi původu či typ zařízení.

Užitečné může pro tvůrce obsahu být i fakt, že větší váha je přisuzována tomu, zda je delší video zhlédnuto od začátku do konce, než zda tvůrce pochází ze stejné země jako uživatel. Potenciál vyššího zásahu tak pozitivně ovlivní více zhlédnutých videí až do konce.

Naopak doporučení by neměl ovlivňovat počet sledujících daného účtu. „Byť dosáhne video zveřejněné na účtu s vyšším počtem sledujících pravděpodobně většího počtu zhlédnutí, díky tomu, že jej přímo sleduje více uživatelů, počet sledujících ani předchozí úspěšná videa nemají na systém doporučení přímý vliv,“ vysvětluje TikTok.  

Noví uživatelé mají možnost doporučení ovlivnit i svým výběrem. „Nové uživatele vyzýváme, aby si doporučení podle svých zájmů sami zvolili. Naší aplikaci to pomůže s vytvořením úvodního feedu, na základě dalšího chování budeme následně doporučení vylepšovat,“ dodává TikTok s tím, že občas do nabídky zařadí i video, které preferencím uživatele přímo neodpovídá. Údajně kvůli tomu, aby mu pomohl objevit nový obsah či tvůrce. Za účelem udržení atraktivity feedu v něm nejsou zobrazována za sebou videa se stejným hudebním podkresem či od stejného tvůrce. Síť se rovněž snaží zamezit spamu, duplikaci obsahu či zobrazování již zhlédnutých videí.

Pro marketéry, kteří by chtěli na TikToku komunikovat svou značku, je tak podle serveru Social Media Today užitečné vědět, že každé video je nahlíženo individuálně, že pomůže, pokud je uživateli zhlédnuto až do konce, a že se vyplatí pracovat s tématy, které jsou na síti právě trendy.

-stk-