Investice státu do komunikace v prvním pololetí klesly

úterý, 14. července 2020, 11:35 Reklama MediaGuru

Veřejné zakázky v komunikaci za první letošní pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku poklesly o více než čtvrtinu.

Zdroj: Shuttterstock

Zdroj: Shuttterstock

Během prvního pololetí 2020 veřejný sektor zadal v oblasti komunikace zakázky v hodnotě necelých 800 milionů korun. Loni se jednalo za stejné období o částku přes 1,1 miliard korun, meziročně tedy poklesly o čtvrtinu (-27 %). Vyplývá to z dat, která pravidelně zveřejňují Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace public relations (APRA). Statistika nově sleduje i průměrný počet nabídek v tendrech.

Na úbytek veřejných zakázek mělo podle obou asociací pravděpodobně největší vliv zastavení české ekonomiky v období od poloviny března do konce května. Pokud se však trend v druhé polovině roku neotočí, může podle nich signalizovat i dlouhodobější zpomalení investic ze strany státu.

„Doufáme, že se naplní slib ministra průmyslu a obchodu Havlíčka, který na konferenci s profesními asociacemi potvrdil, že stát hodlá významně investovat do podpory tuzemské poptávky a minimalizovat rizika dlouhodobé ekonomické recese,“ uvedl výkonný ředitel AKA Marek Hlavica

Aktuálně běží kampaně na podporu regionů a turistických cílů v České republice. Jako pozitivní hodnotí asociace také to, že se snižuje počet rušených zakázek, v uplynulém pololetí se jednalo pouze o dva takové případy. „Rušené zakázky jsou pro dodavatele problém. Veřejné tendry jsou administrativně náročné a tedy velmi drahé. Agentura do výběrového řízení investuje průměrně tři sta tisíc korun. Rušení tendrů pak dodavatele odrazuje od účasti,“ dodává Hlavica s poukazem na přetrvávající nízkou účast agentur ve výběrových řízeních.

AKA a APRA nově sledují také počet nabídek do veřejných tendrů. Data jsou k dispozici za posledních 12 měsíců a uvádějí, že v průměru obdržel zadavatel 2,3 nabídky. „To je velmi nízké číslo vzhledem k tomu, jak vysoce konkurenční je trh komunikačních služeb. Vypovídá to o nezájmu se těchto výběrových řízení účastnit. Pro dobrý výběr je optimální mít 3-5 účastníků tendru, což zajišťuje dostatečný tlak na kvalitu i cenu a zároveň není celý proces pro zadavatele neúměrně administrativně náročný,“ říká Michal Vlasák, člen výkonné rady Asociace public relations.

Veřejní zadavatelé patří podle AKA i APRA mezi významné partnery dodavatelů služeb v oblasti komunikace. Zejména v rozvinutých zemích jejich zakázky tvoří i více než 20 % objemu trhu. Loňský rok byl v Česku zatím rekordní – s objemem 2 mld. Kč však přesto tvořil sotva dvě procenta trhu. 

-mav-