Kofola: I přes ztráty kvůli pandemii je pro nás udržitelnost klíčová

pátek, 31. července 2020, 07:30 Marketing MediaGuru

„Mým velkým cílem je dostat udržitelné uvažování do každodenního chodu firmy,“ říká Jannis Samaras, generální ředitel společnosti Kofola ČS.

Jannis Samaras, zdroj: Kofola ČS

Jannis Samaras, zdroj: Kofola ČS

Snižování podílu nevratných obalů, flotila kamionů poháněných stlačeným zemním plynem či bio certifikace celé oblasti Rajecké doliny, to jsou jen některé počiny, kterými se společnost Kofola ČeskoSlovensko snaží dosáhnout vyšší udržitelnosti. „Téma udržitelnosti řešíme posledních deset let. Je to komplexní téma, které prochází všemi činnostmi naší firmy,“ uvádí generální ředitel firmy Jannis Samaras. 

Byť Kofola sčítá ztráty způsobené pandemií koronaviru – propad za období uzavřených restaurací se u ní pohybuje v rozmezí 150 až 200 milionů korun –, udržitelné projekty to nezastaví. „Přestože bylo nutné některé větší investiční projekty pozastavit nebo odložit, v těch, které souvisí s našimi dlouhodobými udržitelnými cíli, jsme se rozhodli pokračovat,“ popisuje Samaras s tím, že chce udržitelné uvažování dostat do každodenního chodu firmy. 

Udržitelnost začíná u surovin…

Kofola se tak snaží dostat udržitelnost do celého životního cyklu svých výrobků – od surovin po likvidaci odpadů. V posledních týdnech se jí podařilo získat bio certifikaci Rajecké doliny, odkud pochází pramenitá voda Rajec a kde se rovněž pěstují bylinky do nápojů i čajů. Do příštího roku by měly všechny bylinky sloužící k ochucení vod Rajec pocházet jen z této oblasti, nyní je tak pokryta zhruba dvě třetiny výroby. Ve spolupráci s komunitou se zde Kofola věnuje také chovu včel.

Kromě vlastních bylinek se snaží Kofola rozvíjet spolupráci s místními farmáři. Lokální ovoce a zeleninu nakupuje, pokud je to možné, značka UGO do svých šťáv a salátů. „O původu jednotlivých surovin, včetně konkrétní odrůdy, se může přesvědčit každý spotřebitel na našich paskalizovaných UGO lahvičkách s čerstvou šťávou,“ dodává Marek Farník, zakladatel a generální ředitel společnosti UGO trade. 

…propisuje se do výroby a dopravy…

O udržitelnost se snaží Kofola i v logistice a výrobě. Pro přepravu využívá flotilu 34 kamionů na CNG. „Flotilu postupně rozšiřujeme, letos o další osm automobilů. V Krnově provozujeme i vlastní CNG stanici, kterou jsme otevřeli pro veřejnost,“ vysvětluje Jannis Samaras.  

Ve výrobě investuje do technologií, které umožňují zbavit produkty zbytečných konzervantů. Jedná se například o technologie paskalizace, kterou využívá pro stáčení čerstvých šťáv UGO, aseptickou linku pro lahvové vody či linky hot-fill, umožňující plnění za horka. Pracuje také s odpadním materiálem – například z lisovaných malin, které zbudou ze šťáv sirupů polské značky Premium Rosa, vyrábí malinový čaj Leros, z výlisků jablek, mrkví a řepy připravuje ve spolupráci s Biopekárnou Zemanka sušenky a krekry. 

…a řeší i obaly

Pozornost věnuje také ekologičnosti nápojových obalů. Ve spolupráci s obecně prospěšnou organizací CI2 analyzovala uhlíkovou stopů jednotlivých obalů. „Vyšlo nám, že z pohledu uhlíkové stopy je nejšetrnější nerezový sud (KEG). Čepované nápoje dlouhodobě rozvíjíme, abychom nyní ale ušetřili na dalších vhodných místech, rozhodli jsme se přijít s novinkou v podobě pramenité vody Rajec bez obalu,“ přibližuje Samaras. Nyní je Rajec bez obalu dostupný na třech provozovnách řetězce UGO. Do budoucna by se mělo pokrytí rozšiřovat. Stejně tak bude voda v KEGu využívána na eventech, například festivalech či bězích. Již nyní je prodávána v nerezových sudech také Kofola, Vinea či Top Topic, do budoucna přibude i cider F. H. Prager.  

UGO otevírá provozovnu v centru Prahy, s další expanzí vyčkává

úterý 28. července 2020

Na základě zmíněné analýzy se chce Kofola naopak odvrátit od nevratného skla, které vyšlo jako velmi neekologické. „V naší nabídce již nenajdete žádné nevratné sklo, s výjimkou dvou importovaných produktů, u kterých se to budeme také snažit změnit,“ doplňuje Samaras. Nápoje ve vratném skle dodává do segmentu HoReCa, značku Kláštorná Kalcia zase prodává v lahvích ze 100 % recyklovaného plastu. „Usilujeme o to, aby všechny naše jednorázové obaly byly do roku 2025 plně recyklovatelné či kompostovatelné a nevznikal tak zbytečný odpad. Kde to možné není, tam razíme myšlenku cirkulární ekonomiky,“ uzavírá Samaras.

Kofola ČeskoSlovensko

Do portfolia společnosti Kofola ČeskoSlovensko patří nejen nápoj Kofola, ale také pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex, řemeslné limonády a cidery F. H. Prager a další československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. Nejnovějším přírůstkem jsou značky Ondrášovka a Karlovarská Korunní.

V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu. V únoru roku 2013 se Kofola stala výhradním distributorem značek Evian a Badoit pro Českou a Slovenskou republiku a v říjnu 2013 oficiálním distributorem tradiční minerální vody z léčivého zdroje Vincentka pro české maloobchody a gastronomii.

Od začátku roku 2015 Kofola exkluzivně distribuuje v České republice a na Slovensku produkty společnosti Rauch. Do skupiny patří i síť UGO, výrobce čajů Leros a prémiové káva Café Reserva.

-stk-