Snapchat testuje firemní profily
Komunikační aplikace experimentuje s korporátními profily. Značky by tak dostaly speciální prostor, kde by jejich sdělení ani po 24 hodinách nezmizelo.
Platforma proslavená zprávami s životností ne delší než 24 hodin se rozhodla nabídnout značkám mnohem trvanlivější virtuální prostor. Snap, provozovatel Snapchatu, oznámil uzavřené betatestování profilů určených výhradně firmám. Experimentu se prozatím účastní jen velmi omezené množství značek. Z vizualizací, které Snap uvolnil, je však patrné, že novinka se týká kosmetických značek Dior či L'Oréal nebo filmového studia Universal Pictures.
Firmy by ale mohly neméně ocenit i přístup k podrobnějším statistikám a lepším nástrojům pro správu svých profilů. Snap jim slibuje demografické údaje ohledně publika včetně jejich koníčků. Platforma je však schopná schraňovat tyto informace jen v případě uživatelů Snapchatu, kteří si prohlížejí Stories.
Všechny oznámené změny například portál Social Media Today hodnotí jako zásadní – zejména v kontextu toho, že Snapchat se dlouho profiloval zejména jako platforma vhodná k propojování přátel. Nyní chce ale mnohem výrazněji než dřív propojovat značky a jejich cílovou skupinu. Umožnit to má čtveřice formátů, kterou lze na korporátní profily umisťovat:
- E-shop. Z pohledu byznysu zřejmě nejdůležitější věc, a sice odkaz na snapchatový obchod. Nakupovat v něm půjde bez nutnosti opouštět aplikaci.
- Sponzorované AR filtry. Záložka se všemi značkou vytvořenými prvky takzvané rozšířené reality, jimiž lze obohatit videa či fotografie. Marketéři mají možnost „připnout“ je na firemní profil.
- Highlights. Podle Snapu nejlepší způsob, jak představit značku uživatelům Snapchatu, kteří o ní ještě příliš neslyšeli. Jak název formátu napovídá, má jít o kolekci toho nejlepšího, čím se kdy firma na komunikační platformě prezentovala. Ať už to jsou fotografie, videa či jednotlivá Stories.
- Příspěvky ve formátu Story. Multimediální alba jednotlivých firem se „připíchnutím“ na byznysový profil stanou přístupná i těm majitelům účtů na Snapchatu, kteří jinak firmu nemají ve sledování a na její profil se například dostali poprvé.
Korporace získávají podobné možnosti, které na Snapchatu už nějakou dobu patří influencerům. Neznamená to, že by firmám na Snapchatu zcela chyběl prostor pro komplexní sebeprezentaci. Kromě videreklamy mají v rámci platformy k dispozici i sekci Discover, zejména z pohledu mediálních domů vhodnou k šíření exkluzivního obsahu. Na příklon Snapu k byznysovým profilům nicméně mohly mít vliv i kroky konkurentů. Síťová média jako Pinterest či Instagram se během ekonomické krize způsobené bojem proti pandemii koronaviru snažila vylepšit nákupní funkce tak, aby byly dostupné většímu počtu firem. Zejména těm, které nemají zavedený e-shop či rozvážkovou službu. Mělo jít o pomoc byznysu během mimořádně těžkého období karantény, kdy řada kamenných prodejen nemohla zůstat otevřena. S podobnou iniciativou nedávno přišel i Alphabet, pojmenoval ji Grow with Google.
Přestože Snapchat přichází se speciálními profily určenými firmám prakticky jako poslední digitální platforma, v jeho případě by prodlení vadit nemuselo. Nadále může těžit z konkurenční výhody v podobě demografického složení svých uživatelů, kde jsou nejčastěji zastoupeni příslušníci takzvané generace Z, tedy adolescenti. A právě tohle nakonec zajímá firmy možná ještě více, než funkce u vlastní virtuální nástěnky.
-riv-