Žebříček mediálních agentur vede Médea, rostly OMD i PHD

čtvrtek, 16. července 2020, 07:30 Reklama MediaGuru

COMvergence sestavila žebříček mediálních agentur podle celkových billings za rok 2019.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Mediální agentura Médea je největší mediální agenturou na tuzemském trhu z pohledu billings (tj. reklamních rozpočtů klientů) za rok 2019. Přední místa dále obsadily agentury ze skupin Omnicom Media Group a GroupM. Vyplývá to z žebříčku sestaveného platformou COMvergence, který MediaGuru.cz poskytla. Zároveň udělila souhlas s publikováním výsledků pro TOP 6 mediálních agentur a pro TOP 3 skupiny mediálních agentur. Z tohoto důvodu nezveřejňujeme výsledky pro všechny agentury a skupiny.

Celkový objem vedoucí Médey měl dosáhnout 178 mil. USD (cca 4,1 mld. Kč). Na druhou příčku se vyhoupla PHD s objemem 118 mil. USD (cca 2,7 mld. Kč), která si oproti předešlému roku polepšila o necelou třetinu. Třetí místo patří agentuře OMD (116 mil. USD), která si z nejsilnějších agentur připsala nejvyšší meziroční růst (+45 %). Pořadí čtvrté nejsilnější mediální agentury pak zaujala agentura Wavemaker (76 mil. USD) a pětici nejsilnějších uzavírá MediaCom (73 mil. USD).

Meziroční růst agentur ze skupiny Omnicom Media Group se odrazil i v žebříčku nadnárodních skupin mediálních agentur. Nejsilnější pozici stále drží GroupM, agentury Omnicom Media Group se ale přiblížily na rozdíl necelého procentního bodu. Třetí nejsilnější skupinou je Publicis Media (Zenith, SparkFoundry, Starcom).

TOP 6 mediálních agentur podle billings 2019 (mil. USD)

pořadí

agentura

nadnárodní síť

billings 2019 (mil. USD)

tržní podíl 2019 (%)

růst vs. 2018 (%)

1.

Médea

nezávislá

178

14,2 %

-12,7 %

2.

PHD

Omnicom Media Group

118

9,4 %

+29,7 %

3.

OMD

Omnicom Media Group

116

9,3 %

+45,0 %

4.

Wavemaker

GroupM

76

6,1 %

-10,6 %

5.

MediaCom

GroupM

73

5,8 %

+7,4 %

6.

Mindshare

GroupM

72

5,8 %

-2,7 %

Zdroj: COMvergence

TOP 3 nadnárodní sítě podle billings 2019 (mil. USD)

pořadí nadnárodní síť billings 2019 (mil. USD) tržní podíl 2019 (%) růst vs. 2018 (%)
1. GroupM 250 20,0% -2,3%
2. Omnicom Media Group 243 19,4% +35,0%
3. Publicis Media 93 7,4% +10,7%

Zdroj: COMvergence

Z výsledků dále vyplývá, že český trh mediálních agentur celkově tvoří 16 mezinárodních agentur a pět agentur lokálních. Dohromady reprezentují 74 % reklamního trhu. Podíl digitálních médií v mediálních spendech agentur představuje téměř třetinu (31 %). Vyšší je u skupiny Omnicom Media Group (35 %), v případě GroupM představuje 27 % a u Publicis Media 25 %.

Celkové billings jsou počítány na základě agenturního listu klientů, kteří patří do TOP 500 největších zadavatelů podle monitoringu inzerce. Klientské přesuny oznámené v druhé polovině roku 2019 se promítnou do výsledků za rok 2020. Výjimku tvoří ty přesuny, které nabyly účinnost ještě před koncem roku 2019.

-mav-

Pozn.: Server MediaGuru.cz provozuje agentura PHD, která patří do skupiny Omnicom Media Group.