Nizozemský diskontní řetězec Action otevřel na konci srpna v České republice své první dvě prodejny. V průběhu září přibudou další tři. I přes pandemii koronaviru, kdy mnoho firem změnilo své expanzní plány, o svém vstupu na tuzemský trh nepochyboval. „Kvůli Covid-19 jsme se jen připravovali na nejbližší možné datum, místo dubna jsme tak nakonec otevřeli až v srpnu,“ popisuje Monique Groeneveld, generální ředitelka pro rozvoj na nových trzích, která je momentálně zodpovědná za působení Action na českém trhu.
Příprava vstupu Action do České republiky začala již před dvěma lety, kdy si byli zástupci řetězce obhlédnout lokace. Na začátku letošního roku byly do prvních prodejen v Hradci Králové a Kladně najímáni první zaměstnanci. „Zpočátku pro nás bylo najít nové zaměstnance výzvou. Nyní nám chodí mnohem více životopisů, a tak je najímání lidí o něco jednodušší,“ přibližuje Monique Groeneveld.
Na každé prodejně počítá Action s 15 zaměstnanci, což je případ i dalších tří prodejen, které budou otevřeny v Moravskoslezském kraji – v Ostravě, Opavě a ve Frýdku-Místku. Další prodejny budou přibývat. Kolik jich na trhu přesně řetězec plánuje, však jeho zástupci odhalit nechtěli. Jen přiblížili, že v Polsku, které má čtyřikrát více obyvatel, jich vybudovali od roku 2017 téměř osmdesát. Expanze by měla probíhat v České republice rovnoměrně, vyhnout by se neměla ani Praze.
Všechny prodejny v Česku jsou zásobovány z distribučního centra v polské Osłe. Do budoucna by mělo zásobování obstarávat i právě stavěné centrum v Bratislavě na Slovensku, kam se Action také chystá expandovat. V příštím roce na mapě řetězce přibude ještě Itálie.
Action provozuje v současnosti pouze kamenné obchody, kterých má v osmi evropských zemích více než 1600. „V tom je i naše síla. Zákazníci si u nás mohou prohlédnout naše zboží, a protože máme novinky každý týden, mohou nákup pojmout jako hledání pokladů,“ říká Monique Groeneveld. Až pandemie koronaviru a s ní spojená nucená uzavírka obchodů donutila řetězec ke vstupu do online prostředí. Zatím jen ve vybraných prodejnách na francouzském a belgickém trhu testuje potenciál služby Click & Collect. Kdy bude uvedena i u nás, je podle Groeneveld zatím předčasné odhadovat.
Ve své strategii Action staví na široké nabídce až 6000 produktů ze 14 kategorií, které se neustále mění, a nízkých cenách. „Řekne-li se diskont, lidé si myslí, že se zaměřujeme jen na zákazníky s menší kupní silou, ale tak to není. Chceme být řetězcem pro všechny,“ podotýká Monique Groeneveld.
Marketing řetězce je centralizovaný, o komunikaci na sociálních sítích, direct maily i přípravu letáků se tak stará tým v Nizozemí. „Nejsme firma, která by kolem sebe dělala rozruch. Využíváme pouze své vlastní online kanály a letáky,“ vysvětluje Monique Groeneveld s tím, že pro udržení nízkých cen je nutné držet při zemi i náklady.
-stk-