Češi letos tráví na sítích víc času, příliš jim ale nedůvěřují

středa, 12. srpna 2020, 12:40 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Čas strávený na sociálních sítích se v letošním roce u českých uživatelů internetu zvýšil o 16 minut na 159 minut denně, ukazuje výzkum AMI Digital Index 2020.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Sociální sítě využívá alespoň příležitostně 92 procent českých uživatelů internetu, denně je pak na sítích 79 % těchto uživatelů. Průměrná doba, kterou na sítích letos Češi tráví, představuje 159 minut denně (2:39 hod). To je oproti loňskému roku nárůst o 16 minut denně. Ukazuje to aktualizovaná studie AMI Digital Index 2020, kterou už pátým rokem připravila agentura AMI Digital ve spolupráci s výzkumnou agenturou Stem/Mark. Za nárůstem trávení času na sítích stojí podle výzkumníků koronavirová pandemie a rostoucí využívání mobilních technologií.

Hlavním důvodem, proč lidé navštěvují sociální sítě, je kontakt s přáteli (64 %). Následuje s odstupem zábava (46 %). Jako zdroj informací využívá sociální sítě 43 % jejich uživatelů.

Typickým uživatelem sociálních sítí je žena ve věku 15-29 s nižším vzděláním, která sociální sítě využívá především pro kontakt s přáteli. Z hlediska sociodemografie jsou právě ženy, mladší lidé a lidé s nižším vzděláním nejčastějšími uživateli sociálních sítí. Právě skutečnost, že jde o mladé lidi, může mít vliv na nižší dosažené vzdělání, protože tito lidé zatím studují. Výzkum zároveň ukázal, že mladší lidé mají rezervovanější přístup k sociálním sítím jako ke zdroji informací. „Starší lidé používají sociální sítě jako zdroj informací častěji," uvedl ředitel AMI Digital Vladan Crha. Mladší lidé využívají sociální sítě častěji než lidé starší. 

Nejpopulárnější sociální sítě jsou v Česku nadále youtube, facebook a instagram. Formáty facebook stories a instragam stories už překonaly starší sociální sítě linkedin a twitter. Jejich obliba vzrostla v posledních dvou letech. Dál roste obliba sociální sítě tiktok

Facebook zůstává nejmasovější sociální sítí z pohledu struktury jejich uživatelů. Tuto sociální síť využívá široká cílová skupina uživatelů od dětí po seniory. Instagram je ve srovnání s facebookem mladší sítí, tiktok pak využívají spíše děti mladší 15 let. Data z průzkumu ale pracují s nejmladší cílovou skupinou 15-29 let, výsledky tak postihují jen část uživatelské struktury tiktoku. 

Nejlépe hodnocenou sítí z pohledu uživatelů je youtube. Ve srovnání s předešlými roky se zlepšuje hodnocení instagramu a instagram stories. Data také ukazují, že na facebooku klesá počet lidí, kteří na něj vkládají obsah denně nebo několikrát týdně. 

Výzkum také zjišťoval, jak čeští internetoví uživatelé důvěřují médiím. Nejvyšší tzv. čistou důvěru (rozdíl počtu lidí, kteří velmi důvěřují a důvěřují, od lidí, kteří velmi nedůvěřují a nedůvěřují), mají rádia, televize a tisková média. Naopak sociální sítě jsou v hodnocení uživatelů vnímána jako nedůvěryhodná. „Jde o opačný trend než v konzumaci těchto médií, kdy méně sledované mediatypy jsou označovány za nejdůvěryhodnější," uvedl Jan Kučmáš, partner AMI Communications

Důvěra mediatypům, zdroj: AMI Digital Index

Důvěra mediatypům, zdroj: AMI Digital Index

V jednotlivých mediatypech jsou podle respondentů za nejdůvěryhodnější vnímány Česká televize, Český rozhlas, Seznam Zprávy a Hospodářské noviny. HN předběhly MF Dnes, které měly ve výzkumu vykázat nejvyšší pokles důvěryhodnosti. Lidé také ocenili Českou televizi za informování o koronavirové pandemii.

Zdroj: AMI Digital Index

Zdroj: AMI Digital Index

Výzkum se uskutečnil na vzorku 500 respondentů, probíhal online. Data byla sbírána na přelomu května a června 2020, tedy po skončení nouzového stavu.

Další informace z výzkumu je možné prohlédnout si v záznamu tiskové konference níže nebo v prezentaci, která je ke stažení pod video záznamem.

Zdroj: ČTK

-mav-