Facebook se bojí ztráty příjmů z mobilní reklamy

sobota, 29. srpna 2020, 07:30 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Až o polovinu mohou podle Facebooku klesnout příjmy ze sítě Audience Network. Důvodem je nový operační systém Applu.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Provozovatel největší sociální sítě na světě upřesnil, jak velký dopad na jeho byznys může mít uvedení nového operačního systému iOS 14 od společnosti Apple. Příjmy z Facebookem provozované reklamní sítě Audience Network, přes kterou lze zobrazovat inzerci v aplikacích třetích stran, by se mohly už brzy propadnout o více než padesát procent. Vyplývá to podle vyjádření firmy pro CNBC z interního testování.

„Hrozí, že novinka závažně dopadne na schopnost vydavatelů vydělávat přes Audience Network na systému iOS 14. I přes naše úsilí se fungování reklamní sítě může stát natolik neefektivní, že v budoucnu třeba nebude dávat smysl Audience Network na iOS 14 vůbec nabízet,“ zní stanovisko Facebooku.

Důvodem je funkce chystané verze operačního systému Applu, která znemožní mobilním aplikacím automaticky sbírat identifikační čísla zařízení (takzvaná IDFA), na něž jsou programy instalovány. To má mít dramatický dopad na možnosti personalizace reklamy. Čas na případné řešení navíc ubíhá, podle portálu CNBC se uvedení iOS 14 očekává ještě letos. Aplikace se budou uživatelů při prvním spuštění na iOS 14 budou ptát, zda souhlasí se sběrech svých dat, upřesňuje CNBC.

Podle webu této americké televizní stanice ale nelze přesný dopad novinky na reklamní byznys Facebooku dost dobře vyčíslit. Technologický gigant sice tvrdí, že alespoň jednu reklamu v rámci Audience Network vídá každý měsíc více než miliarda lidí, mnoho z nich však nejspíš používá mobilní telefony s operačním systémem Android. Těch by se potíže s personalizací inzerce netýkaly. Ačkoliv právě z reklamy pochází naprostá většina tržeb Facebooku, firma nezveřejnila, jak velký podíl příjmů připadá právě na Audience Network.

„Málokdo bude kvůli Facebooku prolévat slzy. Jenže události tohoto léta vedly mé známé v Silicon Valley k pokládání jedné a té samé otázky pořád dokola: na koho si Apple došlápne příště?“ píše ve svém publicistickém textu autor technologického portálu The Verge Casey Newton. Server Wall Street Journal připomíná, že Apple uplatňuje k IDFA dvojí přístup. Omezení se týká jen těch vývojářů, kteří by chtěli manipulovat s nasbíranými údaji napříč firmami. Pravidla se tedy netýkají samotného Applu, který zobrazuje personalizované reklamy v rámci vlastního App Store či v aplikaci Apple News.

Napětí mezi největšími technologickými firmami světa si jistě pozorně všímají i členové podvýboru americké Sněmovny reprezentantů pro antimonopolní záležitosti. Před měsícem si totiž předvolali šéfy Amazonu, Applu, Googlu a Facebooku na několikahodinové slyšení týkající se otázky, do jaké míry představuje dominance čtveřice obrů narušení volného trhu a ochrany soukromí. Nyní zákonodárci připravuji k problematice detailní zprávu, která by mohla být hotova v nejbližších měsících. Lze čekat, že kvůli válce technologických obrů pro ni získají ještě další podněty.

-riv-