Obliba nákupů se skenerem roste, hlavně u mužů
Nakupování se skenerem se těší čím dál větší oblibě, především u mužů. Nabízí ho Globus, Tesco a Kaufland. Teď ho nově testuje i Albert.
Zákazníci v posledních době oceňují při nakupování rychlost a zároveň očekávají i zážitek. Oba tyto požadavky splňuje nákup se skenovacím zařízením či aplikací, kdy si zboží zákazníci vkládají do připravené tašky a u pokladny jen zaplatí, aniž by ho museli znovu dávat na pás. Obecně se při skenování využívají dvě možnosti: buď si zákazník vezme u vstupu do prodejny skener na stojanu, nebo si stáhne aplikaci do mobilního telefonu.
Aktuálně tento systém testuje od začátku srpna obchodní řetězec Albert v supermarketu v Jesenici u Prahy. „Kromě Jesenice se do pilotního provozu postupně zapojí ještě další prodejny s odlišnou lokací, velikostí prodejní plochy či potřeb zákazníků. Na základě toho vyhodnotíme a rozhodneme se o další implementaci,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
V Jesenici zákazníci najdou 24 skenerů. Kromě nich je možné k nákupu využít i vlastní mobilní telefony. Do telefonu si stáhnou z obchodu Google Play nebo App Storu aplikaci Albert Scan, kde se pomocí telefonního čísla zaregistrují. V ní pak následně vyberou, jestli chtějí nakupovat s vlastním telefonem, nebo si zapůjčí zařízení, tedy speciální skener. Stejnou službu nabízí Albert i v jiných zemích, např. v Nizozemsku, tam je ale postavena na jiném IT základě. V Čechách připravují řešení lokalizované pro zdejší trh.
Český zákazník ale skenery již dávno zná. Vůbec prvním maloobchodníkem, který je v ČR začal využívat, byl Globus. Svoje Scan&Go přístroje zavedl už v roce 2013 a od roku 2016 je rozšířil na všechny své pobočky. V roce 2017 pak spustil aplikaci se skenerem pro chytré telefony Můj Globus.
„Dnes jde o robustní aplikaci s možností sdíleného nákupního seznamu, který se umí při nákupu odškrtávat, uživatelům nabízí aktuální informace o sortimentu i slevách a lze v ní mít i virtuální věrnostní kartu,“ popisuje pokroky ve vývoji Luftia Volfová, tisková mluvčí Globus. Aplikaci Můj Globus má v chytrých mobilech s operačními systémy Android a iOS staženou 186 tisíc lidí.
Od roku 2016 začalo skenování zboží testovat i Tesco, které ale rovnou zavedlo obojí, jak skenery Scan&Shop, tak aplikaci do mobilního telefonu Scan&Shop mobile. Postupně pak systém rozšířilo na další prodejny. „Služba Scan&Shop je momentálně dostupná prioritně pouze na obchodech v oblasti Prahy a na některých dalších velkých provozech v rámci ČR. V rámci malých provozů se zaměřujeme na službu Scan&Shop mobile,“ přiblížil Václav Koukolíček, tiskový mluvčí Tesco. Služba je podle něj stále ve stádiu analyzování a testování.
Od srpna 2019 začal systém testovat na pražské prodejně na Vypichu i Kaufland pod názvem K scan. „Služba je mezi zákazníky oblíbená, a proto jsme ji rozšířili na další tři pobočky – Praha Podbaba, Kladno a Ostrava Vítkovická,“ uvádí Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu s tím, že v následujících měsících plánují tuto službu ještě rozšířit. Od pondělí 3. srpna zkoušejí navíc v Kauflandu nakupování pomocí aplikace v mobilu. „Pro testování nové služby jsme vybrali dvě prodejny, v Praze na Jarově a v Olomouci,“ dodává Maierl s tím, že i aplikaci budou rozšiřovat na další prodejny.
Muži mají skener radši
Zatímco se skenery nakupují lidé spíše velké rodinné nákupy, aplikace v mobilních telefonech používají podle Luftie Volfové zákazníci většinou k rychlému nákupu. „Dlouhodobě je poměr uživatelů aplikace 60 % muži versus 40 % ženy,“ dodává. Nicméně i když muži vedou, je to právě víc žen, 52 %, které v aplikaci tvoří nákupní seznam. Funkci Scan&Go prostřednictvím Můj Globus používají třikrát víc muži (78,6 %).
Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu, potvrzuje, že i u nich využívají skenery zákazníci především pro své větší nákupy. Podobné je to i v Tesku, kde zákazníci, kteří používají na nakupování skenery, dělají spíše větší nákupy a ti, kteří preferují službu Scan&Shop mobile, se zaměřují spíše na menší nákupy.
U Globusu mohou ale službu s názvem Scan&Go využívat pouze držitelé Globus bonus karty a nákup zaplatí na zvláštních pokladnách. Tesco naopak svou službou Scan&Shop nabízí všem zákazníkům, nejen držitelům karty Clubcard. „Služba Scan&Shop je oblíbená zejména mezi střední a mladší generací našich zákazníků, pro které jsou mobilní aplikace a technologie běžnou součástí jejich života,“ dodal Václav Koukolíček.
Během korona krize se obrat z nákupu se skenery zvýšil o 80 %. A také narostl o 300 % obrat nákupů skrze mobilní aplikaci Můj Globus.
Skenery jako pomoc při koroně
Koronavirová epidemie ukázala výhody nákupů se skenery a aplikací a všichni maloobchodníci shodně potvrzují, že zájem zákazníků výrazně narostl. Například v obchodech Globus před koronavirem se skenery Scan&Go v ruce nakupovalo 25 % zákazníků a jejich nákupy činily 40 % obratu. „Během korona krize se obrat z nákupu skenery zvýšil o 80 %. A také narostl o 400 % obrat nákupů skrze mobilní aplikaci Můj Globus,“ dodává Volfová. Kromě toho, že ušetří čas, splňuje služba požadavky na hygienickou bezpečnost. Zákazníci ji masivně využili k rychlým a bezpečným nákupům právě v době koronaviru.
„Obecně se dá říci, že během koronavirové epidemie narostla mezi zákazníky popularita nejen služby Scan&Shop, ale i ostatních možností samoobslužného nakupování, jako je používání samoobslužných pokladen a nakupování online,“ říká Koukolíček s tím, že aplikaci aktualizují minimálně jedenkrát ročně a naposledy se zaměřovali na zrychlení online platby a zjednodušení používání aplikace z pohledu zákazníka. V ČR se pohybuje participace obou verzí této služby okolo 8 %. Mobilní aplikace pak eviduje přes 100 tisíc stažení.
V Kauflandu aktuálně službu, která je zatím jen na čtyřech až pěti prodejnách, využívá až 16 % zákazníků. „Už nyní můžeme prozradit, že nákup pomocí aplikace rozšíříme během následujících měsíců na další naše prodejny,“ dodává Renata Maierl
-zue-