Lagardère Travel Retail má široké portfolio konceptů. Část z nich se nachází na dopravních uzlech, které byly koronavirovou pandemií výrazně zasaženy. Prodeje se sice pomalu vrací zpět, ale vše je i nadále ovlivněno aktuální, neustále se měnící situací a náladou zákazníků. „Meziroční propad tržeb byl více než 70 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2019,“ říká Jiří Cettl, Business Unit Director Travel Essentials, Lagardère Travel Retail.
„V době nouzového stavu jsme neprodávali čerstvou kávu a čerstvé pečivo a zaměřili jsme se jen na prodej balených potravin a nápojů,“ popisuje vývoj během pandemie Jiří Cettl. Krize se dotkla i prodejen v kancelářských budovách, kdy většina zaměstnanců byla na home office.
Vedly zásilky a cigarety
Společnost Lagardère musela uzavřít všech sedm prodejen na Letišti Václava Havla v Praze, prodejnu v Ostravě Mošnově a jednu na autobusovém terminálu v Hradci Králové. „Prodejny na letišti jsme uzavřeli k 3. dubnu 2020 a znovu jsme začali otevírat od 28. května 2020. Jako jedni z posledních provozovatelů obchodů na letišti jsme zavřeli a jako jedni z prvních jsme znovu otevřeli,“ uvádí Jiří Cettl s tím, že během prvního čtvrtletí 2020 měli povinnost všechny prodejny z výběrového řízení vybudovat. (Pozn. red.: V loňském roce vyhrála Lagardère Travel Retail výběrové řízení na provozovatele obchodů v oblasti tzv. travel essentials na Letišti Václava Havla v Praze.) Aktuálně zde mají otevřeno šest prodejen.
Ve většině ostatních prodejen pak byla upravena otevírací doba podle stávající situace. Během pandemie vzrostl podíl prodeje cigaret a tabákových výrobků. Zároveň také výrazně stoupl zájem o službu Zásilkovna. „Důvodem je samozřejmě vyšší využívání online nákupů v době, kdy byly kamenné prodejny uzavřené,“ dodává Jiří Cettl s tím, že se Zásilkovnou spolupracují od ledna 2020 a v tuto chvíli provozují službu na 95 prodejnách.
Změny v sortimentu
„Sortiment měníme a doplňujeme průběžně. Nabídku našich prodejen rozšiřujeme například o cestovní elektroniku, hračky, lokální výrobky a suvenýry,“ přibližuje Jiří Cettl. Aktuálně se tak znovu na vybraných prodejnách vracejí k širší nabídce sortimentu knih. „V současné době spolupracujeme s jednou z největších firem na českém knižním trhu, se společností Euromedia Group. Knihy prodáváme jak na vybraných prodejnách Relay, tak Inmedio,“ upřesňuje Cettl. Při výběru prodejen je rozhodující lokalita, typ zákazníků a velikost prodejny. Ve spolupráci s obchodním partnerem nabízí cenově zajímavé tituly jak pro dospělé, tak i dětské čtenáře.
Vyhlížíme konec prázdnin
Se zákazníky komunikuje Lagardère Travel Retail přes webové stránky, a především využívá in-store komunikaci. Plochy na pláštích prodejen pak fungují jako místa pro inzerci akcí na prodejnách a výhodných menu. Prodejny 1 minute využívají mobilní aplikace landlordů k prezentaci menu prodejen, případně rozesílání e-mailů s nabídkou menu. „K získání nových zákazníků z okolí prodejny jsme vyzkoušeli i roznos letáků do schránek s nabídkou výhodného menu,“ popisuje Cettl.
I nyní jsou prodeje odvislé od vývoje situace ohledně Covid-19. Letní prázdniny měly podle Jiřího Cettla negativní vliv na tržby v pražském metru a v kancelářských budovách. „Předpokládáme, že od posledního srpnového týdne dojde k postupnému růstu tržeb,“ dodává.
Lagardère Travel Retail
- Lagardère Travel Retail celkově provozuje pod 24 značkami 367 prodejen a obrat za rok 2018 byl 5,8 mld. Kč. Součástí je i síť Travel Essentials, která je zaměřená na potřeby cestujících a patří sem koncepty jako je Relay, Hubiz, 1 minute a Inmedio. Její obrat za rok 2018 byl 2,4 mld. Kč.
- Prodejny Relay mají 160 poboček a nacházejí se téměř výhradně v dopravních zónách. Tento koncept je zaměřený na služby zákazníkům v metru, na vlakových a autobusových nádražích a terminálech a na letištích. Nabízí tiskoviny, tabákové výrobky, nápoje, balené sendviče, drobné občerstvení, doplňkový sortiment a služby.
- Koncept prodejen Hubiz (3 prodejny) je rovněž situován do dopravních zón, je zaměřený na služby zákazníkům v pražském metru, kterým nabízí čerstvé pečivo, bagety z výrobny Mr.Baker/Hello a kávy i balených nápojů.
- Prodejny Inmedio (13 prodejen) se nacházejí v kancelářských budovách, obchodních centrech i se vstupem přímo z ulice. Jde o mezinárodní koncept s nabídkou tisku, tabáku a doplňkového sortimentu, který je situován v jiných než dopravních zónách.
- 1 minute (6 poboček) je umístěna v kancelářských budovách. Jde o nejmladší z konceptů Lagardère Travel Retail. Nabízí čerstvé pečivo, bagety, chlebíčky, mléčné výrobky, kávu, nápoje a drobné občerstvení. Součástí prodejen 1 minute je i sortiment tisku a tabákových výrobků.
-zue-