Roman Mrázek: Slunečná potáhne Primu i na podzim
Prima věří, že seriál Slunečná může na podzim zopakovat své jarní výsledky, říká programový ředitel televize Roman Mrázek.
Letošní podzimní televizní sezóna se může kvůli hrozbě zhoršení koronavirové pandemie vyvinout všelijak, tuší programový ředitel televizní skupiny Prima Roman Mrázek. „Pracujeme s několika možnými scénáři vývoje,“ říká v rozhovoru a nezastírá, že jejich primárním cílem je především úspora nákladů. Podzimní programové schéma hlavního kanálu Primy má ale jasné pilíře: jsou jimi především seriál Slunečná, nový seriál Sestřičky, premiérová show Zlatá maska, která se bude nakonec vysílat v neděli, a také pořady letitých tváří Primy v podobě Zdeňka Pohlreicha či Jana Krause.
Počítáte s tím, že by se v průběhu podzimu mohla opakovat situace z letošního jara, kdy jste byli na několik měsíců nuceni zcela pozastavit produkci?
Stát se může cokoliv, krizový scénář máme proto připravený. Vše se velmi rychle mění a upřímně nevíme, co bude na konci září. Opatření jsou pořád v platnosti a děláme všechno pro to, abychom v případě zákazu a omezení mohli pokračovat.
Jarní sezóna byla specifická. Než se pořádně rozběhla, museli jste předělat programové schéma, do kterého se v tomto období netypicky dostaly reprízy. Připravené pořady tak můžete využít v dalších sezónách. Podařilo se vám tím ušetřit?
Museli jsme rozpočet redukovat, což si situace vyžádala. Nějaké peníze jsme ušetřili, na druhou stranu je ale pro nás klíčové, jak se bude vyvíjet reklamní trh.
Ovlivnila tato situace přípravu projektů, které jsou teprve v rozběhu nebo které se teprve plánují?
Trochu jsme je přibrzdili, ale ve výsledku je to tak, že se celá výroba a příprava posunula v čase. Jsme o sezónu dál v předstihu.
Zmínil jste obchodní aspekt. Jak odhadujete vývoj na reklamním trhu v roce 2021?
Čekáme na první vyjednávání a připravujeme si různé scénáře. Teď jich máme víc, než jsme kdy měli, a jsou svým způsobem netradiční. Jejich společným jmenovatelem je nákladová optimalizace, snažíme se vyrábět za méně peněz.
Podzimní schéma hlavního kanálu Prima navazuje na to jarní před pandemií. Z čeho jste při jeho stavbě vycházeli?
To je velmi jednoduché, televize je o stabilitě, proto jsme nechtěli se schématem příliš pohybovat. Diváci jsou na naše schéma zvyklí. Vědí, že od pondělí do čtvrtka vysíláme seriály. Opřeli jsme se především o Slunečnou a naše seriály a schéma jsme poskládali podobně jako v uplynulé sezóně.
Jarní výsledky seriálu Slunečná byly nad očekávání. Myslíte si, že seriál může na podzim zopakovat své výsledky z jara?
Neskromně věříme a doufáme, že ano.
Jakou roli v tom může hrát fakt, že Nova zamíchala programem a v úterý večer nasazuje místo Ordinace proti Slunečné show MasterChef? Může vám to pomoct, nebo naopak diváky vzít?
Věřím, že každý z těch pořadů by mohl oslovit svoje diváky. Nějaký překryv určitě nastane, ale myslím si, že se oba pořady vedle sebe poskládají.
Nezvažovali jste v reakci na tento krok Novy ještě změnit vysílací čas Slunečné?
Ne, neuvažovali jsme o tom, že bychom vysílací čas Slunečné změnili.
Přes letošní léto jste umožnili divákům Slunečné koupit si na webu iPrima online předpremiéry. Těch se mělo prodat už jeden milion. Kolik diváků si koupí průměrně jeden díl?
Pokud počítáme předplatná, tak je to téměř 50 tisíc diváků na jeden díl.
Nejsou ale pak online předpremiéry kontraproduktivní směrem k televizním premiérám?
Nemyslíme si to. Diváci, kteří si předplácejí online předpremiéry, chtějí děj vidět dřív než ostatní. Podle našich zkušeností pak sledují i televizní premiéry.
Vidíte, že by se v čase počet kupujících zvyšoval?
Ano, průměrný počet online předplatitelů je v čase mírně rostoucí.
Vedle online předpremiéry Slunečné jste v jarní sezóně dávali možnost zhlédnout předpremiéru seriálu Modrý kód. Předpokládám, že tato možnost bude platit i pro nový seriál Sestřičky Modrý kód. Bude možné na onlinu kupovat i nějaké další pořady?
Zvažujeme možnost přidat nějaké pořady ke konci sezóny, ale na začátku podzimního vysílání budou v online nabídce seriály Slunečná a Sestřičky.
Opřeli jsme se především o Slunečnou a naše seriály a schéma jsme poskládali podobně jako v uplynulé sezóně.
V pondělním a středečním večerním vysílání se nově objeví spin-off seriálu Modrý kód, a to pod názvem Sestřičky Modrý kód. Bude se hodně lišit od Modrého kódu?
Nový seriál Sestřičky Modrý kód je víc zaměřen na vztahy, je romantičtější. Pořád je to ale seriál z prostředí urgentního příjmu. Postavy z Modrého kódu se přenesou do nového seriálu. Dějově se seriál víc přesouvá k zdravotním sestrám, ale zůstávají i mužské role – například se vrací postava Marka Němce. Sestřičky navazují na příběhy v Modrém kódu a dále je rozvíjejí.
Proč jste se rozhodli pro tuto změnu?
Cítili jsme potřebu děj seriálu občerstvit a také reagovat na aktuální situaci ovlivněnou pandemií. Vypadá to, že diváci v dobách nepříjemných a krizových vyhledávají obvyklé radosti. Například na jaře se nám velmi dařilo se seriálem Vinaři. Šlo už o několikátou reprízu, ale přesto ji diváci vyhledávali. Přičítáme to jeho pohodové atmosféře. Proto se víc posouváme v seriálu Sestřičky k romantickému pojetí.
Zlatá maska se přesouvá na neděli. Je to kvůli tomu, že by se v sobotu večer proti sobě vysílaly dva pořady s podobným námětem, tedy pořady postavené na převlecích a zpěvu známých osob?
Nemá smysl, aby šly dva podobné pořady proti sobě (Zlatá maska na TV Prima a Tvoje tvář má známý hlas na TV Nova, pozn. red.). Pořady zcela stejné nejsou, ale jsou žánrově podobné. Navíc jsme se ještě museli sladit se slovenskou TV Joj, se kterou Zlatou masku vysíláme. U Zlaté masky je nutné, aby se pořad vysílal skutečně souběžně na obou televizích, protože pokud by se vysílal v jiný den, tak by se pointa vyzradila. Není to jako u Česko-Slovensko má talent, kde rozdílné nasazení tolik nevadí.
Na sobotu se tedy přesunou české filmy, které byly původně zařazeny na neděli. Mimochodem, v neděli Prima nabízela své původní detektivní seriály. Neobjeví se v nedělním večerním čase znovu v průběhu podzimu?
České filmy se přesunou na sobotu, a pokud jde o nový seriál, tak tuto možnost nevylučuji. Začneme reprízami, ale pokud se situace na reklamním trhu bude vyvíjet příznivě, tak uvedení premiérových dílů není vyloučené.
Mohl by se do vysílání dostat seriál Einstein, který byl také původně avizovaný pro jarní vysílání 2020?
Nepočítáme s tím, že by se vrátila celá série. Přemýšlíme ale, jak ho na podzim divákům představit. Budeme reagovat na to, kolik bude peněz na trhu a jaká bude situace. Možností je i předpremiéra na internetu.
V novém pořadu se také představí Zdeněk Pohlreich, novou tváří v jeho pořadu bude cukrářka Iveta Fabešová, která provozuje kavárny IF café. Jak se do pořadu zapojí?
Pořad by se měl vracet k jednoduchým receptům, jídla připraví Zdeněk Pohlreich a moučník zase Iveta Fabešová. Příprava jídel by měla být ze surovin, které jsou lidem běžně dostupné.
Jaké novinky byste na podzim vypíchl u tematických kanálů skupiny Prima?
U tematických kanálů je velmi důležité, aby byly žánrově čisté, na rozdíl od hlavního kanálu, který se snaží být co nejpestřejší. Například Prima Love byla dříve postavena na romantických pořadech a krimiseriálech a stanici chybělo jasné zaměření. Rozhodli jsme se ho vyčistit, přesunout krimiseriály na nový kanál Prima Krimi, a to celkovému výkonu Prima Love pomohlo. A to teď děláme i s Prima Cool. Snažíme se tedy tematické kanály vyčistit žánrově, aby byly na první pohled jasně čitelné. A s tím souvisí také zpřehlednění schématu.
Konkrétně se teď tedy zaměřujete na Prima Cool. V jeho případě je největší změnou, že v budoucnu nebude vysílat Teorii velkého třesku.
Ano, Cool teď dočišťujeme, některé změny jsme už udělali. Reagujeme na to, že v dalších letech nebudeme vysílat Teorii velkého třesku. Práva máme až do konce roku 2021 a musíme si s tím nějak poradit. Asi jinou cestou než dalším podobným seriálem, možná trochu zamícháme žánry a program postavíme jinak.
Jaké tedy bude zacílení Coolu od roku 2022?
Základní naladění se nezmění. Prima Cool se pořád snaží vypadat mladě a „cool“.
Roman Mrázek, programový ředitel FTV Prima
Na mediálním trhu se pohybuje od roku 1994. Za tu dobu prošel společnostmi Mediacom, Leo Burnett Advertising nebo Starcom MediaVest Group. Na Primě pracuje od roku 2008, nejprve jako ředitel výzkumu. Programovým ředitelem je od léta 2013.