Hudební kapely si již zdaleka nevystačí jen s kvalitní hudbou a písněmi, kterými si získají své fanoušky. Dostatek pozornosti musí věnovat i marketingové komunikaci, kvalitě produkce a designu. S nástupem Spotify tato potřeba ještě zesílila. Své o tom ví i česká skupina Adovany, jež se v létě rozhodla představit i své nové logo a vizuální identitu.
Logo zpočátku kapela nevnímala jako zásadní existenciální podmínku. Původně jí šlo jen o muziku. Když ale začala spolupracovat s profesionály, bylo přirozené rozvíjet se i marketingovým směrem. „Nakonec nám došlo, že je to naopak velmi důležité. Výsledné logo by mělo bavit, je to kombinace pocitů – neonová vana na pozadí hrubé zdi nebo vodní hladiny. Hrajeme si s tím. Logo tedy koresponduje s názvem kapely. Je to slovní hříčka. Ale dává nám prostor na tom dále stavět. Vana jako slast z koupele, vana jako vlastně designově hodně zajímavý předmět, který lze použít i netradičně, třeba jako dopravní prostředek. Mít a nemít logo je zásadní rozdíl, protože teprve s logem člověk musí udělat rozhodnutí, jak vlastně chce přistoupit k posluchačům a jak také bude vizuálně působit,“ podotkl Mirek Krutina, frontman kapely, který se ve svém profesním životě věnuje advokacii.
Kromě vizuální identity musí dbát hudební kapely i na komunikaci. Časté je využití sociálních sítí, informačních hudebních serverů a také YouTube, kam umísťují své hudební klipy. Právě klipy jsou v hudebním průmyslu zásadní. Například Adovany se snaží pro jejich tvorbu propojovat tvůrčí lidi a talenty z nejrůznější oborů. První klip k songu You Never Cry natočila s herci. Nejnovější klip k písni More Than Average Girl již pracuje s novou identitou, která se vizuálně propisuje jako „moře možností“.
Se vstupem na Spotify také kapela Adovany pocítila nutnost kvality produkce a designu. „Už nejde jen o to udělat plakát na koncert, který se udělá a zmizí. I když dobře odehrát koncert je pořád pro nás zásadní, publikovat na Spotify a dalších platformách je rovněž důležité. Nároky se zvyšují. Zatím jsme publikovali devět singlů a čtyři videoklipy (vše letos). Ke všem singlům hledáme dobré autorské fotky, hrajeme si s fonty atd.,“ přibližuje Krutina s tím, že si ale nemyslí, že by v těchto streamovacích platforem spočíval zásadní přínos pro vizibilitu kapely. „Mnohem lépe funguje kombinace audio/video, jako je Facebook, Instagram a Youtube,“ dodává.
Součástí marketingové strategie kapel může být i spolupráce na zajímavých projektech. Adovany tak nedávno poskytla svůj hit Complicated pro ekologický spot Boudy pro špačka.
Dalším důležitým rozměrem je ve fungování kapely budování komunity, k čemuž slouží merchandising, vlastní i organizované koncerty a jiné kreativní akce v netradičních prostorech. Adovany například před pár dny uspořádala koncert Art Night Show v ateliéru známého umělce a vítěze ceny Jindřicha Chalupeckého Matyáše Chocholy. Do svých akcí integruje tanečníky, DJ, videoprojekce mladých filmařů. Do budoucna plánuje i multimediální akci v podobě druhého ročníku Funk Soul Night, která se bude konat 22. října v kulturním domě Krakov v Praze 8.
V neposlední řadě svou důležitou hraje PR. Adovany začala s PR pracovat systematicky od jara tohoto roku. Vidí v tom průnik mezi lidmi. Za těch pár měsíců kapelu zaregistrovalo několik tisíc lidí. Při té první vlně dokázala kapela na dálku spolupracovat se studiem, natočit videoklip, komunikovat prostřednictvím sociálních sítí a po uvolnění hned začít hrát. Pokud by se objevila druhá vlna epidemie, a kapela by nemohla hrát živě, je připravena zaměřit se opět na sítě, výrobu klipů k novým písničkám a dalšímu rozvoji PR.
Pár otázek na Miroslava Krutinu
Mirku, můžeš nám říct něco o písničce More Than Average Girl?
Písničku jsem složil na výletě v Alpách, kde jsme byli jen se synkem Tomem, když mu bylo devět let. Ten se mě jednou, když jsme se zdrchaní po sjezdu nějaké šílené hory vrátili do pronajaté horské chaty, zeptal, jak vlastně skládám písničky. Najednou jsem nevěděl, jak mu to mám říct, a tak mě napadlo mu to ukázat. Kytaru jsem s sebou měl. Hudba vznikla hned, text jsem pak dopsal na obálku od cestovního pojištění. Písnička se povedla, ještě že se zeptal, díky Tome.
More than Average Girl? Co jsi tím myslel?
Vím, zní to trochu zvláštně. Šlo mi o to, že jsem do harmonického postupu, který jsem použil, chtěl napsat něco povzbudivého, motivujícího. Takové trochu popíchnutí ke zdravé sebedůvěře, k touze překonávat hloupé a omezující stereotypy, bariéry a nesmyslná omezení, která si navíc často vytváříme ze strachu sami. Pak teprve se může probudit kouzlo, který v sobě, věřím, každý má. A že v textu zpívá kluk holce? Podal jsem to jako dialog a holt je ve mně kousek staromódního romantika. Ale vzkaz je univerzální. Každý je jedinečný. Jen se tolik nebát a trochu víc chtít.
Profesionální přístup, marketing, tým a spolupráce je pro vytvoření kapely nezbytná. Založení kapely a tvorba její image v současném kontextu má stejný proces jako postavení značky nejen pro český trh.
Autor textu: Tereza Janečková