Až 61 % uživatelů LinkedInu spravuje část firemního rozpočtu

pondělí, 14. září 2020, 10:00 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Na profesní síti lidé očekávají pracovní výstupy, nikoliv fotky z vánočních večírků a firemní soutěže. Vyplývá to ze studie Fenomén LinkedIn 2020.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

LinkedIn si na českém trhu stále upevňuje postavení. Podle dotazování na online panelu agentury Perfect Crowd, které proběhlo v květnu letošního roku, využívá tuto profesní síť v současnosti 18 % české online populace. Její užívání tak stále není samozřejmostí. Předpokladem je pravděpodobně osobní pracovní kariéra. Většina uživatelů spravuje alespoň částečně firemní rozpočet, což z LinkedInu činí síť s vysokým potenciálem pro navazování obchodních vztahů. Ukazuje to aktuální studie Fenomén LinkedIn 2020, pod kterou je podepsán Martin Hošek s již zmíněnou výzkumnou agenturou. Prezentována byla na letošním LinkedIn Summitu.

Zdroj: Online panel agentury Perfect Crowd (5/2020, N=1012, respondenti ve věku 18 až 55 let)

Zdroj: Online panel agentury Perfect Crowd (5/2020, N=1012, respondenti ve věku 18 až 55 let)

Na LinkedInu Češi nejčastěji tráví do půlhodiny denně. O něco více ho využívají muži (55 %) a častěji lidé s vysokoškolským vzděláním (77 %). Nejoblíbenější je mezi zaměstnanci bez podřízených (35 %). Téměř třetinu tvoří podnikatelé (30 %). Nejvíce uživatelů působí v oblasti trhu spojené s počítači, sítěmi a telekomunikací (15 %), dále jsou zde často lidé z průmyslu, výroby či stavebnictví a také z reklamy a marketingu (12 %). Naopak málo je zastoupen veřejný sektor.

Profesní síť přirozeně přitahuje uživatele, jejichž práce je orientovaná na druhé, ať už v masovém měřítku, jak je tomu v marketingu (26 %), v rámci firmy na pozici v HR (19 %), nebo přímo na konkrétní zákazníky, jak to bývá v obchodě (18 %). Naopak, profesí, kde se člověk může orientovat na úkol, aniž by k tomu potřeboval ostatní, je na LinkedInu poměrně málo.

Až 61 % uživatelů LinkedInu spravuje některou složku firemního rozpočtu, 53 % se podílí na náboru nových zaměstnanců a 51 % má alespoň částečně na starosti výběr dodavatelů.

Zdroj: Fenomén LinkedIn 2020 (N=1002)

Zdroj: Fenomén LinkedIn 2020 (N=1002)

Ke zřízení účtu na LinkedInu vede lidi nejčastěji možnost vytváření kontaktů, zakázek a komunikace (40 %), hledání pracovní příležitosti (29 %), osobní prezentace (20 %) a získávání informací a rozvoj kariéry (16 %).

Zdroj: Fenomén LinkedIn 2020 (N=1002)

Zdroj: Fenomén LinkedIn 2020 (N=1002)

„Studie také ukazuje, že LinkedIn skutečně funguje a přináší pozitivní výsledky,“ popisuje Martin Hošek s odkazem na zjištění, že více než polovina respondentů (55 %) deklaruje, že jim někdo řekl, že viděl na síti jejich aktivitu. Stejný podíl se přes informace na této profesní síti pracovně posunulo. U 52 % si je zde našel zaměstnavatel a nabídl jim práci, 40 % zde zase objevilo obchodní příležitost.

Zdroj: Fenomén LinkedIn 2020 (N=1002)

Zdroj: Fenomén LinkedIn 2020 (N=1002)

Pětina lidí (21 %) využívá LinkedIn pro budování nových kontaktů či jako náhradu životopisu. LinkedIn tak nepředstavuje pro uživatele pracovní portál, ale spíše živoucí adresář. Zatímco pracovní e-maily se mění, kontakty na síti zůstávají. Mladí uživatelé do 30 let v profesní síti vidí především příležitost pro osobní rozvoj, uživatelé ve skupině od 30 do 39 ji využívají spíše k budování osobního brandu. Pro zaměstnance je životopisem, pro manažera inspirací v trendech, pro podnikatele nástrojem budování obchodních vztahů.  

Jen 12 % dotázaných nyní využívá placenou verzi LinkedInu. Více než pětina (22 %) tak činila v minulosti, ale nakonec svůj Premium přístup zrušila. Lidé ho nemají, protože ho nepotřebují (52 %), je drahý (22 %) a nepřináší žádnou výhodu (21 %).

Firmy používají LinkedIn prostřednictvím firemního profilu spíše pro komunikaci než pro prodejní aktivity. Úspěšný firemní příspěvek se tak neprojeví v tvrdých výkonnostních metrikách, ale kladnou reakcí v příslušném oboru.

LinkedIn lidé berou jako profesní záležitost. Z tohoto důvodu na něm očekávají úroveň a kvalitní výstupy stejně jako na formální pracovní schůzce. Naopak nestojí o privátní informace, fotky z vánočních večírků a firemní soutěže.

-stk-