Facebook bude přísněji moderovat obsah

pátek, 16. října 2020, 13:55 Internet & Mobil MediaGuru

Největší sociální síť mění přístup ke sponzorovaným příspěvkům zpochybňující přínos očkování. Zasáhne i vůči popírání holokaustu.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Mark Zuckerberg mimo jiné i vlivem pandemie koronaviru přehodnotil některé své postoje na téma svobody projevu. Jeho firma nyní zpřísňuje moderování obsahu. Už například nebude na Facebooku možné platit za propagaci obsahu, který vede ke zpochybňování přínosu očkování. Podobně začne postupovat i největší videoportál světa YouTube.

„Zdravotní experti se shodují, že účinná vakcína proti nemoci covid-19 nebude ještě nějakou dobu k dispozici. Přesto existují kroky, které mohou lidi alespoň částečně ochránit a napomoci jim zůstat zdraví. Jedním z nich je nechat se očkovat proti chřipce,“ vysvětluje Facebook na svém webu.  Není to přitom poprvé, co se firma zaměřila na problematiku vakcinace, připomíná server Social Media Today. Provozovatel sociální sítě loni v březnu oznámil, že začne omezovat dosah stránek a skupin zaměřených proti očkování. Zamítat měl od té doby i reklamy, kde by se objevovaly hoaxy na dané téma. Na druhou stranu standardní organické příspěvky by měly zůstat na sociální síti nadále zachovány.

„Je to další krok správným směrem, přestože jen podtrhuje, jak nekonzistentně Facebook ve skutečně upravuje své podmínky. Bez povšimnutí zatím nechává například popírače změn klimatu nebo lži v politických reklamách,“ hodnotí hlavní editor Social Media Today Andrew Hutchinson. Facebook totiž v přístupu k politickému marketingu nebo k moderování obsahu zpochybňující holokaust dlouho zastával nečinný postoj s odkazem na svobodu slova. I to se však tento týden začalo měnit. V případě příspěvků, které popírají organizované vyvraždování židů ze strany nacistického Německa, hodlá správce sociální sítě sahat k mazání takového obsahu. „Můj náhled se změnil s tím, jak jsem se seznámil s daty prokazující nárůst násilí s antisemitským podtextem. Stanovit správnou hranici mezi tím, co je ve vyjadřování přijatelné a co ne, není přímočarý proces. Nicméně s ohledem na současný stav světa věřím, že jsme našli tu pravou rovnováhu,“ popisuje Zuckerberg. Argumentuje průzkumem Sdružení za židovské materiální odškodnění, podle kterého téměř čtvrtina dotazovaných Američanů ve věku 18 až 39 vyjádřila přesvědčení, že holokaust je pouhý mýtus či si tím nebyli jistí, případně vypověděli, že jde o zveličovanou událost.

Editor Zuckerberg

Nejde o jediná témata, vůči kterým chce Facebook přistupovat nekompromisně. Snaží se mazat i veškerý obsah spojený s konspiračními teoriemi QAnon. Sociální síť vzbuzuje kontroverze i kvůli mazání odkazů na článek listu New York Post. Ten na základě údajně pokoutně získaných e-mailů pojednává o tom, jak se měl Joe Biden v roli viceprezidenta USA zapojit prostřednictvím svého syna do energetického byznysu na Ukrajině. Stejně jako Facebook přistupuje k tomuto obsahu i Twitter. Argumentuje právě způsobem, jakým médium k těmto informacím přišlo. Sociální sítě však v podobných případech nefungují jako pouhé zprostředkovatelské platformy, ale suplují roli novinových editorů. Facebook a spol. se nicméně brání tomu, pokud by měly být označeny za mediální domy.

Z hlediska společenských dopadů kroků Facebooku ale bude možná nejdůležitější, jak se firmě podaří zvládnout záměr moderovat příspěvky zaměřené proti očkování. Nelze vyloučit, že sociální síť svými kroky komunitu odpůrců vakcinace v jejich postoji ještě zatvrdí. Pokud by přitom mělo lidstvo získat kolektivní imunitu proti koronaviru prostřednictvím očkování, bez ochoty podstatné části populace jej podstoupit by něco takového nebylo možné.

-riv-