Scott.Weber: Rozvoj Václavského náměstí bude akcelerovat
Nejatraktivnější lokalitou pro kanceláře je dnes Karlín. Václavské náměstí má však před sebou zajímavou budoucnost, myslí si Adam Zvada ze společnosti Scott.Weber Workspace.
Kancelářské prostředí se mění. Firmy i v souvislosti s aktuální pandemickou situací začínají více přemýšlet o flexibilních kancelářích. „Myslím, že pod vlivem aktuální pandemie koronaviru se bude zvyšovat zájem o práci odkudkoliv. Lidé již nebudou dojíždět do vlastní kanceláře, místo toho si zvolí kancelář na ten daný den v rámci zavedeného kancelářského řetězce, který má pobočky na více místech,“ říká Adam Zvada, majitel a zakladatel firmy Scott.Weber Workspace.
Scott.Weber Workspace otevře ještě letos nový kancelářský prostor na Václavském náměstí v budově Flow Building, v níž se bude nacházet i první pobočka oděvního řetězce Primark. „Horní část Václavské náměstí u Národního muzea, a jak lidé říkají ,u koně', je patrně nejznámější místo v Praze,“ přibližuje majitel a zakladatel firmy Scott.Weber Adam Zvada, proč investuje právě do této lokality.
Na Václavském náměstí bude stát v pořadí osmá pobočka Scott.Weber Workspace. Společnost, jež na trhu působí již 11. rokem, sází se svými kancelářskými prostory především na atraktivní místo, moderní design a maximální obslužnost klientů. „Zatímco dříve lidé vnímali, že si pronajímají pouze vlastní kancelář, následně začali vnímat hodnotu prostor celého našeho kancelářského centra, dnes vnímají, že si pronajímají v podstatě budovu,“ dodává Adam Zvada, podle něhož bude rozvoj nejfrekventovanějšího náměstí v Praze do budoucna ještě akcelerovat. Největší zájem je však v současnosti o jinou lokalitu – o Karlín, který je pro firmy zajímavý svým komunitním životem, svými restauracemi a kavárnami.
Více o trendech v pracovním prostředí, které se v uplynulých měsících mění, se dočtete v našem rozhovoru.
V současnosti není neobvyklé, že lidé i několik měsíců pracují z domova. Jakým způsobem se díváte na budoucnost kanceláří? Který typ má nyní největší šance prorazit?
Z dat, která máme k dispozici, vyplývá, že ve světových metropolích radikálně roste plocha tzv. flexible workspace vůči klasickým kancelářím. Samozřejmě, začínalo to na menším čísle řádově v jednotkách procent, ale i tak to udává jistý směr. Predikce je taková, že do roku 2030 by měly flexibilní kanceláře obsáhnout v hlavních metropolích 30 % trhu. Už i velké firmy říkají svým pobočkám v zahraničí, aby šly do tohoto typu kanceláří, protože nechtějí, aby se jejich draze zaplacení lidé starali o stavební úpravy, nákup koberců, IT vybavení nebo zástup za těhotnou recepční. Je to nový typ outsourcingu, který za lidi dělá věci, které je nebaví, které nejsou tzv. core businessem firmy.
Co si pod názvem flexible workspace mohou lidé dnes představit?
Flexible workspace nabízí řešení pro firmy všech velikostí, tedy privátní servisované kancelářské prostory pro korporátní týmy od 20 do 200 lidí, ale i jednotlivé menší plně vybavené kanceláře okamžitě pronájmu či pronájem pouze vlastního stolu v dedikované kanceláři nebo členství a přístup do sdíllených coworkingových prostor. Součástí našich prostor jsou i zasedací místnosti, konferenční sály, komunitní prostory, terasy, fitness a relax zóny. Díky této variabilitě a různorodosti vzniká zajímavý ekosystém komunity, kdy se na jednom patře mohou potkávat start-upy s korporacemi, čímž se podporují inovace a kreativita. Není to tedy tradiční kancelář, ale prostor k práci, setkávání, inovacím, spolupráci i odpočinku.
Jaký podíl tvoří u vás korporátní klienti?
Z pohledu počtu pracovních míst se korporátní klienti blíží k 60% podílu. Naší strategií je být vyvážený poskytovatel řešení pracovního prostředí. Člověk, který si zakládá svou firmu, si u nás může zaplatit jen flexible desk, pokud už si zde chce nechávat nějaké věci, může si vzít tzv. dedicated desk. Přibere-li nějaké zaměstnance, zaplatí si kancelář. Také si může předplatit členství a využívat naší aplikaci Member Portál, kde máme komunitu dvou tisíc lidí. Součástí členství může být i možnost využívat naše benefity, například cenově zvýhodněnou Multisportku, slevy na zasedací a konferenční místnosti našich partnerů, možnost přístupu do servisovaných center po celém světě a další objemové slevy našich obchodních partnerů.
Vaši novou pobočku otevřete ještě letos ve Flow Building na Václavském náměstí. Kdy přesně to bude?
Otevření je naplánováno na prosinec. Ve stejný měsíc budeme ještě otevírat další pobočku tentokrát celou kancelářskou budovu Praga Office & Garden v Karlíně, v lednu nás pak čeká City Element s výbornou strategickou polohou vedle obchodního centra Arkády na Pankráci. V našem byznysu je ze všeho nejdůležitější lokalita.
I v dnešní situaci, kdy poptávka po tradičních kancelářích prudce klesá a roste neobsazenost, my máme zájemce o karlínské kanceláře na čekací listině.
Jaká je v současnosti ta nejzajímavější lokalita pro kanceláře na českém trhu?
Na celé čáře je to Karlín. I v dnešní situaci, kdy poptávka po tradičních kancelářích prudce klesá a roste neobsazenost, my máme zájemce o karlínské kanceláře na čekací listině. V současné lokalitě Praga Studios nemáme volné kanceláře, a ještě nedostavěnou Praga Office & Garden máme z 85 % předprodanou. Ukazuje to, že Karlín je a bude top lokalita zejména pro start-upy a zavedené firmy s technologickým, e-commerce a kreativním zaměřením. Vzpomínám si, jelikož Scott.Weber Workspace již působí na českém trhu vice než 11 let, že před několika lety dominovala Praha 1, Praha 4, následována Prahou 5, ale dnes je to zejména centrální Karlín a k němu přidružené oblasti. Do Karlína totiž lidé nechodí jen pracovat do kanceláře, ale užívají si zde i místní zázemí, restaurace a kavárny, spoustu společenských a kulturních akcí, zkrátka komunitní život mladých lidí.
Co si tedy myslíte o Václavském náměstí, kam nyní vstupujete?
Horní část Václavské náměstí u Národního muzea, a jak lidé říkají „u koně“ je patrně nejznámější místo v Praze. Má samozřejmě své plusy i mínusy, ale je to nepopiratelně stěžejní dopravní uzel, kde se setkávají tři linky metra, jezdí zde tramvaje a nedaleko je i Hlavní a Masarykovo nádraží. Ve Flow Building bude navíc k dispozici i podzemní parkoviště, které pamatuje i na elektromobilitu. Prémiovost nové budovy dokazují i další nájemci, kromě nás tam míří také „fashion star“ Primark, Apple a další superbrandy.
Kancelářské centrum The Flow na Václavském náměstí bude naší vlajkovou lodí, jedná se o premiové centrum pro nejnáročnější klientelu. Myslím, že celé lokalitě hodně pomůže právě Primark, který k sobě dokáže přilákat opravdu velkou pozornost, a tím přitáhne k místu i developery. Do budoucna se bude Václavák ještě akcelerovat v rozvoji a u toho chceme být.
Lidé budou chtít především flexibilitu a tzv. remote working, tedy práci odkudkoliv.
Začíná ekonomická krize, a přesto otevíráte nová centra. Jak podle vás ovlivní pandemie koronaviru a na ní navázaná recese zájem o kanceláře?
Myslím, že Covid-19 jen urychlil již probíhající změny na pracovním trhu. K práci se přístup radikálně proměňuje a zájem bude stále více o vše jiné než o dlouhodbé pronájmy tradičních kancelářských prostor s prací v režimu tzv. od 9 do 17 hod.. Lidé budou chtít především flexibilitu a tzv. remote working, tedy práci odkudkoliv, kdy si zaměstnanec může vybrat, kde právě bude pracovat, zda z domova, kavárny, nebo v rámci prostor zavedeného kancelářského řetězce, který má po městě či zemi více poboček.
Myslíte si tedy, že budou firmy opouštět své kanceláře a kupovat lidem členství do kancelářských řetězců?
Ten trend není úplně nový, ale v Evropě posílil právě díky současné situaci tzv. nového normálu. Například v USA panuje mnohem větší opatrnost ohledně návratu do kanceláří, Evropa je o poznání pragmatičtější. Ale už my zde máme první klienty, kteří své kanceláře opustili a svým zaměstnancům zaplatili flexibilní pasy umožňující pracovat z jakékoliv z našich pražských lokalit. Mohou tak podle svých potřeb pracovat jeden den v Karlíně v privátní kanceláři, druhý třeba na Andělu v coworkingovém sdíleném prostoru a třetí den si pronajmout konferenční prostor na Praze 1. Je to nový koncept, kterým si mohou firmy udržet talentované lidi, zároveň posilovat firemní kulturu a umožnit svým lidem komunikovat, setkávat se osobně, pud, který v sobě máme po milion let, trvalý home office totiž není lékem ani nevede ke zvýšení produktivity.
Scott.Weber působí zatím jen v Praze. Mluvíte-li o možnosti pracovat odkudkoliv, neplánujete i expanzi do dalších větších měst v republice?
Ano, určitě, už jsme to měli v plánu, ale Covid-19 naši expanzi zastavil. Do dalších měst, jako je Brno a Ostrava, chceme přijít v horizontu dvou let.
Na co kladete důraz v designu kanceláří?
V dnešní době se zaměřujeme na tzv. nový normál, v němž je na prvním místě ochrana zdraví, bezpečnost, moderní design a správně navržené prostory pro podporu komunikace, inovace a rozvoje. Další je poté flexibilita ve všech rozměrech, což zahrnuje i technologie, které spoluvytváří tzv. hybridní pracoviště, v němž mohou lidé pracovat a setkávat se osobně i offline. Důležitou náplní všech našich týmů je pozitvní zákaznická zkušenost, kterou vytváříme nejen prostředím a vybavením, ale i našimi službami, hudbou, kávou nebo lidmi, kteří umí komunikovat a řešit problémy.
Další nedílnou součástí naší nabídky jsou i eventy a komunitní akce, dnes samozřejmě omezené. Lidem chceme přivést do prostor profesionálního baristu, který jim zpříjemní ráno, michelinského kuchaře, který jim na terase uvaří při letním grilování. V rámci našich kanceláří je často vymezen i prostor na jógu, běžecké pásy, kulečník nebo fotbálek. Cílem je pro naše nájemce tvořit především zážitky, které by si měli odnést ze styku s naším brandem. Když se podívám zpět je zřejmé, že se byznys servisových kanceláří hodně změnil z onoho „one size fits all“ neboli „jedno řešení sedí všem“ v pravý opak, kdy hledáme řešení na míru klienta.
Když už zmiňujete značku, Scott.Weber Workspace právě prochází rebrandingem. Proč jste se k němu právě nyní rozhodli?
Do značky chceme dodat více emocí, přiblížit ji mladší cílové skupině, ale zároveň podpořit naši důvěryhodnost i sebevědomí.
V čem rebranding spočívá?
Prvním krokem je změna loga i názvu, v němž dosavadní & nahradila tečka a kde písmeno O je záměrně hranaté, čímž má asociovat okno, potažmo naši otevřenost. Cílem je jednak navodit solidnost, stabilitu i sílu, jednak usnadnit vyhledávání naší značky v SEO.
Spustili jsme také nový web, kde pracujeme s novým typem vizuálů, které jsou nafoceny v našich kancelářích a s lidmi. Tím se chceme odlišit od konkurence, která pracuje většinou jen s vizuály bez lidí. Chceme tak podtrhnout naši flexibilitu, takže vizuály jsou nafoceny v různých částech našich kanceláří, v coworkingu i kavárně. Do budoucna budeme tímto způsobem zpracovávat i další prostory, abychom zdůraznili naši schopnost přinášet klientům řešení na míru.
Plánujete investovat i do komunikace?
Ano, spuštěním webu nyní vše startuje. Chceme komunikovat i náš nový claim: „Místo, kde se práce stane zážitkem“, a to nejen v online prostředí, ale i v tisku. V plánu máme i PR aktivity a také navigační outdoor.