Jednotlivé generace v populaci se od sebe liší svými názory, postoji i preferencemi. I přes rozdíly se však Češi všech věkových skupin na něčem shodnou, například existují všeobecně oblíbené značky, jak ukazuje aktuální studie agentury Ipsos s názvem Generace XYZ.
Mezi značky, které mají čeští spotřebitelé v oblibě napříč generacemi, patří Škoda, Lidl, KFC, Albert nebo Adidas. Naopak třeba Kaufland, Penny Market a Nokia jsou oblíbenější více než u jiné u Baby Boomers, narozených v letech 1946 až 1965. U mladší generace X, narozené mezi roky 1966 a 1979, boduje Head & Shoulder, Xiaomi či Air Bank, kterou mají rádi i příslušníci generace Y, dosahující věku od 26 do 40 let, kteří si cení ještě například značek Alpine Pro nebo Samsung. Generace Z, kam se řadí lidé od 6 do 25 let, má nejblíže ke značkám z oblasti zábavy a technologií, jako je Apple a Netflix, které doplňují McDonald’s či Nike.
Podíváme-li se na rozložení oblíbenosti značek z pohledu jednotlivých sektorů trhu, například u automotivu, ve všech generacích je jasným hegemonem česká značka Škoda Auto. Největší obliby přitom dosahuje u generace X a Z. U starší generace Baby Boomers vyčnívá obliba značek Renault, Hyundai, Opel a Dacia. U té nejmladší kromě Škody bodují ještě německé značky jako Volkswagen, Audi nebo BMW.
U mobilních telefonů patří k obecně nejoblíbenějším značkám Samsung, která má nejvíce stoupenců u generace X. Generaci Z oslovuje především Apple a Xiaomi, u Baby Boomers vzbuzuje i nadále pozitivní vztah nejvýraznější značka prvních mobilních telefonů Nokia. Rovněž si starší generaci získala značka Aligator, která se na seniory specializuje.
U bank je překvapivé, že tzv. nové banky úplně nebodují u generace Z. Například Air Bank rekrutuje nejvíce svých stoupenců z generací X a Y, zatímco generace Z spolu s Baby Boomers má v oblibě Českou spořitelnu.
Na internetu lze zasáhnout i starší generace
Lidé z různých generací lze také zastihnout přes různé mediatypy. Přes televizi se hodí oslovovat Baby Boomers, internet se stal nejvhodnějším místem na zacílení generace Z, ale i Y a X.
Místa, kde lidé věnují značkám pozornost, se však mohou lišit. Vysokou pozornost si získávají letáky, noviny, časopisy, ale i displejová reklama. Online komunikace může být velmi efektivní především u generace Z, která využívá více než jiné generace sociální sítě přes aplikace a také reaguje na online video.
Zdraví, nebo ekologie na prvním místě?
Rozdíly mezi generacemi ale nepanují jen v oblibě značek, ale také v tématech, kterými se v současnosti zaobírají. Tím, co všechny věkové skupiny nyní nejvíce znepokojuje, je nepřekvapivě pandemie koronaviru, jen u starší generace je znepokojení o dost silnější než u té nejmladší. U všech se také objevují obavy ze zločinu a násilí. Starší generace se více než mladší znepokojují imigrací a kvalitou a dostupností zdravotní péče, mladší zase stavem životního prostředí.
-stk-