POPAI Day: Kvůli pandemii je připravenost nová ctnost

sobota, 5. prosince 2020, 08:50 Marketing MediaGuru

Více plánování, větší zásoby i připravenost, to jsou změny v nákupním chování, které s sebou přinesla stále probíhající pandemie.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Pandemie koronaviru mění nákupní chování již několik měsíců. Poté, co skončí, se lidé jen těžko vrátí ke svým starým zvyklostem. Nutné je proto počítat s ustálením „nového normálu“. Lidé budou své nákupy více plánovat, připravenost bude novou ctností a ještě větší důraz bude kladen na propojení offline a online zkušenosti, zaznělo na letošní konferenci POPAI Day. 

Lidé své nákupy budou více plánovat

Jak ve svém příspěvku uvedla Petra Průšová z výzkumné agentury Kantar, pandemie ukázala, že nakupování pro lidi není jen povinnost, ale i zábava. Podíl těch, pro které je to příjemný zážitek, za pandemie dokonce vzrostl – z 35 % na 41 %. 

Během pandemie se navíc nákupní chování začalo výrazně měnit. Napříč generacemi vzrostlo online nakupování, zájem se však zvýšil i o online vzdělávání, cvičení či možnosti videohovorů s blízkými. 

Vzhledem k rostoucím obavám o finanční příjmy, se stává připravenost novou ctností. Lidé hodlají své nákupy více plánovat, hledají způsoby, jak ušetřit v každodenním životě. Obecně roste střídmost a uvážlivost, snižuje se radost ze spotřeby. Téměř třetina spotřebitelů (29 %) chce být připravena i na další krize – zásobují se hygienickými produkty, trvanlivými potravinami i vitamíny. Větší rozhodnutí, například nákup auta či dovolené, prozatím odsouvají a omezují.

U spotřebitelů také roste zájem o lokální výrobky. Až 69 % z nich podporuje své obchody v nejbližším okolí. Zároveň oceňují značky, které je během pandemie dokázaly potěšit. Patří mezi ně T-Mobile, Rohlík, O2, Vodafone, Česká spořitelna, Lidl, Košík, ale i restaurace, které prodávají jídlo přes ulici nebo vaří pro záchranné složky. Pozitivně lidé hodnotí i firmy, které darovaly roušky, dezinfekce nebo finančně podpořily potřebné. 

Nekonzistentnost v prezentaci značky lidem vadí 

Spotřebitelé nyní více než dřív požadují naprosté propojení online a offline nákupního zážitku, nekonzistentnost je hodnocena jako mínus. „Obchodníci musí odstranit možné třecí plochy. Je nutné, aby e-commerce fungoval rychle, bezpečně a jednoduše. Vhodné je si udělat audit značky a nastavit pohodlný nákupní zážitek na všech jejích touchpointech v online i offline prostředí,“ poradila Petra Průšová. 

Propojení online a offline se v době uzavřených obchodů zásadní a snížení pohybu obyvatel ukázalo jako zásadní. „Pro nalákání do obchodu je nyní nutné vytvořit pro spotřebitele nejdříve digitální zážitek,“ popsala Nicole Lypinska, kreativní ředitelka agentury Cheil. 

Takový digitální zážitek agentura připravila u příležitosti nového chytrého telefonu Samsung Galaxy S20 FE. Korejská značka se přitom spojila s českým výrobcem obuvi Vasky, který vyrobil speciální tenisky Teny Mint. „V digitálním prostředí jsme spustili kampaň Mintové spojení, zapojeni do ní byli i influenceři,“ přiblížila Nicole Lypinská. Zájemci si mohli vybrat hodící se barvu mobilu, následně jim přišel do mailu e-voucher, který bylo možné uplatnit v e-shopu či brandovém obchodě značky. 

Nové tenisky Teny Mint byly vyrobeny u příležitosti nového chytrého telefonu Samsung Galaxy S20 FE, zdroj: Vasky.

Nové tenisky Teny Mint byly vyrobeny u příležitosti nového chytrého telefonu Samsung Galaxy S20 FE, zdroj: Vasky.

-stk-