Snapchat láká tvůrce hudebních videí na peníze
Úspěchem TikToku se inspiruje komunikační aplikace Snapchat. Přichází s novým formátem a tvůrcům slibuje finanční odměny.
Krátká uživatelská videa s hudebním podkresem proslavená zejména čínskou aplikací TikTok se rozšířila po Instagramu již také na Snapchat. Její uživatelé v USA, Kanadě, Velké Británii, Irsku, Norsku, Německu, Francii a dalších vybraných státech mohli na hlavní stránce aplikace zaznamenat novou sekci Spotlight, která slouží jako agregátor nového typu obsahu. Brzy mají následovat ostatní země. Provozovatel Snapchatu se ani příliš nepokouší předstírat, že by se jeho vývojáři snažili formát uchopit originálním způsobem a mluvčí firmy ve vyjádření pro CNBC hovoří o „inspiraci“ u jiných platforem. O to s větší vervou se ale Snap snaží svůj počin zpopularizovat.
Firma slibuje, že mezi nejúspěšnější tvůrce „spotlightů“ bude každý den až do konce letošního roku rozdělovat milion dolarů. Úspěchem se v tomto případě myslí dosah videa a jeho popularita měřitelná počtem unikátních zhlédnutí v rámci jednotlivého dne v porovnání se zbytkem produkce. Komu se podaří zaskórovat s virální tvorbou, může z milionu dolarů získat značný podíl klidně i několik dní po sobě. A o úspěchu zdaleka nemusí rozhodovat jen to, kolik odběratelů už mají jednotliví tvůrci za zády, popisuje technologický server The Verge. Značnou váhu naopak mohou mít třídicí algoritmy Snapchatu, které uživatelům nabízejí a doporučují obsah v nové sekci. Kritériem má být to, jaký obsah se už uživatelům líbil v minulosti, respektive jak dlouho jeho sledováním strávili.
Kdo se chce o odměnu ucházet, musí ale počítat s řadou omezení. Nejde přitom jen o maximální možnou délku klipu 60 vteřin, stejně jako zákaz nahrávání videí obsahujících vodoznak, což zamezuje přesdílení již existující tvorby z TikToku. Obecně se mají tvůrci snažit, aby jejich produkce byla vhodná i pro děti od třinácti let. Snapchat nedovoluje sdílení příspěvků obsahující dezinformace. Správce platformy varuje i před sdílením videí napomáhajících šíření nenávisti a podobně toxických projevů typu kyberšikany. Naopak rozsah možných kontroverzí by v rámci Snapchatu mohla umenšit skutečnost, že na jednotlivá hudební videa nepůjde reagovat a při procházení v záložce Spotlight nejsou uvedena jména autorů.
Fungování Spotlight ale s největší pravděpodobností ještě projde dalšími změnami. Sekce sice v současnosti neobsahuje prostor pro reklamu, Snap ovšem očekává, že během nadcházejících měsíců představí i marketingový produkt pro potřeby nového formátu. Podle vyjádření společnosti pro server AdWeek by měly mít značky kontrolu nad tím, zda se jejich mají v nové záložce objevovat, či nikoliv. Z hlediska zadavatelů ale bude otázkou, jak moc si uživatelé Snapchatu formát oblíbí. Mezi velkými sociálními sítěmi je Snapchat až tou třetí, na níž se originální amatérské videoklipy objevují. Po TikToku letos v létě následoval Instagram se svými Reels. Z hlediska nedávné historie rozmachu jednotlivých sítí proto nyní dochází k poněkud paradoxní situaci. Zatímco v minulosti se sociální média „inspirovala“ úspěchem snapchatovského multimediálního formátu Stories, nyní je právě i pro Snapchat zdrojem nových formátů na sociálních sítích TikTok.
-riv-