Výzkum: Influencer marketing stále řada značek nevyužívá
S influencer marketingem má zkušenost 14 % značek na českém trhu, vyplynulo z výzkumu. Investice do této formy komunikace mají růst i v příštím roce.
České firmy využívají influencer marketing stále jen minimálně. Z celkového počtu 1266 oslovených značek uvedlo alespoň jednu zkušenost s influencer marketingem 14,4 % dotázaných. Vyplývá to ze sondy do českého influencer marketingu, který na začátku září realizovala společnost WeDigital jak mezi influencery, tak i na reprezentativním vzorku českých firem v panelu Instant Research agentury Ipsos.
Firmy, které influencery ve své komunikaci využívají, s nimi nejčastěji spolupracují na dvou sítích. Nejvíce sítí při spolupráci s influencery (v průměru tři) využívají firmy z oblasti cestovního ruchu a mobility. Většina spoluprací se v Česku odehrává na Instagramu (70 % respondentů využívá spolupráci s influencery na této platformě), následují YouTube (60 %) a Facebook (58 %). Linkedin či TikTok pro svou propagaci za pomoci influencerů značky využívají minimálně.
V následujícím roce spolupráce firem s influencery poroste. Dvě třetiny firem využívajících influencer marketing totiž uvedlo, že pro rok 2021 plánují navýšit své rozpočty i zkoušet nové aktivity. Navyšování plánují hlavně v segmentech potravin a nápojů, či IT a technologiích (kam spadají i mobilní telefony a chytré IoT gadgety).
Zatímco v současné chvíli nejvíce spoluprací mezi firmami a influencery má podobu barterových spoluprací a postů na sítích influencerů, v následujícím roce mají firmy častěji využívat influencery k tomu, aby jim vytvářeli obsah na jejich vlastní média – ať už sociální sítě značek, jejich weby či blogy. Největší novinkou příštího roku má být využívání influencerů v on-line bannerech a video-reklamách značek. Dokonce část respondentů průzkumu uvažuje i o využití influencerů na billboardech, v televizních či printových reklamách.
Firmy, které se do spolupráce s influencery pouští, uvádí, že si influencery nejčastěji vybírají podle obsahu, který tvoří. Až druhé místo na pomyslném žebříčku důležitosti mezi zadavateli influencer marketingu obsadilo kritérium počtu sledujících. Na samotném chvostu faktorů, které rozhodují o tom, jaké influencery firmy osloví, zůstal vzhled influencera.
Téměř čtvrtina dotázaných českých firem své spolupráce s influencery nevyhodnocuje. Většinou neví jak, případně tvrdí, že to nepotřebují.
Ve většině firem rozhoduje o výběru influencera i výši rozpočtu na spolupráci marketingové oddělení.
„Influencer marketing se stal pojmem, o kterém ví čím dál tím více firem. Už není nijak výjimečné, že si svého influencera přeje mít i firma ze stavebnictví nebo finančního sektoru. Troufnu si říct, že v komunikaci jsou pro velké korporace influenceři nyní už jasnou volbou, zatímco menší firmy občas neví, kudy se do spolupráce pustit. I tak ale vědí, že influencer marketing je trendy disciplína a začínají se na něj doptávat agentur, a nebo s ním sami experimentují, dle slov influencerů někdy ne úplně šťastně. Ale je pravda, že obzvlášť v současné situaci se k influencer marketingu začínají přiklánět firmy, které hledají možnosti oslovení nové cílové skupiny a zvýšení povědomí o svých službách či produktech,” říká Andrea Hurychová, majitelka agentury WeDigital.
O výzkumu
Data v této zprávě vychází ze tří zdrojů. Majitelka agentury WeDigital Andrea Hurychová udělala hloubkové rozhovory se 13 českými influencery. Tvrdá data pak pocházejí ze spolupráce s výzkumnou agenturou Ipsos. Její online panel Instant research oslovila během září 2020 agentura WeDigital dvěma výzkumy. Nejprve se dotazovala na zkušenost firem s influencer marketingem. Odpovědi získala od 1266 respondentů napříč republikou, velikostí firem i obory podnikání. 182 z nich odpovědělo, že má alespoň jednu zkušenost s influencer marketingem. Na ty pak mířil další, podrobnější průzkum. Na ten odpovědělo 146 firem. Třetím zdroje dat pro mezinárodní srovnání je studie agentury Collectively, která mapovala trendy influencer marketingu v USA pro rok 2020.
Podrobné výsledky najdete v dokumentu, který je k dispozici ke stažení níže.