Amazing Places: Kdo marketing dělá dobře, má navrch
Amazing Places, přinášející inspiraci na ubytování, spustí v příštím roce vlastní rezervační portál. O novinkách mluví Klára Honzíková.
Inspirační portál Amazing Places v novém roce plánuje velké novinky. Jednou z nich je i spuštění vlastního rezervačního systému. „S novým rezervačním systémem si budou návštěvníci moci zvolit, že chtějí ubytování na následující víkend pro dva, a ukážou se jim rovnou ta zařízení, která mají volno,“ přibližuje Klára Honzíková, jež se v Amazing Places stará o sociální sítě.
Právě sociální sítě jsou pro Amazing Places nejdůležitějším marketingovým nástrojem. A jak se postupně ukazuje, začínají být stěžejní i pro samotné objednávky. „Mohu to posoudit i z vlastní zkušenosti, protože sama mám chalupu, která je součástí Amazing Places. Většinu objednávek dostávám přes sociální sítě, které tím pádem už nyní fungují jako velmi zajímavý business kanál,“ dodává Klára Honzíková.
Více o strategii i plánech Amazing Places se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Jak hodnotíte z Vašeho pohledu letošní rok? Jaká byla letní sezóna? A jak se díváte na nadcházející zimní?
Tím, že nejsme rezervační portál ani neposkytujeme ubytování, jen dáváme lidem inspiraci, se nás pandemie více méně nedotkla. Nicméně dolehla na naše partnery. Po zpackaném jaru byla pro ně letní sezóna letos velmi úspěšná, protože lidé cestovali a objevovali krásy po České republice. Většina z našich míst měla od konce května do konce září plno. Bohužel podzim byl už o poznání horší. Často se nám nyní ozývají, že potřebují některé termíny zpropagovat. Konec roku bude také vzhledem k současným nařízením vlády smutný. Od 18. prosince platí opět zákaz poskytování ubytovacích služeb, a to je pro mnoho míst zásadní zásah do fungování. Na Vánoce a Silvestra využívají ubytování hlavně zahraniční turisté, kteří letos nepřijedou, a Češi je bohužel také nenahradí. Budeme doufat, že se situace během nadcházejících dní zlepší a ubytování se otevřou co nejdříve.
Jak odhadujete příští rok?
Bohužel to nejsme schopni odhadnout, protože opatření vlády se velmi rychle mění. Doufáme, že ubytovací zařízení by mohla v příštím roce již zůstat otevřená a k žádnému tvrdému lockdownu nedojde. Lidé se letos naučili více cestovat po Česku a zjistili, že je to mnoho krásných míst na ubytování. Věříme, že rok 2021 bude lepší než ten letošní.
Nová místa dále přibývají: každý den nám chodí jeden dva tipy na novinky nebo na lokality, o kterých jsme ještě nevěděli.
Pozorujete, že se nabídka ubytování v čase zlepšuje?
Ano, za posledních pár let se kvalita hodně zvýšila. Hodně se rozmohl tzv. glamping, tedy nabídka malých míst pro dva až čtyři hosty, ať už se jedná o domečky na vodní hladině, v korunách stromů, chatičky na samotě, maringotky, nebo přívěsy. Zároveň se ale zvedá i kvalita větších apartmánů, penzionů a chalup. A nová místa dále přibývají: každý den nám chodí jeden dva tipy na novinky nebo na lokality, o kterých jsme ještě nevěděli.
Na vašich stránkách nabízíte vybrané ubytování, které není úplně levné. Nebojíte se, že v příštích letech budou lidé více šetřit? Přece jen spotřebitelský optimismus klesá, lidé se obávají o své finanční zdroje.
Myslím, že situace bude jiná ve větších turistických městech, závislých na zahraničních turistech, jako Praha, Karlovy Vary či Mariánské Lázně, kde lidé budou chybět. U menších míst typu domečků ve stromech to povede k většímu tlaku na cenu u ubytovatelů, protože někde jsou ceny relativně vysoké. Tím, jak těchto míst vzniká hodně, se trh do dvou let zasytí, a jediné východisko pravděpodobně bude začít zlevňovat, protože lidé nebudou mít tolik peněz.
Nyní na stránkách nabízíte dárkové poukazy, kdy si mohou lidé sami následně vybrat termín. Jaký je o to zájem?
Zájem o ně je obrovský. Letos v listopadu jsme prodali třikrát více voucherů než loni. Mění se mentalita lidí, raději darují zážitky než věci. Myslím, že atraktivita voucherů spočívá i v tom, že platí 15 měsíců. Do uplynutí této doby je nutné udělat jen rezervaci, po jejím potvrzení je možné pobyt absolvovat i později.
Amazing Places zprostředkovávají ubytování v různých typech ubytování – hotelech, penzionech, boutique hotelech, ale i roubenkách, zmínila jste glamping neboli glamour camping. O co je obvykle největší zájem?
Největší zájem je o místa pro dva, maximálně pro čtyři. Jakákoliv malá chatička, maringotka, chatka ve stromech lidi láká. A potom je zájem také o chalupy a chaloupky, protože když už lidi někam jedou s rodinou, chtějí tam být sami.
Kromě České republiky vyhledáváte ubytování i na Slovensku a v Rakousku. Kdy přidáte Polsko? Plánujete přidávat i další země? Budete se svou nabídkou chtít oslovit i zahraniční klientelu?
V Polsku existuje mnoho krásných míst, která určitě stojí za objevení, navíc jsou i cenově dostupná. Rádi bychom ho přidali co nejdřív, ale vše záleží na kapacitách našeho týmu. Nyní se snažíme objet naše místa v Česku, máme kolegu, který pravidelně jezdí do Rakouska a stará se o tamní partnery. Do budoucna uvažujeme také o Německu.
Kolik míst máte současnosti v nabídce?
Celkem jich nyní máme přes 330, z toho většinu v Česku, kolem 30 míst na Slovensku a necelých 20 v Rakousku.
Mohla byste více popsat projekt Kouzelné chaloupky?
Kouzelné chaloupky děláme vedle Amazing Places už několik let. Projekt vznikl, protože Češi jsou národem chatařů a chalupářů a vidíme, že mnoho lidí si chaloupky kupuje a rekonstruuje. Vzhledem k tomu, že na Amazing Places máme každou z kategorií ohraničenou počtem 50 objektů, rozhodli jsme se, že by si chaloupky zasloužily vlastní prezentaci, která lze dělat lépe než formou online katalogů.
Na webu píšete, že chcete pro Kouzelné chaloupky spustit vlastní portál. Kdy to plánujete?
V tuto chvíli vyvíjíme základní strukturu webu, v lednu chceme strategicky promýšlet brand. Doufám, že ke spuštění dojde na jaře příštího roku.
Celou komunikaci jedeme čistě organicky a jsme hodně pyšní na to, že i tímto způsobem jsme získali přes 160 tisíc fanoušků.
V marketingu se hodně spoléháte na sociální sítě, především Instagram a na spolupráci s influencery. Na co se na Instagramu zaměřujete?
Na Instagramu chceme působit rodinně, aby s námi lidé objevovali nová místa každý den, ať už prostřednictvím fotografií ve feedu, nebo přes naše reportáže z cest, kam jezdí náš tým nebo s ambasadory. Celou komunikaci jedeme čistě organicky a jsme hodně pyšní na to, že i tímto způsobem jsme získali přes 160 tisíc fanoušků. Dbáme na to, abychom používali pěkné fotky a naše reportáže byly autentické. Místa vhodné pro rodiny s dětmi navštěvují lidé s rodinou, romantická místa zase páry, místa pro sport vyzkouší sportovci.
Jak si vybíráte ambasadory, se kterými spolupracujete?
Ambasadoři nám musí být hlavně sympatičtí, musí to být naše krevní skupina. S každým se osobně potkáváme, abychom si vysvětlili, jak fungujeme, zda jsou očekávání na obou stranách stejná. Když si sedneme, vyzkoušíme si první reportáž, a pokud se povede, spolupracujeme dál. Snažíme se o přátelské partnerství. I díky tomu jsme jedni z mála, kdo nemá spolupráce až na dvě výjimky placené.
Jaké další komunikační kanály používáte?
Kromě Instagramu jsme aktivní ještě na Facebooku, dále využíváme newslettery a pracujeme s médii. Nicméně sociální sítě jsou pro nás nejdůležitější.
Vedle toho také vydáváte ve spolupráci s vydavatelstvím A11 časopis Kouzelná místa v Česku a na Slovensku. Jaký je o ně zájem? Vyplatí se vám to?
Spíše než časopis tomu říkáme ročenka. Letos jsme ji připravili potřetí, dva roky předtím jsme ji vydávali s Eurem, tentokrát s A11. Byť to obnáší mnoho práce, vyplácí se nám to, protože zájem o ni je obrovský. Lidé si ji rádi prohlížejí, často ji dávají jako dárek. Pro nás je to jiná forma, jak dostat krásná místa i k lidem, které nejsou na sociálních sítích.
Neuvažujete o zvýšení periodicity, například čtvrtletně?
Takové plány jsou. Pokud vše dobře dopadne, chtěli bychom s tím příští rok začít.
Zejména nyní, kdy konkurence stále roste, je vidět, že ten, kdo marketing dělá dobře, má navrch.
Co ještě na příští rok chystáte?
V marketingu chceme pokračovat v tom, co děláme. Velkou změnou bude spuštění našeho vlastního rezervačního systému, o který si naši fanoušci píšou. Zatím jsou Amazing Places čistě inspirativní, kdy lze sice poslat poptávka, ale některá místa na ni nereagují, nebo ji rovnou odmítnou, protože mají plno. S novým rezervačním systémem si budou návštěvníci moci zvolit, že chtějí ubytování na následující víkend pro dva, a ukážou se jim rovnou ta zařízení, která mají volno. Spuštění směřujeme na jaro příštího roku.
Amazing Places je silné v marketingu. Radíte poskytovatelům ubytování, jak na to? A uvědomují si nyní více jeho potřebu?
Myslím, že právě v marketingové konzultaci je naše největší přidaná hodnota. Snažíme se našim partnerům pomáhat, děláme pro ně různá školení a vědí, že se na nás mohou kdykoliv obrátit s čímkoliv, co s marketingem souvisí. Domlouváme pro ně spolupráci s médii, pro některé z nich spravujeme i Instagram.
Zejména nyní, kdy konkurence stále roste, je vidět, že ten, kdo marketing dělá dobře, má navrch. Důležitá je prezentace na sociálních sítích, komunikace s fanoušky. Mohu to posoudit i z vlastní zkušenosti, protože sama mám chalupu, která je součástí Amazing Places. Většinu objednávek dostávám přes sociální sítě, které tím pádem už nyní fungují jako velmi zajímavý business kanál.
Klára Honzíková, Content Creation & Influencer Relations v Amazing Places
V Amazing Places, kde působí dva roky, má na starosti sociální sítě, především Instagram. Předtím sedm let pořádala akce po celém světě pro Socialbakers, z nichž nejznámější je konference Engage Prague. Mimo jiné pracovala pro tenisové Australian Open a podílela se také na organizaci Laver Cupu, který proběhl v roce 2017 Praze a v roce 2018 v Chicagu.
Vedle toho se stará o chaloupku Vejminek, která je zařazena na Amazing Places.