I firmy, které provozují byznys na bázi franšízových konceptů, se musely přizpůsobit změnám způsobeným koronavirovou krizí a s ní spojenými opatřeními. O vývoji posledního roku se hovořilo na konferenci Franchising forum 2020, kterou pořádala Česká asociace franchsingu (ČAF).
Například Jan Gonda, master-franchisant firmy Naturhouse pro ČR a SR, která se specializuje na poradenství ohledně hubnutí a zdravé výživy a prezident České asociace franchisingu, uvedl, že je pandemie donutila hledat nové cesty k zákazníkům a od jara zavést online konzultace. „Dříve jsme vše konzultovali jen osobně, ale online nám nyní umožňuje udržovat kontakt s klienty a prodávat naše produkty,“ říká.
„I přes zavření gastro segmentu nám šel obchod nahoru. Je to ovšem vyváženo zpřísněním opatření a zvýšenými režijními náklady na roušky, dezinfekce, nutné rozestupy a úbytek zaměstnanců,“ uvedla Hana Zapletalová z uzenin Chodura/Beskyd Gastro s tím, že lidé si k nim do prodejen chodí často popovídat, když jsou zavřené restaurace a kavárny.
Petr Zelík, zakladatel firmy Oxalis, výrobce a distributora sypaných čajů a pražené kávy, uvedl, že jejich prodejny, které mají většinou v nákupních centrech, sice mohou být otevřeny, ale lidé k nim stejně nechodí. „Obvykle neví, že máme otevřeno. Těžko nás hledat, když kolem nás jsou ostatní obchody zavřené. Stále ale platíme nájem a nedosáhneme na žádné kompenzace,“ popsal současný stav Zelík. Od loňského roku funguje e-shop, což jim alespoň trochu pomáhá. Prodejny osadili digitálními obrazovkami a do září spustili službu klikni a vyzvedni. „Z prodejen jsme vytvořili dílčí e-shopy, které komunikují se zákazníkem a je možné si zde vyzvednout objednávku,“ dodává.
I přes současnou krizi se franšízoři shodli, že je vhodný čas na rozvoj sítě. O plánech na expanzi hovořil Lukáš Jícha, manažer rozvoje Cross Café, kde je všech 24 kaváren zřízeno formou franšízy. „Naším cílem je otevírat pět kaváren ročně a do pěti let počet podniků zdvojnásobit,“ uvedl s tím, že hodně lidí teď přemýšlí o tom, jak změnit kariéru, začít podnikat a založit vlastní byznys. V tomto případě jim zázemí silného franšízora pomůže. Navíc přichází doba snižování nájmů.
Také do firmy Chodura chodí řada dotazů ohledně založení franšízy, protože lidé vidí, že jsou jejich prodejny stále otevřeny. „U nás to není nejlevnější investice, tak často budoucí spolupráce končí na tom, že to přesáhne možnosti franšízanta,“ popisuje Hana Zapletalová.
Oxalis je v jiné situaci, kdy vidí trh v Česku jako víceméně saturovaný a ze 70 potenciálních míst už má 60 obsazených. Spíše si strategicky vybírá zeměpisné polohy které nejsou obsazené. „Vyvážíme do 30 zemí a export nám tvoří cca 22 % obratu, chtěli bychom jít více do zahraničí,“ dodává Petr Zelík.
Aktuálně je v České republice na trhu 272 franšízových systémů a do roku 2022 jich bude zhruba 300. Z nich se 62 % věnuje oblasti služeb a 38 % oblasti obchodu.
Jiří Lošťák, poradce v rámci ČAF, popisoval aktuální stav franšízingu v ČR. „Je to zvláštní doba, nedá se předpovídat, co bude. Od března tu máme něco, s čím jsme se nikdy nesetkali. Aktuálně je v České republice na trhu 272 franšízových systémů a do roku 2022 jich bude zhruba 300. Z nich se 62 % věnuje oblasti služeb a 38 % oblasti obchodu," uvedl s tím, že 56 % tvoří české koncepty a 44 % koncepty ze zahraničí. Nejčastěji mají sítě pět členů.
Jako problém vidí to, že franšízing u nás není regulován zákonem a ani neexistuje registrační povinnost. Může se takto podle něj označit i firma, která franšízová není. Existuje tady i řada franšízorů, kteří se za ni vydávají. V tomto směru je třeba větší osvěty.
Eva Svobodová, ředitelka Asociace malých a středních podnikatelů (AMSP), popsala, jak asociace pomáhá svým členům v této době. V AMSP se sdružuje více než 300 tisíc subjektů a malí a střední podnikatelé tvoří podle ní 99 % všech firem v ČR, živnostníků a firem a její zástupci jsou součástí vyjednávacích týmů na různých ministerstvech. Na jaře byli údajně zavalení množstvím dotazů, kdy živnostníci nerozuměli, co mohou a nemohou, panovala velká nervozita ve výrobních provozech ohledně karantény.
Asociace pomáhá v různým skupinám podnikatelů, ať už začínajícím, nebo řemeslníkům. Podporují cechy a rodinné firmy. Dále mají program pro ženy podnikatelky a na podporu malých venkovských prodejen a restaurací. Věnují se i seniorním pracovníkům v byznysu a v loňském roce se zaměřili na digitální podnikání. Zabývají se i dalšími tématy. „Máme dva inkubátory, jeden v USA a jeden v Indii v Bangalore, v Indie bychom chtěli jít do českého průmyslového clusteru,“ dodává Eva Svobodová. Letos podporují malé podnikatele. Rok 2021 má být rokem nových příležitostí, kdy chce asociace firmy pozitivně motivovat na cestě z krize.
-zue-